התפרסם מדד ידידותיות בנקים לעסקים קטנים ובינוניים

מרכנתיל ומזרחי טפחות שומרים על מקומם בראש הטבלה והם שוב הבנקים הידידותיים ביותר לעסקים הקטנים והבינוניים. בסקר עסקים בו השתתפו כ-3,000 עסקים, הבנק הבינלאומי קיבל את הציון הגבוה ביותר


12:54 ,29.05.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

מדד ידידותיות הבנקים לעסקים קטנים ובינוניים, המתפרסם מאז מאי 2018, על ידי הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, נועד לעודד את המודעות והתחרותיות בתחום האשראי לעסקים קטנים ובינוניים. המדד מסתמך על הנתונים הפיננסים המפורסמים על ידי הבנקים, על סקר שביעות רצון של העסקים ועל סקר משוב שערכה הסוכנות בקרב יועצים פיננסיים שמסייעים לעסקים לקבל שירותים שונים מהבנקים. נתוני האשראי לקוחים מדוחות הבנקים, ומגזר העסקים הקטנים כולל עסקים עם מחזור של עד 50 מיליון שקל.

 

נעמי הימיין רייש, מ״מ מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים: ״בשלוש השנים האחרונות אנחנו רואים מגמה של ירידה בשיעור האשראי שמופנה לעסקים קטנים ובינוניים, ובין הפתרונות לכך, אנחנו פועלים להמשך עידוד התחרותיות בשוק האשראי לעסקים קטנים ובינוניים ובכלל זה הגדלת הגופים המשתתפים בקרן בערבות מדינה. המדד הוא כלי אשר נועד בראש ובראשונה לעודד את העסקים לבחון את היכן הם יקבלו את התנאים והשירות המתאים ביותר עבורם״.

 

הממצאים העיקריים (שינוי בסוף שנת 2022 לעומת סוף שנת 2021): סך שיעור האשראי לעסקים קטנים ובינוניים (מחזור שנתי של עד 50 מיליון שקל) בששת הבנקים הגדולים ירד ב-3 נקודות אחוז ועמד על 32.4% בסוף שנת 2022 לעומת 35.5% בסוף שנת 2021. זוהי המשך מגמה של ירידה בחלקם של העסקים הקטנים באשראי העסקי, שעמד על 37.3% בסוף שנת ובסה״כ ירידה של 5 נקודות האחוז בשנתיים האחרונות.

 

עלייה של 29% בשיעור הכנסות מריבית ביחס ליתרת אשראי ממוצעת לשיעור של 4.7% לעומת 3.66% בשנת 2021, בעקבות עליית הריבית במשק. לאחר שבשנת 2021 נרשמה ירידה בהכנסות מריבית לעומת שנת 2020 בהשפעת הקרן בערבות מדינה. בנק מזרחי רשם את העלייה הגבוהה ביותר בהכנסות מריבית ביחס לאשראי בשיעור של 36%, בעוד בנק מרכנתיל רשם את העלייה הקטנה ביותר בשיעור של 11%.

 

בשנת 2022 המשיכה הירידה באשראי בסיכון בקרב עסקים קטנים ובינוניים (הפסדי אשראי, חובות בפיגור וחובות לא צוברים ביחס ליתרת האשראי) מ 2.3% בסוף שנת 2020 ל-1.57% בסוף שנת 2022.

 

בסקר עסקים בו השתתפו כ-3,000 עסקים, הבנק הבינלאומי קיבל את הציון הגבוה ביותר. הסקר בחן את ארבעה תחומים: קבלת הלוואה או מסגרת אשראי, הקשב של הבנק לצרכי העסק, שביעות רצון מהאפליקציה או האתר של הבנק וזמינות הבנק לעסק.