ועדת הכלכלה: המידע על מתווה הסיוע של בנק ישראל למילואימניקים לא הועבר

המידע על מתווה הסיוע של בנק ישראל למילואימניקים לא הועבר לצה״ל – כך נחשף היום בוועדת הכלכלה בדיון בסיוע לאנשי ונשות המילואים. היו״ר ביטן ביקש לעדכן ולשדרג את מתווה הסיוע למילואימניקים בדגש על סיוע מוגדל לבעלי העסקים שנפגעו


13:40 ,27.12.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח״כ דוד ביטן, קיימה הבוקר שתי ישיבות בנושאי סיוע לאנשים המילואים ונשותיהם. ח״כ סימון מושיאשוילי וח״כ שלי טל מירון ביקשו להתמקד בהתנהלות מול הבנקים וח״כ שלום דנינו ביקש לשים דגש על סיוע לנשות המילואימניקים. מהדיונים עלה כי המידע על המתווים שפרסם בנק ישראל לסיוע למילואימניקים לא הועבר בצורה מסודרת מהפיקוח על הבנקים לצה״ל וממנו למילואימניקים.

 

ח״כ מושיאשוילי התייחס לבעיות של מילואימניקים לקבוע תור בבנקים ולקבל שירות, ועל קשיים איתם מתמודדים המשרתים. ״אל אחד מהמילואימניקים נותן מחייו למעננו וצריך למצוא את הדרך לסייע להם״, אמר. ח״כ שלי טל מירון הוסיפה כי המילואים במלחמה שונים ממילואים בשגרה והדבר מוביל לקריסת עסקים. לדבריה, צריך לתת למשרתים תנאים מועדפים והבנקים יודעים לעשות את זה, הם רק צריכים לרצות.

 

ח״כ סימון דוידסון שאל למה חייל מילואים צריך לקבל הודעה מהבנק על חריגה של 200 שקל מהמסגרת, או לרדוף אחרי אשתו שלא מצליחה להשיג אותו כי הוא בלחימה, ואמר כי הוא לא רואה את הבנקים לוקחים חלק במאמץ. ח״כ ולדימיר בליאק הוסיף כי הוא מקווה שהתכנית שהציגו אתמול שר האוצר ושר הביטחון תגיע לחקיקה במהרה, והאופוזיציה תעשה הכל כדי לקדם את זה. הוא הוסיף כי כרגע גם הבנקים יכולים וצריכים להיכנס מתחת לאלונקה. ח״כ אלמוג כהן אמר כי צריך לייצר מעטפת כזו שתאפשר לאנשי המילואים להתעסק רק בלחימה, וכיום זה לא קורה ורבים מהם מצוקה כלכלית.

 

סגנית המפקח על הבנקים, טלי קיסר סטויה, ציינה כי בנק ישראל פרסם מספר מתווים לסיוע לאנשי המילואים, שזכאים לדחיית אשראי צרכני ועסקי לחצי שנה במצטבר ללא ריבית וללא עמלות. עם זאת, היא ציינה כי הנשים זכאיות ככל שהן שותפות בחשבון בן הזוג, והוסיפה כי הבנקים לא יודעים מי הוא מילואימניק. ראש ענף מילואים בצה״ל, סא״ל אבישג סבג, העירה כי המידע לא הועבר לצה״ל.

 

סא״ל סבג הוסיפה כי צריך להעביר את המידע לצבא בצורה ברורה ופשוטה כדי להנגיש אותו למילואימניקים. היא ציינה כי אחד האתגרים המרכזיים העולים ממשרתי המילואים ובני משפחותיהם זה חוסר הוודאות שלהם לעתיד הכלכלי, והנגשת המידע יכולה לתרום להם רבות בטח לקראת השנה הבאה שהולכת להיות מאתגרת בעולם המילואים. ח״כ אלמוג כהן שאל אם הצבא יודע להנגיש את המידע למ״פ בתוך חאן יונס וסא״ל סבג השיבה: ״אם צריך נצניח להם עלונים״.

