אשרא מסכמת רבעון: ביטוח אשראי ליצואנים בהיקף של למעלה מ-3 מיליארד שקל

מרבית האישורים העקרוניים ניתנו עבור עסקאות ייצוא בתחומי התשתיות, האנרגיה, החקלאות, הבטחון, ההנדסה והבריאות. דודי קליין, מנכ״ל אשרא: ״בחודשים האחרונים אנו רואים התאוששות בפעילות של יצואנים, אם כי יש חברות זרות שמעדיפות שלא לרכוש ישירות מחברות ישראליות״


11:38 ,16.04.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

מתחילת השנה העניקה אשרא ליצואנים הישראלים אישורים עקרוניים לביטוח עסקאות ייצוא, בערבות מדינה, בהיקף של כ-3.1 מיליארד שקל. כך עולה מסיכום נתוני הרבעון הראשון של 2024 שנערך בחברה הממשלתית לביטוח סיכוני סחר חוץ. מהנתונים עולה כי מרבית האישורים העקרוניים ניתנו עבור עסקאות ייצוא בתחומי התשתיות, האנרגיה, החקלאות, הביטחון, ההנדסה והבריאות. עוד עולה מהנתונים כי במהלך הרבעון הוגשו בקשות חדשות נ לביטוח אשראי עבור עסקאות ייצוא בהיקף של למעלה מ-2.2 מיליארד שקל. בקשות אלה נמצאות בהליך בדיקה. באשרא מעריכים כי לאחר האטה מסויימת בפעילות במשק המקומי בחודשי המלחמה הראשונים, בהמשך השנה נמשיך לראות התאוששות וגידול בהיקפי היצוא הישראלי. באשרא מציינים כי דווקא כעת, ולאור המחאות נגד ישראל ברחבי העולם, ישנה חשיבות לאומית בתמיכה ביצוא הישראלי ובהרחבת הפעילות של היצואנים, כשגרירים של מדינת ישראל, ברחבי העולם.

  

״חלק מהחברות בחו״ל מעדיפות שלא לעבוד ישירות עם חברות ישראליות״

 

מסיכום נתוני הרבעון הראשון עולה כי בין מדינות היעד המרכזיות עבורן ניתנו האישורים העקרוניים היו מדינות באפריקה כגון גמביה, אנגולה וחוף השנהב וכן לרפובליקה הדומיניקנית, קזחסטן, גיאורגיה ומדינות נוספות. עיקר הביקוש היה, כאמור, עבור עסקאות בתחומי התשתיות, האנרגיה, החקלאות, הביטחון, ההנדסה והבריאות. עוד עולה כי במהלך הרבעון הראשון של השנה הוגשו לאשרא בקשות נוספות לביטוח אשראי עבור עסקאות ייצוא חדשות בהיקף של כ-2.2 מיליארד שקל. בין השאר עבור עסקאות יצוא לקזחסטן, ליבריה, הרפובליקה הדומיניקנית, טוגו, בנין, מלאווי, אוגנדה ועוד. עסקאות אלה נמצאות בהליכי בדיקה.

 

באשרא אומרים כי הרבעון הראשון של השנה התאפיין בגידול בביקושים עבור עסקאות ייצוא חדשות. לדברי דודי קליין, מנכ״ל אשרא: ״בחודשי המלחמה הראשונים היינו עדים לחוסר וודאות, הן מצדם של יצואנים ישראלים והן מצד הלקוחות בחו״ל. חלק מהלקוחות הפוטנציאלים בחו״ל חששו שהפעילות העסקית בישראל תיעצר בגלל המלחמה והזמנות שיבצעו מול חברות ישראליות לא יסופקו. הדבר היה נכון גם לספקים בחו״ל של לקוחות ישראלים שדרשו ערבונות וביטחונות גדולים יותר עבור חומרי גלם וסחורות שסיפקו להם״. 

 

לדבריו, ״כעת אנו רואים חזרה לשגרה. ההלם הראשוני נמוג והחברות בחו״ל הבינו כי הפעילות העסקית בישראל, ובכלל זה הפעילות התעשייתית, חזרו לשגרה ורמת הסיכון של הספקים הישראלים ירדה. בנוסף חודש הקשר הבינאישי הישיר והפגישות העסקיות בין אנשי העסקים הישראלים והלקוחות בחו״ל. אנשי העסקים חזרו לטוס לחו״ל לפגישות, לכנסים ולאירועים, והדבר בא לידי ביטוי בגידול בפעילות העסקית ובהזמנות״.

 

יחד עם זאת, באשרא מציינים ״כי אנו עדים גם להשפעות של המחאות כנגד ישראל ברחבי הגלובוס. בחודשים האחרונים אנו רואים מקרים בהם חברות זרות מעדיפות לבצע עסקאות עם חברות ישראליות קשורות הפועלות בחו״ל, ולא לבצע רכישות ישירות מחברות האם הפועלות מהארץ. 

 

״בשלב זה מדובר בתופעה הנמצאת יחסית בשוליים״ אומר קליין, ״אבל מדובר בהתנהלות לה לא היינו עדים בעבר״.

 

אשרא פועלת לקידום הייצוא הישראלי באמצעות מתן שירותי ביטוח אשראי והעמדת אשראי למימון עסקאות יצוא גדולות של חברות ישראליות, בעיקר מול מדינות זרות, ולטווחי זמן ארוכים יחסית של עד 15 שנים. ביטוח האשראי מגן על היצואן או על הבנק נותן האשראי מפני אי קבלת תשלום מהלקוח כתוצאה מקשיים כלכליים או מאירוע פוליטי. בנוסף, ביטוח האשראי של אשרא מאפשר לבנקים להעמיד קו אשראי לעסקאות כאשר פוליסת הביטוח, המגובה בערבות המדינה שמעמיד החשב הכללי במשרד האוצר, מהווה בטוחה למימון ומאפשרת ליצואן לקבל את התשלום מיד עם ביצוע האספקות.