אוריאל לין דורש בדיקת מבקר המדינה בדוח חריגות השכר במגזר הציבורי

לדעת נשיא איגוד לשכות המסחר, לחברה בישראל נגרמים נזקים חמורים בשל החריגות, ודוח המבקר חייב להיות מסמך מכונן, המחייב שהתופעות לא ישנו


12:37 ,20.12.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין דורש ממבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, לערוך בדחיפות דוח ביקורת מיוחד על חריגות השכר במגזר הציבורי.

 

במכתבו פירט לין את הנזקים החמורים שנגרמים לחברה בישראל, וכן הצביע על כלל השאלות שמבקר המדינה חייב לדעתו לתת עליהן תשובה.

 

מתוך המכתב:  "מדי שנה מפיק האוצר את דוח חריגות השכר במגזר הציבורי, בו נחשפות מחדש תופעות מדהימות של רמות שכר שערורייתיות.  אסור להרשות שיהיה זה מסמך בידורי.  דוח חריגות השכר האחרון חייב להיות מסמך מכונן, המחייב אותנו לדאוג שתופעות אלה לא תשננה. אם לא נוכל להתמודד עם כך, הרי שרשויות המדינה הופכות להיות חסרות ערך.

 

"לדוח זה משמעויות חמורות ביותר.  דומני שהן גם די ברורות, אך אפרטן בתמציתיות: "מס הארנונה צמוד אוטומטית למדד השכר במגזר הציבורי. חריגות השכר משפיעות אף הן על מדד זה. המשמעות הפשוטה היא, כשמתבצעות חריגות שכר במגזר הציבורי, עם ישראל, על כל שכבותיו, משלם מס ארנונה גבוה יותר. קשה לחשוב על תופעה פסולה יותר ברמת התנהלות רשויות המדינה.

 

 

"חריגות השכר מערערות את האמון שיש לציבור ברשויות המדינה.  התחושה היא שרשויות המדינה אינן מסוגלות לעשות סדר בתוך ביתן, וכל ד'אלים גבר. זוהי פגיעה קשה מאוד במוטיבציה של אלה השואפים להיות אזרחים שומרי חוק, המשלמים את מלוא המס המוטל להם. המגזר הציבורי משדר סימנים של הפקרות.

 

 "הדוח משקף יצירת פערים מדהימים בין נושאי משרה במגזר הציבורי, וכן מחמיר את הפערים החברתיים.

 

"אני סבור שבדיקה יסודית חייבת לפחות לענות על השאלות הבאות: האם חריגות ושיאי שכר אלה אושרו כחוק ובסמכות כדין?  אם התשובה שלילית, הרי שיש להסיק מסקנות מיידיות של חריגה מהוראות החוק במלוא החומרה. אך אם התשובה חיובית, יש לבחון את שיקול דעתם של בעלי הסמכות, את אמות המידה שהם מפעילים, והאם הם עומדים בקריטריונים הוגנים כפי שצריך להיות במנהל הציבורי בישראל.

 

"אסכם מכתבי זה ואומר שאם לא יעשה טיפול יסודי בנושא חריגות השכר, כדי להכניס את הנושא כולו למסגרת של שיקולים אובייקטיביים ואמות מידה סבירות, נערער את יחס הכבוד של הציבור לרשויות המדינה ואף נפגע קשה באמון הציבור. לא יתכן שדוח כזה יפורסם מבלי שיתבצע ניתוח עומק כיצד הגענו למצב זה ומדוע, ותעשינה הפעולות הנחוצות על מנת לתקן זאת".