המשרד להגנ״ס מפרסם מפות לסיכוני האקלים של ישראל

המשרד להגנת הסביבה מפרסם גרסה ראשונית של מפת סיכוני אקלים לאומית, הכוללת מידע על איומים פיזיים כמו הצפות, עומסי חום, וסערות קיצוניות בים, ומדגימה את השימוש עבור אוכלוסיות רגישות; המפות ישמשו את כוחות הביטחון, השלטון המקומי והציבור גם בתקופת הלחימה


13:18 ,30.01.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

במסגרת ההיערכות לשינוי אקלים, המשרד להגנת הסביבה עסק בשנה האחרונה בפיתוח כלי גיאוגרפי תומך בקבלת החלטות מבוססות מדע וידע, שיסייע למקבלי החלטות בכל הרמות לקבל החלטות ולקבוע סדרי עדיפויות מושכלות בתכנון וביישום ההערכות לשינוי אקלים. לאור החשיבות הגבוהה במידע זה לתקופה הנוכחית, החליט המשרד להגנת הסביבה לפרסם גרסה ראשונית ומדגימה של כלי זה, וימשיך לשפר ולעדכן אותו באופן שוטף. המשרד מאפשר לכלל הציבור להיכנס לאתר מפות סיכוני האקלים הלאומי, הכולל מיפוי חלקי של אירועי קיצון אקלימיים, בזמן הנוכחי ברמת רזולוציה מרחבית גבוהה.

 

המשרד להגנ״ס: ״בשנים האחרונות אנו חווים עלייה בשכיחות ובחומרה של אירועי מזג אוויר קיצוניים כמו הצפות, שריפות וטמפרטורות קיצוניות בארץ ובעולם - עלייה אשר צפויה להמשיך ולהחמיר בעשורים הקרובים, ובמקביל מתרחשים שינויים מתמשכים כמו מדבור, עליית גובה פני הים ושינוי בתנאי הסביבה. גם ובמיוחד בימים אלה של מלחמת ׳חרבות ברזל׳, יש חשיבות גבוהה עבור כוחות הביטחון, השלטון המקומי והציבור לקבלת מידע מדויק הנוגע לאיומים פיזיים כמו הצפות, ועומסי חום על מנת להיערך אליהם ביעילות״. 

 

למפות סיכוני אקלים: https://bit.ly/maps_MoEP

 

מפות הסיכונים פותחו בהובלת המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה, פרופ' נגה קרונפלד שור וגורמי המקצוע של המשרד, בהובלת ועדת היגוי רחבה בין משרדית, והוא מאפשר בחינה של סיכוני אקלים שונים במרחב. במפות הסיכונים יש מספר שכבות נתונים גיאוגרפיות הכוללות מידע לגבי חשיפה, דוגמה למיפוי הרגישות, ויכולת ההיערכות לשינוי אקלים, ומדד ראשוני לפגיעות של אוכלוסיית הקשישים לשינוי אקלים.

 

המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה, פרופ' נגה קרונפלד שור: ״אנחנו מפרסמים היום גרסה ראשונית של מפות סיכוני האקלים של ישראל. המפות יסייעו בקבלת החלטות וקביעת סדרי עדיפויות מבוססי מדע וידע. המפות והכלים הזמינים באתר ימשיכו להתעדכן ולהשתכלל לאורך זמן ויסייעו בהעלאת החוסן האקלימי של מדינת ישראל׳״.