הממשלה הבריטית החדשה הודיעה: מגעים לשדרוג הסכם הסחר עם ישראל

הצוות הישראלי למשא ומתן, בהובלת מינהל סחר חוץ, יתאם בהקדם האפשרי מועדים לסבב המו״מ הבא עם מקביליהם במשרד העסקים והסחר הבריטי. שר הכלכלה ברקת: הסכם המתגבש עם בריטניה צפוי להיות הגדול, המקיף והמודרני ביותר של מדינת ישראל ומהווה אינטרס משותף לשתי הכלכלות


09:16 ,31.07.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה קיים חמישה סבבים במסגרת המשא ומתן לשדרוג הסכם האס״ח עם בריטניה, תחת הממשלות בראשות בוריס ג׳ונסון ומחליפיו – אליזבת טראס ורישי סונאק. כעת, לאחר ניצחונה של מפלגת הלייבור בבחירות שהתקיימו בתחילת החודש בבריטניה, מגיע מסר חיובי מהממשלה החדשה על כוונתה להמשיך את המגעים לשדרוג הסכם הסחר החופשי עם מדינת ישראל. הצדדים צפויים לשוחח במהלך הימים הקרובים ולתאם מועדים לסבבים הבאים במסגרת תהליך המשא ומתן אשר יתקיימו בישראל ובלונדון ואף באופן מקוון ככל שיידרש.

 

שר הכלכלה והתעשייה, ח״כ ניר ברקת: ״בירכתי את עמיתי הנכבד, מזכיר המדינה לענייני סחר מר ג׳ונתן ריינולדס על מינויו לתפקיד החשוב. ההסכם המתגבש עם בריטניה צפוי להיות הגדול, המקיף והמודרני ביותר של מדינת ישראל ומהווה אינטרס משותף לשתי הכלכלות שיאפשר מימוש נרחב של פוטנציאל הסחר וההשקעות הטמון בין המדינות. חידושו המהיר של המשא ומתן והשמירה על המשכיות לאחר החלפת השלטון בבריטניה הנם תולדה של החשיבות האסטרטגית אותה מייחסים שני הצדדים לשדרוג ההסכם״.

 

בין ישראל לבריטניה קיים הסכם סחר שנחתם כבר ב-2019 ונכנס לתוקפו ביום ה-1.1.21, עת עזבה בריטניה את האיחוד האירופי בתהליך ה״ברקזיט״. במינהל סחר חוץ מסבירים כי מאחר שההסכם הקיים מבוסס על הסכם הסחר של ישראל עם האיחוד האירופי משנת 1995, שתי המדינות  שותפות בראיית הצורך בהסכם אס״ח עדכני ומודרני יותר המתאים לסחר הגלובלי כיום.

 

מנהל מינהל סחר חוץ, רועי פישר, הוסיף: ״בריטניה היא הכלכלה השישית בגודלה בעולם ושותפת הסחר הרביעית בגודלה של ישראל. שדרוג ההסכם יאפשר הרחבה משמעותית של הסחר וההשקעות אל תחומים אשר טרם נכללים בהסכם הנוכחי וישדרג משמעותית את מעמדן של חברות ישראליות בשוק הבריטי״.

 

התחומים החדשים אליהם מתייחס פישר כוללים בין השאר סחר בשירותים (כולל שירותים פיננסיים), השקעות, סחר אלקטרוני, טלקום ועוד. מטבע הדברים, הגעה להסכמות על כלל הנושאים מחייבת הליך ארוך של משא ומתן וביצוע התאמות מצד שני הצדדים.

 

מנהלת אגף בכיר מדיניות והסכמי סחר וראש צוות המשא ומתן הישראלי, יפעת אלון הוסיפה: ״על מנת שנצליח לעמוד באתגר זה, אנו נדרשים למחשבה יצירתית ופורצת דרך ולשיתופי פעולה עם מספר רב של משרדי ממשלה ורשויות פנימיות בישראל. התוצאה, בסופו של דבר, תשרת את כלל אזרחי ישראל ותהפוך את כלכלת ישראל למודרנית, פתוחה, שקופה ומתקדמת יותר״.

 

נתוני סחר: בריטניה הינה יעד היצוא הגדול ביותר של ישראל באירופה והיא שותפת הסחר הרביעית בעולם בייצוא וביבוא סחורות ושירותים אחרי ארה"ב, סין והאיחוד האירופי. היקף הסחר בסחורות ושירותים בשנת 2023 עמד על כ- 9 מיליארד דולר, ירידה של כ-10% בהשוואה לשנת 2022. עיקר יצוא הסחורות הישראלי לאי הבריטי בשנת 2023 הורכב מכימיקלים ומוצרי תעשיות כימיות (32%) והערכת יצוא השירותים לשנת 2022 מעלה היקף של כ-4.1 מיליארד דולר מתוכם כ-60% שירותי מחשוב -  תוכנה, סייבר, מו"פ ופינטק ומכאן החשיבות הגדולה בשדרוג ההסכם ועדכונו. האינטרס הבריטי מנגד, נוגע בעיקר לגישה של חברות מקומיות למכרזי העתק בתחומי התחבורה אשר אושרו לאחרונה בישראל ובכללם פרויקטי המטרו והרכבת הקלה.