ועדת הכלכלה: תושלם הקמתו של שדה תעופה בינ״ל בנבטים

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה הבוקר לקריאה שנייה ושלישית שתי הצעות חוק לפיהן שדה התעופה הבינלאומי הבא שיקום יהיה בנבטים, בסמוך לשדה התעופה הצבאי. תוך שבע שנים תושלם הקמתו של שדה התעופה


11:47 ,23.03.2025 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח״כ דוד ביטן, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית שתי הצעות חוק, האחת של ח״כ רם בן ברק והשנייה של ח״כ אלמוג כהן, לפיהן שדה התעופה הבינלאומי הבא שיקום יהיה בנבטים, בסמוך לשדה התעופה הצבאי. להצעות מוזגה היום גם הצעה דומה של ח״כ נעמה לזימי. לפי ההצעה שאושרה, תוך 7 שנים תושלם הקמתו של שדה התעופה בנבטים, כאשר תוך שנה ו-4 חודשים מפרסום החוק תגיש המועצה הארצית לתכנון ובנייה לאישור הממשלה תכנית מפורטת לשדה.

 

בנוסף נקבע כי סמוך להשלמת הקמת השדה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תקבע בצו את השטח של השדה כשדה תעופה וכי הוא ישמש לטיסות בינ״ל וארציות. השרה אף מוסמכת להתקין תקנות בכל עניין הקשור לביצוע החוק, באישור ועדת הכלכלה.

 

בפתח הישיבה היום אמר היו״ר ביטן כי משרד התחבורה ביקש לתת זכות וטו למשרד הביטחון, והדבר לא מקובל על הוועדה. הוא הוסיף כי יש פה הצהרה של הכנסת ששדה התעופה יהיה בנבטים, וזה אפשרי במועדים שנקבעו. לדבריו, כשהצבא רצה להזיז בסיסים מאזור המרכז וקיבל תקציב הוא עשה את זה.

 

נציגת מנהל התכנון, רונית מזר, ציינה כי התכנית מקודמת משנת 2017, וכרגע יש חשש שהמועצה הארצית לא תעמוד בלוחות הזמנים ותהייה מפרת חוק כי יש דברים שלא תלוים בה. ״יש כאן עוד שחקנים, צריך תסקיר השפעה על הסביבה וכדי להכין תסקיר צריך לקבל ממשרד הביטחון נתונים. עד היום משרד הביטחון לא מעביר נתונים, לכן חברת נתיבי ישראל לא יכולה לסיים את התסקיר ואי אפשר לקיים דיון במועצה הארצית״, אמרה.

 

נציג משרד התחבורה, עופר אליישר, אמר כי 7 שנים זה זמן קצר מדי והוסיף: ״אנחנו צריכים את עזרת משרד הביטחון וחיל האוויר ולא נוכל לעשות זאת בלי זה״.

 

נציג המשרד להגנת הסביבה, אלעד פנחס, ציין כי הנחיות התסקיר ניתנו עוד ב-2017, לאחר מכן ולנוכח זה שהתכנית לא התקדמה הוצאו הנחיות נוספות בדצמבר 2024 ושוב בסוף השבוע האחרון. ״מי שרצה יכל כבר לבצע, והמועצה הארצית סוברנית להחליט שהיא לא מקבלת את המלצות המשרד״, אמר. בתגובה לכך אמר ח״כ בן ברק כי תסקיר המשרד להגנת הסביבה קבע שאי אפשר להקים שדה בעמק יזראעל ומשם מה עדיין מקדמים את זה, לכן לא ברור למה נתלים בסקר לנבטים.

 

נציג משרד המשפטים, עו״ד תום פישר, ציין כי הצעת החוק מתערבת בשיקול הדעת בכך שהיא קובעת שהשדה יוקם באזור מסוים. היו״ר ביטן הגיב שאל איפה היה משרד המשפטים בשמונה השנים שחלפו מאז 2017, בתקופה הזו יכלו לקבל איזה החלטה שרצו. ״גררו רגליים בגלל צה״ל ומשרד הביטחון אז אנחנו מתערבים״, אמר.

 

מנהלת אגף תחבורה במינהל התכנון, אילנה שפרן, אמרה כי הצפי לשנת 2050 הוא ל-80 מיליון נוסעים בשנה, ושדה אחד נוסף לא יוכל לספק את זה, ולכן לא נכון להגביר תכנון נוסף. נציגת אגף התקציבים באוצר, ספיר איפרגן, אמרה כי עובדים על שני השדות במקביל, מאחר ונבטים יוכל לספק 12 מיליון נוסעים בשנה ולא יענה על כל הצרכים וחייבים את שני שדות התעופה. ולכן לא ברור למה לעכב ביודעין הכנת תכנית.

 

נציג צה״ל, יעקב לאנין, אמר כי ״מבחינה ביטחונית קיימת היתכנות לרמת דוד ולא קיימת היתכנות להקמה בנבטים. לא נוכל להציג כאן את השיקולים ביטחוניים, נציג את עמדתנו בקבינט״. בן ברק הגיב ואמר כי בוועדת חוץ וביטחון התקיימו שני דיונים בהם הוצגו כל השיקולים הביטחוניים והם לא התקבלו. ״

 

לקראת תום הדיון הוסיפה הוועדה להצעה גם סעיף שיחייב בשלוש השנים הראשונות דיווח לוועדה על ההתקדמות, אחת לחצי שנה. היו״ר ביטן קרא לפקידות הבעירה לא לעצור את הצעת החוק בוועדת שרים לחקיקה וציין כי זה לא יעזור לעצור אותה מלהגיע להצבעה במליאה. ״אנחנו רוצים שהליכי התכנון והביצוע יסתיימו כמה שיותר מהר. שבע שנים זה הרבה זמן״, סיכם.

 

בתום הדיון אושרה ההצעה בקולותיהם של היו״ר ביטן, ח״כ שלום דנינו, ח״כ קטי שטרית, ח״כ אלון שוסטר, ח״כ מטי צרפתי הרכבי, ח״כ שלי טל מירון וח״כ רם בן ברק.