המשרד להגנ״ס: מתנגד להעברת נפט גולמי במפרץ אילת

המשרד להגנת הסביבה על הצעת המחליטים הנוגעת להרחבת העברת נפט גולמי במפרץ אילת: ״בהצעה יש כדי לפגוע בבריאות הציבור ובסביבה. משמעות ההחלטה בפועל היא הגנה על הסכם מסחרי של חברה ממשלתית - קצא״א. ️המשרד יתנגד להחלטה זו״


10:01 ,09.07.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

המשרד להגנת הסביבה הגיב בתחילת השבוע לנוסח ההצעה להחלטה בנושא ״ניהול סיכונים מזיהום בנפט של מי הים במפרץ אילת״, ממש לפני העלאת ההחלטה לדיון בממשלה. 

 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי ״בהצעת מחליטים זו יש פוטנציאל לפגיעה בבריאות הציבור ובסביבה. יש בה התערבות בוטה בשיקול הדעת המקצועי המסור בידי המשרד להגנת הסביבה ויש בה כדי לפגוע באופן מכוון בסמכויות ובתפקידי המשרד. אם החלטת הממשלה תעבור יהיה בה משום פוטנציאל סיכון בריאותי וסביבתי, שישפיע על תושבי הדרום ועל המדינה כולה. המשרד בוחן את סעיפי הצעת המחליטים ויעביר את התייחסותו המקצועית כמקובל״. 

 

עוד נמסר מדוברות המשרד כי ״משמעות ההחלטה בפועל היא הגנה על הסכם מסחרי של חברה ממשלתית, קצא״א בטענות שאינן מבוססות ומגובות בדבר של ״ביטחון אנרגטי״ ו״צורך משקי״, תוך ניסיון להיתלות במלחמת חרבות ברזל כסיבה להעברת החלטת ממשלה חסרת רסן זו״. 

 

המשרד להגנת הסביבה קיבל החלטה ליישום מדיניות ״אפס תוספת סיכון״ באופן מאוזן. כך למשל, עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל, המשרד נתן אישור פרטני להגדלת כמויות הנפט הגולמי מעבר לכמות המותרת בהיתר, ולפריקה זמנית של מכליות תזקיקים, לצורכי המשק בישראל בעת מצב החירום. בפועל, מאז נובמבר 2023 לא נכנסו כלל מכליות נפט גולמי או תזקיקים למפרץ אילת. אין כל דחיפות בעת הזו לקבלת החלטה בהולה ושאינה אחראית.

 

מנכ״ל המשרד להגנת הסביבה פנה למנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות לקבלת העמדה הברורה של משרד האנרגיה ביחס לצורכי המשק בישראל לאחסון ולהעברה של נפט גולמי, תוך התייחסות לפעילותה של חברת קצא"א ובהתייחס לצורך בהרחבת נמל אילת כך שיוכל לקלוט תזקיקים. עד לרגע זה לא התקבלה עמדה זו, ובעיקר לא בוצעה בחינה אמיתית של הצרכים למשק האנרגיה של ישראל בשגרה ובחירום, ועל כן לא ברור על מה נסמכים משרד ראש הממשלה, משרד האוצר והמשרד לשיתוף פעולה אזורי בהצעת מחליטים זו. המשרד יפנה למגישי הצעת המחליטים כדי לקבל את חוות הדעת המקצועיות שעליהן נשענו בהצעה זו.

 

שינוע נפט מהווה פוטנציאל סיכון משמעותי למפרץ אילת, שכן דליפת נפט עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לשונית ולערכי הטבע. הגדלה משמעותית של כמות הנפט המשונעת, הגדלת תדירות השיט, הפריקה והטעינה של מכליות מייצרת בהכרח סיכון גדול ביותר שלא ניתן למנוע לחלוטין. מפרץ אילת הוא אזור ייחודי ברמה בין-לאומית ובעל רגישות אקולוגית גבוהה ביותר. במפרץ אילת מצויה שונית האלמוגים היחידה בישראל והצפונית ביותר בעולם, והאזור מהווה בית גידול ייחודי ובו ערכי טבע רבים. כל הגדלה של הסיכון להזרמת מזהמים לים צפויה לפגוע באיזון העדין שבין הצורך החיוני להגן על השונית ועל מפרץ אילת וערכי הטבע לבין השימושים הרבים והשונים בסביבה זו.