חוק הרכב – השמאים: מחכים להכרעת שרת התחבורה

התקנות מוכנות כבר שלוש שנים אך במשרד התחבורה עדיין מתקיימים דיונים. יו״ר ענף הרכב באיגוד השמאים: ״ישבנו כולנו בחדרו של היו״ר ביטן, אנחנו ונציגי משרד התחבורה, רשות שוק ההון ורשות התחרות והגענו להסכמה. כל הגופים מתואמים ומחכים להכרעה של השרה״


13:30 ,26.02.2025 מאת: מערכת פורט2פורט

אחרי שהצדדים כמעט הצליחו להגיע להסכמות בתיווך יו״ר הוועדה ביטן אתמול התברר במהלך דיון של ועדת הכלכלה כי התקנות מוכנות כבר 3 שנים אך במשרד התחבורה עדיין מתקיימים דיונים; רשות התחרות: להבנתנו אין דיונים ואין מחלוקת – זה נושא חשוב תחרותית שאמור להיות פתור

 

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה אתמול את בקשת משרד התחבורה להאריך בחצי שנה, עד 18 באוגוסט, מספר הסדרים קיימים לפי חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, בהם הוראות בדבר התנאים למתן רישיון יבואן זעיר ליבואנים של רכבים שאינם רכבי נוסעים או רכבים מסחריים, וכן הוראת שעה המאפשרת ייבוא רכבים שטרם חלפו 12 חודשים ממועד ייצורם ועד מועד רישומם בישראל. במהלך הדיון התברר כי ההסדרה החדשה של ענף השמאים נמצאת עדיין בדיונים במשרד התחבורה, ונציגי הענף מחו כי הם ממתינים כבר עשור להסדרה ונפגעים קשות.

 

הדבר התברר לאחר שמשרד התחבורה ביקש להאריך בחצי שנה נוספת גם את צווי הפיקוח בנושא שמאי הרכב, ייצור רכב והרכבתו וייצור מוצרי תעבורה והסחר בהם. אולם היועץ המשפטי לוועדה, עו״ד איתי עצמון, הסב את תשומת לב המשרד כי הדבר נעשה ללא סמכות בחוק, שכן כל תקופות ההארכה שנקבעו בחוק כבר מוצו.

 

נציגת משרד התחבורה, עו״ד חוה ראובני, ציינה כי המשרד קיבל את עמדת עו״ד עצמון ומבקש למשוך את הצו. היא הסבירה כי באשר לייצור רכב והרכבתו ולייצור מוצרי תעבורה אושרו כבר תקנות חלופיות, שיכנסו בקרוב לתוקף. עם זאת, באשר להסדרת ענף השמאים אמרה כי יש עדיין מחלוקת מהותית בין השחקנים וטרם נפלה ההכרעה.

 

לדברי עו״ד ראובני, ״התקנות מוכנות שלוש שנים בערך, השאלה מה יהיה מחיר מוצרי התעבורה בשומת הרכב. אלה תקנות בסמכות השרה והיא צריכה לחתוך אבל היא לא פועלת בחלל ריק, יש עוד שחקנים ממשלתיים שקשורים לזה ומתקיימים דיונים ועוד לא יצא עשן לבן. כיום כתוב בהוראות מקצועיות שמחיר מוצרי התעבורה צריך להיות המחיר הקטלוגי, אין מחלוקת שהוא מטה את השומות כלפי מעלה כי הוא לא נכון ולא המחיר הנוהג בשוק. השאלה היא איך מחשבים את המחיר הנכון באופן שלא ייתן יתרון לא הוגן לחברות הביטוח מצד אחד, אך מצד שני כן יאפשר להן לנצח את כוחן להפחית מחיר לטובת הצרכן והפחתת מחיר הביטוח״.

 

ח״כ שלום דנינו, שמילא את מקומו של היו״ר, הזכיר כי היו״ר ח״כ דוד ביטן הקדיש עשרות ואף מאות שעות לטיפול בנושא, בין היתר בישיבות הוועדה, והייתה אופטימיות באשר ליכולת להגיע לפתרון. הוא הצר על כך שהדבר עדיין לא נפתר.

 

נציגת רשות התחרות, עו״ד נעם לוי, אמרה מנגד, כי ״להבנתנו אין מחלוקות, לפחות לא בין משרדי הממשלה. ראינו נוסח שאושר ודיבר על מחיר שוק של מוצר תעבורה. אנחנו לא מכירים מחלוקות, אנחנו מכירים נושא שצריך להגיע לסיומו. זה נושא חשוב תחרותית, מבחינתנו אין דיונים יותר הנושא אמור להיות פתור״. עו״ד ראובני אמרה בתגובה כי הדיונים הם במשרד התחבורה פנימה.

 

יו״ר ענף הרכב באיגוד השמאים, דן וולף, חלק גם הוא על הקביעה כי יש מחלוקת בעניין ההסדרה. ״ישבנו כולנו בחדרו של היו״ר ביטן, אנחנו ונציגי משרד התחבורה, רשות שוק ההון ורשות התחרות והגענו להסכמה. כל הגופים מתואמים ומחכים להכרעה של השרה״, אמר. סגן יו״ר איגוד השמאים, עו״ד איציק מלכה, הוסיף: ״עשר שנים אנחנו מחכים לתקנות וזה פוגע בנו קשות״.