ועדת הכלכלה המשיכה לדון בהצעת החוק שוטף פלוס 30

שנת 2016 הייתה שנת שיא בסגירת עסקים, 43 אלף מהם נסגרו, אחת הסיבות המרכזיות היא תזרים המזומנים. משה יחזקאל: החוק יביא לשינוי נורמות מוסר התשלומים


10:42 ,27.12.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה אתמול להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית להסדרת מוסר התשלומים לספקים – כך שימי האשראי של ספקים מול המגזר הציבורי לא יעלו על שוטף פלוס 30, שהוגשה בעקבות הצעות חוק פרטיות דומות שצורפו אליה של ח"כ רועי פולקמן וח"כ שלי יחימוביץ'.

 

ח"כ יעקב פרי, שמילא את מקום היו"ר, ציין כי בדיוק היום פורסם ששנת 2016 הייתה שנת שיא בסגירת עסקים – 43 אלף מהם נסגרו השנה ואחת הסיבות המרכזיות לכך הייתה תזרים המזומנים.

 

בישיבה השתתפה גם החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי בויאנג'ו, וח"כ פרי דרש ממנה התייחסות לכך וכן התייחסות לבקשה להחריג מההצעה גופים מתוקצבים כמו מוסדות בריאות ומוסדות להשכלה גבוהה. החשבת הכללית התייחסה להצעה ואמרה כי היא מתייחסת רק לגופים שתחת אחריותה ולא לגופים חוץ ממשלתיים. היא הוסיפה כי יש הסכמה להצעת הוועדה לתחום את חובת הממשלה לשלם לספקים תוך 45 ימים מאישור החשבונית, ללא צורך בשוטף פלוס, ולקבלנים ולעבודות בנאיות לשלם תוך 85 ימים. כזכור, בישיבה הקודמת אישרה הוועדה את הסעיף המחייב את הממשלה לשלם לספקים תוך 45 יום מקבלת החשבון ולא יאוחר משוטף פלוס 30. בישיבה היום אישרה הוועדה להחיל את אותם כללים גם על הפיס והטוטו.

 

עוד הוסיפה החשבת הכללית כי "במשך שנים התנגדנו לחקיקה מכל סוג שהוא שמחייבת את המדינה. עשינו מאמצים, באופן עקבי, לשפר את ימי התשלום של משרדי הממשלה. יש הבדל בין אמירות בחקיקה לביצוע בשטח, והוא יהיה מאוד מורכב. הקושי המרכזי שיהיה לנו הוא מחשובי ומיכוני, של הקשר של הספק עם המשרד הממשלתי. לאכוף את זה על מאות אלפי פעולות זה נידון לכישלון. אנחנו לוקחים על עצמנו מהלך מורכב ולא נמצאים במצב של לסרב להצעת הכנסת, נוכל לעמוד בזה ונעשה מאמצים עילאיים לעמוד בזה". עם זאת ביקשה עבאדי בויאנג'ו לקבל זמן התארגנות של חצי שנה עד לכניסת החוק לתוקף.

 

ח"כ שלי יחימוביץ אמרה כי מדובר בהצעת חוק שהונחה שוב ושוב מזה 7 שנים, אבל לא התקדמה, ובירכה את שר האוצר משה כחלון שבחר לקדם אותה ואת ח"כ רועי פולקמן. "זה דבר בסיסי שאדם שעושה את עבודתו יקבל את כספו בזמן, ואבסורד שדווקא המדינה מפרה את הכלל הזה. החוק עמוס בהחרגות, מעל ומעבר למה שהייתי רוצה, חלק הגיוניות וחלק תוצאה של לחצים עזים שהופעלו על חברי הכנסת ואני מסתייגת מרבות מהן. אני מבקשת שלא נהייה יותר קשובים לבקשות להחרגות", אמרה.

 

ח"כ פולקמן הוסיף כי ברמת ההצהרות כולם מסכימים להצעה, אבל כשמתחילים לרדת לפרטים מגלים שכולם לא מסכימים. "זו לא הצעה מושלמת אבל יש פה פשרות הגיוניות בדרך לשנות את מוסר התשלומים בישראל", אמר. הוא התייחס גם למפעל הפיס ואמר כי נתוני הרווח שלו מעידים שאין לו שום תירוץ לדחות תשלומים לספקים.

 

משה יחזקאל יו"ר ארגון מנהלי הרכש והלוגיסטיקה בישראל, שנכח בדיון בוועדה, ציין כי החוק יביא לשינוי נורמות של מוסר התשלומים.   

 

כאמור, בתום הדיון המשיכה הוועדה לאשר את סעיפי ההצעה, אישרה מספר הגדרות נוספות וכן אישרה כי הכללים שיחולו על מוסדות המדינה יחולו גם על הפיס והמועצה להסדר ההימורים בספורט.