סיכום נתוני מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר, המבוצע באמצעות חברת SQ, לשנת 2016 מבשר על מגמת שיפור בנתוני המדד עד כדי שיא של כל הזמנים, 6.9, שמשלים קו מגמה בכיוון חיובי מאז תחילת המדידה בשנת 2008, אז עמד המדד על 6.5.
לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, "המאבק המתמיד של איגוד לשכות המסחר לצמצום נגע הביורוקרטיה במגזר הציבורי מתחיל לתת את פריו, ויש לקוות ששיא זה יישבר במדידות הבאות. הצפת הנושא במדדים קבועים תוך ציון השוואתי בין משרדי הממשלה השונים הינו הכיוון הנכון לבחינת רמת הביורוקרטיה המשרדית ולקידום הנושא".
למרות מגמת השיפור, כ-35% מבעלי העסקים טוענים לפגיעה בעסקיהם, עקב שירות ממשלתי שממשיך להיות לא נוח, ארוך ומסורבל, וביורוקרטיה שממשיכה לפגוע בפעילות העסקית.
מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר וחברת SQ בודק את איכות השירות וחווית הלקוח במשרדי הממשלה ובגופים הממשלתיים השונים - הבריאות, התחבורה, הפנים, האוצר (רשות המסים), הכלכלה, המוסד לביטוח לאומי ומזכירות בתי המשפט. המדד מורכב מארבעה קריטריונים: זמינות נציגי המשרד (משקל לחישוב המדד 13%), זמן הטיפול בפניה (משקל לחישוב המדד 20%), יחס אישי (משקל לחישוב המדד 33%) ואיכות הפתרונות- מקצועיות (משקל לחישוב המדד 34%). המדד בוחן גם ברזולוציה של תהליכים שמתרחשים במשרדים כגון הנפקת רישיונות, הוצאת/חידוש דרכון, תשלומים למשרדים ועוד.
שני הקריטריונים החזקים במדד, שמציגים שיפור ביחס לשנתיים האחרונות הם מתן פתרון מקצועי (7.09) ויחס אישי (7.01). המדדים הפחות טובים קשורים בזמן הטיפול (6.59) ובזמינות של נציגי המשרד (6.63).
על פי הנתונים, הגופים הכי נוחים לעסקים הם מזכירות בתי המשפט ומשרד הכלכלה, שמוכיחים שניתן לצמצם ביורוקרטיה ומציגים שיעורי שיפור מרשימים לאורך השנים.
משרדי הפנים, האוצר והבריאות לא מראים מגמה של שיפור בשנים האחרונות. אין מספיק תשומת לב לנזקקים לשירות, והם הכי פחות נוחים לעסקים ב 2016.