דו״ח של המשרד להגנ״ס: המערכת האקולוגית של מפרץ אילת אינה יציבה

ממצאי הדו״ח מחזקים את הצורך בהמשך יישום מדיניות אפס תוספת סיכון למפרץ אילת שאותה מתווה המשרד להגנת הסביבה. קצא״א דורשת להגדיל פי 10 את היקף שינוע הנפט במפרץ אילת, במטרה לממש עסקה שחתמה עם חברת מד-רד האמירתית


08:22 ,12.08.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

המשרד להגנת הסביבה פרסם אתמול את דוח הניטור הלאומי של מפרץ אילת לשנת 2023. ממצאי הדוח מצביעים על כך שהמערכת האקולוגית של מפרץ אילת אינה יציבה, ומחזקים את הצורך בהמשך יישום מדיניות ״אפס תוספת סיכון למפרץ אילת״ שאותה מתווה המשרד להגנת הסביבה.

 

נזכיר כי רק אתמול דחתה הממשלה ב-30 יום את ההחלטה בנוגע לשינוע נפט במפרץ אילת על ידי קצא״א. כידוע, קצא״א דורשת להגדיל פי 10 את היקף שינוע הנפט במפרץ אילת, במטרה לממש עסקה שחתמה עם חברת מד-רד האמירתית במסגרת הסכמי אברהם. מטרת העסקה: להפוך את ישראל לגשר יבשתי לשינוע הנפט מאיחוד האמירויות לעולם, תוך אחסונו בישראל באופן שיגדיל את יכולתה של מד-רד להגיע לשווקים הבינלאומיים. המשרד להגנת הסביבה, בדומה לנהוג במדינות אחרות בעולם השואפות להגן על נכסי טבע רגישים, מגביל את כמות הנפט המותרת לשינוע במפרץ אילת כדי למזער את הסיכון לשפך נפט שיוביל לאסון אקולוגי וכלכלי לעיר אילת.

 

לפי הדוח, כל עוד שינויי האקלים הגלובליים - דוגמת התחממות מי הים והעלייה בחומציות - אינם משתפרים ואף מידרדרים, יש צורך מיידי להפחית את העקות המקומיות של זיהום ים ודליפות נפט שאיתם השונית תתקשה להתמודד.

 

כמו כן, נמצא כי אתר הלגונה בשמורת חוף אלמוג טרם השתקם מהנזקים שנגרמו לו בשנת 2010. בנוסף, התפרצות מחלה באוכלוסיית קיפודי הים במפרץ הביאה להיעלמות כמעט מוחלטת של אוכלוסייתם, מה שמסכן את שיווי המשקל האקולוגי הרגיש. בנוסף, המשך מגמת עליית טמפרטורת פני הים, בקצב הגבוה פי 2.5 מהממוצע העולמי, משפיעה על התהליכים הכימיים והפיזיקליים בים באופן המסכן את השונית.

 

ממצאי הניטור הלאומי ממשיכים להצביע על רגישות המערכת האקולוגית של מפרץ אילת. הלחצים על החי והצומח הימי מתחלקים ללחצים ארוכי טווח, דוגמת התחממות הים, ולאירועי קיצון גדולים ומהירים, דוגמת סערת חורף 2020 ותמותת קיפודי הים. הממצאים מצביעים כי המערכת האקולוגית של מפרץ אילת אינה יציבה, ומחזקים את הצורך בהמשך יישום מדיניות אפס תוספת סיכון למפרץ אילת שאותה מתווה המשרד להגנת הסביבה. בהינתן שהתנאים הגלובליים, דוגמת התחממות מי הים והעלייה בחומציות, אינם משתפרים ואף מידרדרים - השונית תתקשה להתמודד עם עקות מקומיות של זיהום ים ודליפות נפט.

 

נציין כי הדו״ח מבוצע על ידי המכון הבין אוניברסיטאי במימון הקרן למניעת זיהום ים, בהנחיית ועד מנהל מדעי שבראשו עומדת המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה, פרופ׳ נגה קרונפלד-שור ובהובלה של ד״ר דרור צוראל, המרכז המדעי של היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה. הדוח הוגש לוועד המנהל על-ידי ד"ר יונתן שקד, מנהל תוכנית הניטור במכון הבין-אוניברסיטאי, ופרופ' מעוז פיין, מנהל מדעי של תוכנית הניטור במכון.