 

מנכ״ל איגוד הבנקים, איתן מדמון, ציין כי הבנקים מאפשרים סיוע רחב יותר מהמתווים של בנק ישראל, ונותנים הלוואות ללא ריבית למשך 3 חודשים ועד שנה למשרתים. הוא הוסיף כי גם הבנקים נמצאים במצוקת כוח אדם וגם חלק מעובדיהם משרתים במילואים.

 

ח״כ שלום דנינו ביקש להתייחס לסיוע לנשות המילואימניקים, ואמר כי צו 8 מגייס את כל המשפחה של איש המילואים. ״צריך לעשות הכל ששום עסק של בת זוג של איש מילואים או אלמנה לא ייסגר״, אמר. ח״כ פנינה תמנו שטה בירכה את שר האוצר ושר הביטחון על התכנית שהציגו אתמול, שהוקצו לה 9 מיליארד שקלים לתכנית, והוסיפה: ״אומרים שהצבא צועד על קיבתו, אני אומרת שהוא צועד על תמיכתו מבית״.

 

נציגת פורום נשות המילואים – נלחמות על הבית, שגית בכנר, סיפרה כי נשות המילואימניקים העצמאיות עצרו את החיים שלהם בעקבות המלחמה. היא הוסיפה, כי מסקר שערך הפורום עלה כי 41% מהנשים לא יודעות מה מגיע להן ושליש מהן שוקלות לסגור את העסק שלהן לצמיתות. ״אנחנו ממשיכות לשלם מלא כסף ואנחנו לא מכניסות בתקופה הזו״, אמרה.

 

נציגת פורום נשות משרתי הקבע, יעל היבש, סיפרה בדמעות שנשות משרתי הקבע ראו את המתווה למילואימניקים, והופתעו שאף אחד לא רואה אותן, ולא שמעו מה התכניות באשר לסיוע להן. היא הסבירה כי אנשי הקבע שבעבר היו חוזרים הביתה מדי יום וחלק משגרת הבית, לא חזרו הביתה מזה 11 שבועות. ״זה שאנחנו נשות קבע לא הופך אותנו לחסינות יותר״, אמרה. ראש מחלקת פרט בצה״ל, אל״מ שולי אלכסנדר, התייחסה לדברים ואמרה כי המלחמה הזו יצאה אתגרים חדשים והצבא לומד את הצרכים המשתנים ומתאים את המענים.

 

רכז כלכלה ותעשייה באגף התקציבים באוצר, גל ברנס, ציין כי אתמול פורסם מתווה מילואים מורחב ומינואר תופעל תכנית מיוחדת באמצעות משרד הביטחון. סא״ל סבג התייחסה לנושא מיצוי הזכויות, ואמרה כי עד היום היו למילואימניק שתי כתובות, המדינה וצה״ל, ועכשיו נעשה איחוד לכתובת אחת שהיא קרן הסיוע. לדבריה, לקרן הסיוע יכולים לפנות גם בן או בת הזוג של משרתי המילואים או בן משפחה אחר. הקרן מסייעת בשלל דברים, החל מתיקון מכונת כביסה ועד לפיצויים לעצמאים ושיעורי עזר לסטודנטים ואפילו בייביסיטר לכלב. ח״כ תמנו שטה שאלה איך נותנים מענה לחיילים שבתוך הרצועה, וסא״ל סבג השיבה הקרן יורדת לשטח 7 פעמים בשבוע, לכל נקודות ההתרעננות.

 

היו״ר ביטן אמר כי צריך מתווה מיוחד ומשודרג לאנשי המילואים בעלי העסקים שנפגעו, עם פיצוי הרבה יותר גדול. הוא הוסיף כי צריך להקים גם ועדת חריגים שתדון בבעיות ספציפיות שעולות מהשטח. עוד ביקש היו״ר ביטן כי כל מתווה יוחל רטרואקטיבית מה-7 באוקטובר, והודיע כי הוועדה תתכנס לדיון מעקב בעניין.