הלוביסט של הצרכן הישראלי

קבינט יוקר המחייה אישר את המלצות ועדת לנג להגברת התחרות והסרת חסמים בייבוא. בין ההמלצות: התאמת הפיקוח לנעשה במדינות מפותחות, תיאום בין רגולטורים וקידום יבוא מקביל


11:11 ,02.12.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

הוועדה מונתה על ידי קבינט יוקר המחייה בראשות שרי הכלכלה והאוצר באוגוסט 2013, לשם בחינת הגורמים לפערים בין ישראל ומדינות ה-OECD בכל הנוגע ליוקר המחייה. הוועדה סיימה את בחינתה ופרסמה את מסקנותיה בדוח ב-9 לנובמבר.

 

עיקריי ההמלצות שאושרו:

התאמת שיטת הייבוא לנעשה במדינות המפותחות. משיטת פיקוח טרום יבוא לשיטה של פיקוח בשווקים (POST MARKET) וניהול סיכונים. מהלך זה יאפשר פתיחה משמעותית של השוק בתחומים מסוימים באמצעות מעבר להצהרת יבואן תוך שמירה על בטיחות המוצרים.

 

משרד הכלכלה יתאם בין 37 רגולטורים האחראים היום על הייבוא בתחומם, בכדי ששיקולים של תחרות, יוקר מחייה והתאמה לנעשה בעולם יילקחו בחשבון.

 

קידום יבוא מקביל. ההגבלים העסקיים יפעלו כאשר ישנו חשש ממשי לפעילות של יבואנים דומיננטיים שתכליתה לחסום יבואנים מקבילים.

 

שקיפות ונגישות מידע. הקמת אתר אינטרנט שיאפשר לציבור לקבל את כל המידע על יבוא (מסחרי ואישי) באופן קל ופשוט לציבור.

 

ועדות התקינה של מכון התקנים. הגדלת מספר נציגי הממונה על התקינה או מטעמו המשתתפים בוועדות התקינה הציבוריות המתכנסות במכון התקנים הישראלי לשם קביעת תקנים וכן לקבוע בדין את השתתפותם כחברים קבועים בוועדות. יצירת נגישות לכל דורש לפרוטוקולים של ועדות התקינה במכון התקנים.

 

סימון מוצרים. לתקן את צו הגנת הצרכן (סימון טובין), תשמ"א-1981, כך שתבוטל החובה לסמן מוצרי הלבשה בטרם יבואם, וסימונם יתאפשר במחסני היבואן.

 

שר הכלכלה נפתלי בנט: "מעבר המלצות ועדת הייבוא היא בשורה גדולה לצרכן הישראלי. אנו נהיה הלוביסט של הצרכן הישראלי. המלצות הועדה יקלו על ייבוא ויזרימו לישראל מוצרים רבים מאד וירחיבו את התחרות שהיא הנשק החזק ביותר במאבק להורדת יוקר המחיה".

 

מנכ"ל משרד הכלכלה עמית לנג: "יוקר המחייה בישראל הוא מהבעיות היותר בוערות בקרב הציבור הישראלי. רמת המחירים של מוצרי הצריכה (ללא שירותים) של משקי הבית בישראל גבוהה באופן אבסולוטי וגבוהה בפרט ביחס לרמת ההכנסה בכ-20% מהממוצע במדינות ה-OECD. מוצרי צריכה רבים - לרבות תחום המזון - נמכרים במחירים גבוהים יותר מאשר במדינות מפותחות אחרות. סגירת הפער במחירים של מוצרי הצריכה בלבד יכול להביא לחיסכון של מאות שקלים בחודש עבור משק בית. המלצות הוועדה, המובאות לאישור, יעודדו יותר תחרות ויביאו להפחתת מחירים".