התעשיינים: מס פחמן יאפשר שמירה על כושר התחרות של המשק הישראלי

נשיא התאחדות התעשיינים על מס פחמן ומנגנון ההתייעלות בתעשייה: ״הטלת המס היא רק צעד אחד, שאסור שיישאר כמהלך בודד שרק יעניק מענה פיסקלי: מענה אמיתי להתאמה לכלכלה דלת פחמן חייב להיות רחב יותר ולכלול את חיבור הגז הטבעי לתעשייה״


09:27 ,15.08.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר, מסר בתגובה לאישור מס הפחמן ומנגנון ההתייעלות לתעשייה המקומית בוועדת הכספים של הכנסת אתמול כי ״המתווה שאושר יאפשר שמירה על הסביבה תוך שיפור משמעותי בערכי האקלים בתעשייה ותוך שמירה על כושר התחרות שלנו למול העולם. כפי שציינתי לאורך כל הדרך, התעשייה שותפה מלאה למאמץ הסביבתי ורתומה לכך ברמה המקומית והבינ״ל. יחד עם זאת מרבית שותפות הסחר של ישראל אינן מחילות מדיניות מיסוי דומה ולכן ישנה חשיבות מוגברת להבטיח את תחרותיות התעשייה והמשק הישראלי אל מול מדינות אלו. המתווה שאושר, בדומה למתווה האירופי, נותן מענה לסוגיה זו לצד הפחתה משמעותית בפליטות הפחמן. אני מודה למשרד האוצר, ליו״ר ועדת הכספים משה גפני ולחברי ועדת הכספים מהקואליציה והאופוזיציה שהבינו את הצורך באיזון העלות והתועלת מהמס החדש.

 

יחד עם זאת הדרך עוד ארוכה ויש לעקוב ולוודא כי מנגנוני ההסתגלות שיועמדו לרשות התעשייה יצאו לפועל. כמו כן, על הממשלה להפנים כי הטלת המס היא רק צעד אחד, שאסור שיישאר כמהלך בודד שרק יעניק מענה פיסקלי: מענה אמיתי להתאמה לכלכלה דלת פחמן חייב להיות רחב יותר ולכלול את חיבור הגז הטבעי לתעשייה, השקעה בתשתיות שיאפשרו חיבור לאנרגיה סולארית ואגירה וקידום התייעלות אנרגטית באופן משמעותי.

 

בנוסף, אזכיר שהממשלה נדרשת להיערכות כוללת להפחתת פליטות גזי חממה, שכן התעשייה מהווה רק כ -12% מפליטות גזי החממה, בעוד שמגזרי האנרגיה והתחבורה בעלי פליטות משמעותיות בהרבה״.

 

נזכיר כי מס הפחמן אושר אתמול (ד׳) בוועדת הכספים של הכנסת. הצו עדיין לא ייכנס לתוקף, כי הוועדה טרם הצביעה עליו.