גיזה זינגר אבן: הלוואות בהיקף כ-240 מיליון שקל לעסקים קטנים ובינוניים

החברה, שנבחרה על ידי הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, להקים ולנהל מערך אשראי חוץ בנקאי לעסקים קטנים ובינוניים, עברה את יעדי המכרז והגיע להיקף תיק אשראי של כ-210 מיליון שקל


11:09 ,04.04.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה בחרה במכרז בפירמת הייעוץ הפיננסי והבנקאות להשקעות, גיזה זינגר אבן GSE, להיות תאגיד אשר יעניק הלוואות חוץ בנקאיות לעסקים קטנים ובינוניים. בהתאם למכרז המקור הכספי להלוואות יהיה מהגופים המוסדיים הפניקס והראל שהתחייבו ל-300 מיליון שקל כל אחד.

 

מהדיווח השנתי של גיזה לסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים עולה כי לאחר שנתיים של פעילות היא עברה את יעדי המכרז וכמעט הכפילה את סכום ההלוואות הדרש על פי המכרז ועד כה ניתנו הלוואות בהיקף של כ-240 מיליון שקל.

 

נעמי הימיין-רייש סגנית ומ״מ מנהל הסוכנות לעסקים קטנים: ״אני רואה בפרויקט זה הצלחה גדולה בקידום שוק  האשראי החוץ בנקאי, בשותפות עם הגופים המוסדיים. תוך תקופה קצרה מההקמה העמידו אשראי בהיקף של מאות מיליוני שקלים, זאת בזכות מינוף כספי המדינה בהיקפים קטנים יחסית. המודל של מינוף כספי המדינה בשיתוף עם השוק הפרטי, יכול לסייע לקידום וגיוון מקורות האשראי וקידום התחרות לטובת העסקים הקטנים והבינוניים״.

 

העסקים הקטנים והבינוניים מהווים 55% מהתוצר העסקי, אך נהנים רק מכ-24% מהאשראי לעסקים במשק. עובדה זו נובעת בין היתר בשל העובדה ששוק האשראי לעסקים קטנים ובינוניים נשלט באופן כמעט בלעדי על ידי המערכת הבנקאית, כאשר שני הבנקים הגדולים שולטים בכשני שליש מהאשראי לעסקים. נתונים אלו מצביעים בבירור על הצורך בקידום התחרות מול המערכת הבנקאית בכל הנוגע לאשראי של עסקים קטנים ובינוניים.

 

בעוד הגופים המוסדיים בישראל מהווים כיום חלק משמעותי ממקורות האשראי לעסקים הגדולים, שוק האשראי לעסקים קטנים ובינוניים נשלט באופן כמעט בלעדי על ידי המערכת הבנקאית. היעדר התחרות מייקר את הריבית על הלוואות ומייצר חסם לצמיחה של העסקים הקטנים והבינוניים, ובכך נפגעת התחרות בכלל המשק.

 

בעקבות כך יצאה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במכרז לעידוד הקמת פעילות אשראי חוץ בנקאי לעסקים קטנים ובינוניים, כאשר בתנאי המכרז נקבע שמקורות המימון יהיו מגופים מוסדיים. מערך אשראי חוץ בנקאי ייעודי לעסקים קטנים ובינוניים, צפוי להגדיל את היצע האשראי הזמין לעסקים קטנים ובינוניים ולגוון את מקורותיו בכך שנכנסים לתחרות על שוק אשראי זה גם גופים מוסדיים שכעת יוכלו להפנות את המקורות שלהם גם לעסקים קטנים ובינוניים שלא דרך המערכת הבנקאית.

 

גיזה החלה את פעילותה במסגרת המכרז במהלך שנת 2021, תוך כדי יציאת המשק מההגבלות שהוטלו בעקבות נגיף הקורונה. בהתאם למכרז על גיזה היה להציג תיק אשראי של 110 מיליון שקל בתום שתי שנות פעילות – סוף שנת 2022, עם זאת גיזה עברה את יעדי המכרז והגיע להיקף תיק אשראי של כ-210 מיליון שקל.

 

עוד הוסיפה נעמי הימיין-רייש: ״אני מקווה שההצלחה של השותפות של גיזה עם הגופים המוסדיים הפניקס והראל, בעקבות המכרז שפרסמנו, יגרום לגופים מוסדיים וחוץ בנקאיים נוספים להיכנס לתחרות עם המערכת הבנקאית על מתן אשראי לעסקים קטנים ובינוניים״.