400 מיליון שקל לקידום ופיתוח תעשיית המיחזור

התקציב יושקע בקידום ובפיתוח תעשיית המיחזור, במסגרת מסלול תמיכה שגובש במשותף על ידי המשרד להגנת הסביבה והרשות להשקעות במשרד הכלכלה והתעשייה ובמימון קרן הניקיון של המשרד להגנת הסביבה


09:54 ,02.05.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

המשרד להגנת הסביבה והרשות להשקעות במשרד הכלכלה והתעשייה, יוצאים לדרך בתמיכה בתעשיית המיחזור בישראל בסכום כולל של 400 מיליון שקל, מכספי קרן הניקיון של המשרד להגנ״ס. בישראל מיוצרים כ-6.15 מיליון טונות פסולת עירונית ומסחרית מדי שנה, מתוכם ממוחזרים כ-24.3% בלבד. 

 

במסגרת עבודה שנעשתה במנהל תעשיות במשרד הכלכלה נמצא, כי פוטנציאל המיחזור הלא מנוצל של פסולת מעורבת בלבד במשקי הבית והתעשייה מוערך בכ-3.2 מיליארד שקל ועוד כ-940 מיליון שקל אשר ייחסכו כתוצאה מהפחתת גזי חממה. בנוסף, עלה כי למפעלי מחזור אין מסלול מתאים לקבלת מימון ממשלתי.

 

במקצה הראשון יחולקו עד כ-240 מיליון שקל. התמיכה מיועדת להקמה או הרחבה של מפעלי מיחזור. באופן דומה, תתאפשר הרחבה של מפעלי תעשייה קיימים, כל עוד המטרה היא ייצור חומרי גלם ומוצרים חדשים, ממיון פסולת או מיחזור.

 

היקף התוכנית המאושרת במונחי השקעה יכול להגיע עד לכ-80 מיליון שקל, כאשר שיעור הסיוע עומד על 40%. כמו כן, תינתן תוספת מענק בגין הטמעת טכנולוגיות מתקדמות או אימוץ תקנים הקשורים להליכי המיחזור זאת, בהתאם לתנאים שפורסמו בהוראת המנכ״ל של התכנית.

 

תוכנית ירושלם מצטרפת לתוכניות תמיכה נוספות במימון קרן הניקיון של המשרד להגנת הסביבה, המציעות סיוע כספי להקמת תשתיות מתקדמות לטיפול בפסולת כדי למנוע את הטמנתה. בין היתר, המשרד להגנת הסביבה תומך בהקמה ותפעול של מתקני מיון לפסולת ביתית ומסחרית, הקמה ותפעול של מתקני טיפול בפסולת אורגנית, כדי להפחית את הנזק הסביבתי של פסולות אלו, וכן בהקמה ותפעול של מפעלי מיחזור פסולת בניין, על מנת להשיב את החומרים לשימוש חוזר בתעשייה.

 

התוכנית גם משלימה למסלולי המענקים של הרשות להשקעות במסגרתם ניתנים מענקים ליזמים ומפעלים בתוכניות להכנסת טכנולוגיות ייצור מתקדמות, שדרוג קווי ייצור, הטמעת חדשנות במפעלים במטרה להעלאות את הפריון של המפעל.

 

​השרה להגנת הסביבה עידית סילמן: "התוכנית מקדמת את המיחזור והשימוש החוזר בישראל, כחלק מהאסטרטגיה הרחבה של המשרד להגנת הסביבה לטיפול בפסולת והפחתת שיעור הטמנה. אנו שמחים לשתף פעולה עם משרד הכלכלה והרשות להשקעות הון, ולתמוך בתעשייה שמקדמת גם ערכים סביבתיים וגם תעשייה תחרותית מבוססת בעלת יכולות ייצור מתקדמות"

 

שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת: ״התוכנית שאנו משיקים נועדה לקדם ולמצב את תעשיית המיחזור בישראל כתעשייה מתקדמת, טכנולוגית, כלכלית, וכתעשייה הפועלת על פי סטנדרטים גבוהים, כך נוכל להביא לשימוש חוזר בפסולת אשר תהווה חומר גלם למפעלים אחרים״.