ועדת הכלכלה אישרה סדרה של תקנות שיעשו סדר בהפעלת רחפנים, טיסנים וכטב״מים

התקנות נועדו בין היתר לתרום לבטיחות התעופה האזרחית ולפעילות הכללית הסדירה של המשק בעת חירום וכן לתרום לביטחון המדינה. כדי לעודד רישום טיסנים מציעה רת״א פטור מאגרה למי שיבצע זאת בחודש הקרוב. רת״א: הפחתנו 70% מהאגרות שמשלם כיום הציבור


12:39 ,11.04.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת סיימה אתמול לאשר את בקשת משרד התחבורה לתקן את תקנות הטיס העוסקות בהפעלת מערכת כטב״ם קטן ובתקנות העוסקות בהפעלת טיסן. התקנות מסדירות את השימוש וההפעלה של כטב״מים קטנים וטיסנים, תוך רישום, סימון ופיקוח, והן נועדו בין היתר לתרום לבטיחות התעופה האזרחית ולפעילות הכללית הסדירה של המשק בעת חירום וכן לתרום לביטחון המדינה.

 

במהלך הדיונים שקיימה הוועדה בתקנות, בחודשים האחרונים, ביקש ח״כ ברוכי מרשות התעופה האזרחית, המאסדרת את התחום, לבחון מספר תיקונים. אחד השינויים המרכזיים נגע לכך שחידוש רישיון על כלים יעשה אחת ל-4 שנים, ולא 3 כפי שביקשה רת״א בתחילה. בנוסף, ניתן יהיה להאריך רישיון לכלי ל-4 שנים נוספות בכל פעם, ללא הגבלה על מספר ההארכות ותמורת אגרת חידוש של 30 שקלים בלבד.

 

בדיונים עלה בין היתר קביעת מדרג של כלי טיס בלתי מאוישים לפי המשקל שלהם, על מנת לבחון אם בכל זאת יהיה צורך לבצע מבחן מעשי על כלים ממשקל מסוים. מפקח כטב״מ ברת״א, צחי גליצנשטיין, אמר כי בארה״ב למשל אין דרישה כזו ורת״א לא חושבת שיש צורך במבחן מעשי.

 

באשר לרישום וסימון כלי של גופי ביטחון הסביר נציג הלשכה המשפטית ברת״א, עו״ד אבישי פדהצור, כי צה״ל לא כפוף לתקנות וגופי הביטחון האזרחיים כמו משטרה ושב״ס מפעילים כלי טיס מרושינים ואין סיבה שהגופים שלהם לא יירשמו. הוא הוסיף, כי המרשם הזה לא פתוח לעיון הציבור. נציג המשרד לביטחון לאומי, עו״ד יאיר מתוק, ביקש לבחון שלא לרשום כלים של גופים סמויים ונקבע כי הדבר יוסכם בין המשרד לרת״א.

 

עוד נקבע כי אסור יהיה להטיס כטב״מים תחת השפעת סמים או אלכוהול, אך רת״א חזרה בה מהדרישה לקבוע כי לא ניתן יהיה להטיס גם 8 שעות לאחר שתיית אלכוהול בשל הקושי באכיפת האיסור וספירת 8 השעות. בנוסף, כיום מותר לבצע ריסוס מכטב״מים לחקלאות, אך התקנות יאסרו ריסוס חומרים מסוכנים בהם נכללים גם חומרי הדברה לחקלאות. על מנת לאפשר המשך השימוש בכטב״מים לריסוס חקלאי נקבע, כי ניתן יהיה לאפשר זאת במסגרת הרשאה מיוחדת שיקבל המטיס מרת״א.

 

מנכ״ל חברת פריפלייט, יובל סגל, טען כי רת״א לא סיפקה מענה מספק לבעיות שעלו בדיונים הקודמים, כמו למשל מדוע אסור לטוס מעל תשתית ולמה אין צורך במבחן מעשי. מנהל רת״א, שמואל זכאי, השיב כי מה שסגל מציע ״זה בגלל שהוא צריך לטוס המדינה תיתן לו לטוס, ואם יקרה משהו אז יקרה משהו״. זכאי הוסיף כי תפקיד רת״א הוא להגן על הציבור, וההרשאות שניתנו לסגל נשמרות לו.

 

במסגרת התקנות אושרו גם האגרות החדשות, לפיהן מי שירצה להוציא רישיון מטיסן ולבצע מבחן ידע ישלם 30 שקלים, בקשה לרישיון הפעלת טיסנים תעלה 200 שקלים, רישום כטב״ם יעלה 30 שקלים, אגרת רישיון מטיס כטב״ם תעלה 730 שקלים, אגרת מבחן ראשוני תעמוד על 400 שקלים, ערעור על המבחן יעלה 240 שקלים, הפעלה מיוחדת 200 שקלים. לבקשת ח״כ ברוכי הובהר כי במקרה שבו ערעור על מבחן ימצא מוצדק, האגרה תוחזר למערער.

 

נציגי חברות המפעילות כטב״מים בהפעלה מסחרית טענו כי מדובר בסכומים גבוהים, וכי יעלה יותר מאלף שקל להוציא רישיון לאדם. מנגד, ראש אגף כשירות אווירית ברת״א, בני דוידור, אמר כי מדובר בקיצוץ של 70% מהאגרות המשולמות היום, וישנה הפחתה מהותית לטובת הציבור.

 

על מנת לעודד את הציבור לבצע רישום של כלי הטיס שלהם בהקדם הציעו ברת״א כי מי שיבצע את הרישום תוך חודש מיום פרסום התקנות – לא יצטרך לשלם אגרה בעבור הרישום של טיסנים. כאמור, בתום סדרת הדיונים אושרו התקנות פה אחד, בקולותיהם של ח״כ ברוכי וח״כ טופורובסקי.