מסיכום הרבעון השלישי לשנת 2012 של מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר, המבוצע באמצעות חברת SO "השביל שלך להצלחה" ומכון גיאוקרטוגרפיה, עולה כי המדד רשם ירידה קלה במגמת השיפור בשירות ברבעון בהשוואה לרבעון הקודם. המדד ברבעון הציג תוצאה נמוכה (6.77) מהרבעון הקודם (6.80). הנתון מצביע על מגמת ירידה זוחלת, זה רבעון שני ברציפות, מהציון הפותח של השנה, שעמד על 6.84.
שנת 2012 נפתחה בצורה טובה, עם שיפור (ציון שיא של 6.84) וחזרה למגמות עלייה לעומת הרבעון האחרון של 2011 (ציון מדד 6.59). ברבעון השני נבלמה המגמה והסתמנה יציבות יחסית, כאשר הציון הכללי עמד אז על 6.80. בסיכום הרבעון השלישי, עם ציון של 6.77, נראה שמגמת השיפור לא ממשיכה ואף קיימת ירידה זוחלת בציונים.
מניתוח המדד לרבעון השלישי עולה כי משרד התחבורה מוביל, עם ציון של 7.36, המהווה שיפור לעומת שני הרבעונים הקודמים. משרד התמ"ת והביטוח הלאומי, שאף הם מתבלטים בהשקעה לצמצום הבירוקרטיה, איבדו ברבעון נקודות וירדו לכיוון ציון מדד של 6.87 ו- 6.89 בהתאמה. מערכת בתי המשפט מציגה במדד מגמת שיפור, זה הרבעון השני ברציפות, עם ציון 6.6, אחרי השפל של 5.53 ברבעון המקביל בשנה שעברה.
משרדי הבריאות והאוצר שומרים על יציבות, עם ציון מדד 6.85 ו- 6.84 בהתאמה, אחרי שהציגו שיפור יפה השנה לעומת השנה שעברה. משרד הפנים יורד במעט ברבעון וציון המדד שלו עומד על 6.4. הירידה ממקמת אותו במקום האחרון במדד ברבעון.
נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין אמר שמחיר הביורוקרטיה למשק גבוה מאוד ופוגע במידה רבה בהתנהלות העסקית: "אני מצר על כך שעל אף שראש הממשלה הצהיר יותר מפעם אחת שהוא רוצה להתמודד עם צמצום הרגולציה, לא התקבלה ההצעה הפשוטה והאפקטיבית של איגוד לשכות המסחר, להקפיא כל הרגולציה לתקופה של שישה חודשים ובמהלך זמן זה לנפות 10% לפחות מכלל ההוראות הרגולטוריות הקיימות, שניתן להגדירן כעשבים שוטים, דרישות דווקניות ומכבידות, שאינם משרתות באופן אמיתי את ההגנה על האינטרס הציבורי. רק מהלך דרמטי כזה יכול להביא למפנה ולשינוי תפיסה".
לדברי מנכ"ל SQ שי חיון, "השירות הממשלתי תקוע ב-2012 ולא מצליח להתרומם מעבר לתקרת ה–6.85. אחרי ששנת 2011 התאפיינה בבירוקרטיות יתר, עם ציון מדד של 6.6, התחילה 2012 עם סימנים של שיפור – 6.84, אך מהרבעון השני של השנה נראה כי מגמת השיפור לא ממשיכה, אלא אפילו מציגה ירידה זוחלת".
המדד, המתפרסם אחת לרבעון, בודק את איכות השירות וחווית הלקוח במשרדי הממשלה ובגופים הממשלתיים השונים ומורכב מארבעה קריטריונים: זמינות נציגים, זמן הטיפול בפנייה, יחס אישי ואיכות הפתרונות. המדד בוחן גם תהליכים המתרחשים במשרדים כגון הנפקת רישיונות, הוצאת/חידוש דרכון, תשלומים למשרדים ועוד.
"מדד הביורוקרטיה", המתפרסם אחת לרבעון, פורסם לראשונה בספטמבר 2008 והעניק לשירות הממשלתי ציון שביעות רצון נמוך מאוד - רק 6.5. ברבעון האחרון של 2008 נראו סימנים של עליה לכיוון של 6.61, ועם החלפת הממשלה, ברבעונים הראשון והשלישי של 2009, חלה ירידה לרמות שפל של 6.35 ו 6.36. ברבעון הראשון של 2010 חל שיפור במדד והוא עלה לשיא של 6.79, שנת 2011 לעומת זאת הסתכמה בירידה בציוני משרדי הממשלה.
עוד מהמדד: הגורם המתהדר בתואר מבזבז הזמן הגבוה ביותר הינה מערכת בתי המשפט, עם זמן שיא של כמעט 24 שבועות (כחצי שנה) לטיפול בעסקים הפונים אליה. לשם השוואה, במגזר העסקי סבורים כי זמן הטיפול בעסקים צריך לארוך כשבעה שבועות בלבד (בדומה לרבעונים קודמים).
ממשיכה הסחבת במשרד הבריאות. העסקים מדווחים כי הטיפול לוקח 5.13 שבועות בממוצע לטיפול, לעומת 2.80 שסבורים העסקים שאמור לקחת).
במשרד האוצר זמן הטיפול בפועל עומד על 4.88 שבועות לעומת 1.40 שבועות, שהינו זמן סביר לטיפול בעיני העסקים. הפונים לביטוח הלאומי מדווחים על זמני טיפול ארוכים בחודש (4.96 שבועות) מהזמן הסביר (1.19 שבועות) בעיניהם.
במשרד הפנים קיים הפער הגדול ביותר בין הזמן הנתפס כסביר (1.77 שבועות) לזמן הטיפול בפועל (8.33) וקיים הבדל של פי 4.7 לזמן בפועל לעומת הזמן הסביר בעיני העסקים. במשרד התמ"ת משך הטיפול הממוצע ארוך כמעט פי 3 (11.60 שבועות לעומת 3.95 שבועות לדעת בעלי העסקים). בדומה למשרד האוצר גם במשרד התמ"ת חל שיפור משמעותי ביחס לזמני טיפול ברבעונים הראשונים של המדידה.
במשרד התחבורה זמן הטיפול בפועל הוא הקצר ביותר מבין המשרדים ועומד על 1.79 שבועות לעומת 0.67 שבועות שהינו זמן סביר לטיפול בעיני העסקים.