יו״ר ועדת הכלכלה: התנהלות האוצר והבנקים במשבר מול אל על - שערורייתית

היו״ר מרגי אמר את הדברים במסגרת דיון במיצוב מעמדה האסטרטגי של התעופה הישראלית – וקרא לשר האוצר ולנגיד להתערב ולהביא לסיום עניין ההלוואה לאל על בתוך חודש; יו״ר איגוד הטייסים: הענף חייב תכנון וודאות


14:21 ,08.02.2021 מאת: מערכת פורט2פורט
ועדת הכלכלה דנה הבוקר בחיזוק ועידוד התעופה הישראלית ומיצוב מעמדה האסטרטגי. יו"ר איגוד הטייסים, קברניט מידן בר, אמר כי הענף דורש תכנון וודאות. "התעופה היא חלק מיסודות העצמאות של מדינת ישראל. הפוטנציאל של התעופה הישראלית הוא אדיר, היא יכולה להיות זרוע מובילה כלכלית, טכנולוגית ותיירותית. יש פה את חיל האוויר מהטובים בעולם, ולא יכול להיות שלא נצליח לשכפל את ה-DNA הזה לזרוע תעופתית אזרחית", אמר.

 

היו"ר מרגי אמר בתגובה לדברים כי צריכה להיות תכנית מסודרת של משרד התחבורה, בסיוע האוצר והממשלה. ח"כ עודד פורר אמר כי לא יכול להיות שמדינת ישראל תשלח את נציגיה לחו"ל בחברות זרות, וקרא לממשלה לרכוש כבר עכשיו כרטיסי טיסה עתידיים לנציגיה לעשור הקרוב. ח"כ פורר הוסיף כי לממשלה אין מדיניות כמעט בשום דבר, כמו באשר לפתיחת מערכת החינוך. ח"כ יבגני סובה קרא ללמוד ממדינות שמעניקות סיוע של מאות מיליוני דולרים לחברות התעופה.

 

ח"כ קרן ברק אמרה כי לכל מגזר הייתה צריכה להיות תכנית פעולה ייעודית. היא הוסיפה כי הקורונה לימדה אותנו שצריך להסתמך על חברות מקומיות בכל ענף, ובוודאי בענף התעופה המדינה צריכה לדאוג לכך גם אם האוצר לא מסכים. לדבריה, חברת תעופה לאומית ישראלית היא נכס אסטרטגי. ח"כ וסרמן לנדא ביקשה לראות תכנית עבודה עם תג מחיר לצידה, בהשוואה למה שנעשה במדינות אחרות לאחרונה. ח"כ מתן כהנא שב ומתח ביקורת על שרד התחבורה ודרש שתתייצב בוועדה ותסביר מדוע מנעה בדיקות בנתב“ג.

 

היו"ר מרגי דרש מהאוצר תכנית מעבר לחל"ת. רפרנט תעופה באגף התקציבים באוצר, חיים בורובסקי, השיב כי גם האוצר רואה חשיבות בתעופה הישראלית. הוא התייחס להלוואה לאל על ואמר כי המדינה עשתה את חלקה בכל הנוגע להגדלת הסכום ושיעור הערבות. היו"ר מרגי אמר בציניות כי הוא מודע לאוצר על סיוע שלא עלה לו שקל, והוסיף כי לא ניתן להגדיר את זה כתכנית סיוע ממשלתית.

 

עוד ביקש היו"ר מרגי לדעת האם רת"א ומשרד התחבורה ביקשו סיוע מהאוצר. מנהל רת"א, יואל פלדשו, השיב כי הייתה פנייה לאוצר לאשר מענקים ולהחיל מענקי חזרה לעבודה גם על חברות התעופה, אך האוצר התנגד. היו"ר מרגי אמר כי זה לא נותן מענה לשאלתו וכי חלופה לחל"ת זה לא מה שיציל את חברות התעופה.

 

מנכ"ל ארקיע, גדי טפר, ביקש לתת עדיפות לתעופה הישראלית לכשנתב"ג ייפתח. מנכ"ל אל על, אביגל סורק, אמר כי צריך לסיים את עניין ההלוואה לחבורה בשבועיים הקרובים ולהתקדם הלאה. מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, ציין כי ההלוואה שהחברה קיבלה הייתה מתאימה למצב אחר לגמרי וכעת צריך תכניות סיוע חדשה. "הגיע הזמן שהתעייה שלנו תקבל מענקים", אמר סירקיס.

 

היו"ר מרגי סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה רואה בתעופה נכס אסטרטגי שיש לשמרו ולטפחו, וכי הוועדה קוראת לממשלה ולמשרד התחבורה להודיע לה על תכניות להגנה על חברות התעופה מפני קריסה. הוא הוסיף כי הוועדה סבורה שצריך לעודד שימוש בחברות ישראליות בטיסות של עובדי מדינה, וקוראת לחשבי הכללי באוצר לערוך מכרז לרכישה מרוכזת מראש של כרטיסי טיסה.

 

באשר לאל על אמר היו"ר מרגי כי התנהלות האוצר והבנקים היא שערורייתית. לדבריו, האוצר מביא לפשיטת רגל של אל על שמחזיקה בסכומי עתק של הציבור הישראלי. הוא אף קרא לרוכשי הכרטיסים לשקול התארגנות לתביעת ענק נגד החברה, ואמר כי אולי צעד כזה יניע את האוצר להגיש לאל על את הסיוע הנדרש. "הוועדה קוראת לשר האוצר, לנגיד ולמפקח על הבנקים להיכנס לעובי הקורה ולסיים את סוגיית ההלוואה לאל על בתוך חודש וקוראת לממשלה לאשר מענקי עידוד השקעות הון לחברות התעופה", סיכם היו"ר מרגי.