התנועה לאיכות השלטון נגד מינוי אורי יוגב ואורי שני לתפקידים בכירים

התנועה פנתה לשר האוצר נגד מינויו של יוגב, לשעבר יו"ר דירקטוריון הרכבת, למנהל רשות החברות הממשלתיות; שני מועמד לתפקיד מנהל החברה הממשלתית ליישום תוכנית הדיור


00:00 ,19.08.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר האוצר יאיר לפיד בכדי להביע התנגדות למינויו של אורי יוגב לתפקיד מנהל רשות החברות הממשלתיות ולמינויו של אורי שני למנהל החברה הממשלתית ליישום תוכנית הדיור.

לטענת התנועה לאיכותה שלטון, הכוונה למנות את שני האישים מטילה צל כבד על הצהרות שר האוצר בדבר פוליטיקה חדשה, שקיפות ושוויון, מינהל תקין ודבקות באינטרסים ציבוריים בלבד.

עמדת התנועה לאיכות השלטון היא כי מועמד למנהל רשות החברות הממשלתיות הינו רב משמעות, וכי יש להקפיד הקפדה יתרה שהאדם העומד בראש הפירמידה יקפיד על קוצו של יוד, יימנע מניגודי עניינים ויפעל לאורם וכלשונם של כללי המינהל התקין.

זאת ועוד, התנועה גורסת כי שר האוצר ומפלגת יש עתיד העלו על נס במהלך מערכת הבחירות ואף לאחר הקמת הממשלה, את שידוד המערכות במגזר הציבור, בייחוד בכל האמור לגבי התנהלות ראויה של נושאי תפקידים בכירים, ומתן דוגמא אישית לציבור הרחב. הבטחות רבות נשמעו לפוליטיקה חדשה, נקייה משחיתות ושקופה וחפה מאינטרסים פרטיים.

על כן טוענת התנועה, מינוי יוגב שומט את הקרקע מתחת להבטחות אלו. שלל הפרשות בהן שמו נקשר מטיל צל כבד מעל מינויו לתפקיד בכיר, המרכז השפעה כה רבה על רבבות עובדים במגזר הציבורי, כן על המשק כולו. והדברים ידועים וברורים.

בפנייתה ציינה התנועה את הוועדה לבדיקת מינויים (ועדת שפניץ), שבחנה את מועמדותו של יוגב ליו"ר דירקטוריון הרכבת במהלך שנת 2011, וקבעה: "הפגישה שנערכה בין יוגב לבין אורן מוסט, שהיה המועמד המוביל למנכ"ל הרכבת, מהווה פגיעה בשוויון ובשקיפות של הליך בחירות מנכ"ל לרכבת ישראל".

זאת ועוד, לפי התנועה טען המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד אבי ליכט, שעצם הפגישה היווה פגם בהתנהלותו של יוגב. הפנייה צוין שיוגב את גרסתו ביחס לאותה פגישה ומסר למשנה ליועמ"ש "גרסא חדשה, שלא הועלתה על ידו בשלבים מוקדמים יותר של בירור הנושא".

מבקר המדינה התייחס אף הוא לנושא וקבע כי יש טעם לפגם בהתנהלותו של יוגב במהלך המשא ומתן שניהלה רכבת ישראל לרכישת קרונות נוסעים מידי חברת בומברדיה הגרמנית. עוד נטען, שיוגב אף כשל ולא עדכן את דירקטוריון הרכבת על זיקתו לנציג חברת בומברדיה בישראל, למרות שהאחרון כיהן כיועץ בחברה שבבעלותו של יוגב. למעשה, נמצא כי יוגב שינה את גרסתו לא פחות משלוש פעמים.

בנוגע לשני, המהווה מועמד לעמוד בראש חברה ממשלתית שתהא אחראית ליישום "תכנית הדיור הלאומית", שעיקרה הורדת מחירי הדיור, עמדת התנועה לאיכות השלטון היא כי עברו רצוף אמנם בתפקידי ניהול בעולם העסקי ופוליטי, אך גם מוכתם בדוח חמור של מבקרת המדינה דאז, השופטת (בדימוס) מרים בן פורת, שמתחה ביקורת חריפה על התנהלותו כיו"ר חברת עמידר. הדוח שהוציאה פירט כיצד שימש שני במשאבי החברה לצרכיו האישיים, או של קרוביו.