רפורמת ״מה שטוב לאירופה טוב לישראל״ אושרה בקריאה שנייה ושלישית במליאה

במסגרת הרפורמה נקבע לראשונה כי ניתן יהיה לייבא לישראל מכל ספק כל מוצר שמשווק באירופה ללא קשר עם היצרן וזאת אפילו במוצרים שכיום אינם נמכרים בישראל. שר הכלכלה ברקת: יום היסטואי, זו המהפכה הכלכלית הגדולה מזה 40 שנה״


14:11 ,05.08.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

עם אישור הרפורמה ״מה שטוב לאירופה טוב לישראל״, מהפכת הייבוא לישראל יוצאת לדרך ותיכנס לתוקף בחודש ינואר הקרוב. מליאת הכנסת סיימה היום את הליך החקיקה ואישרה בקריאה שניה ושלישית את מהפכת ״מה שטוב לאירופה טוב לישראל״ שיזם שר הכלכלה ניר ברקת. הרפורמה צפויה להוזיל בכ-6,000 שקל לשנה את ההוצאה המשפחתית בישראל ברכישת מגוון מוצרים – תמרוקים, מזון, טואלטיקה, משחקים, מוצרי חשמל ועוד.

 

שר הכלכלה ניר ברקת: ״עשינו היום היסטוריה עם מהפכה שתישאר כאן לדורות. אני מודה לחברי הכנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה שאישרו את המהפכה הכלכלית האדירה שהבאנו, שתפתח את השוק הישראלי לתחרות אמיתית, תבטל חסמים ובירוקרטיות ותוריד מחירים. זהו יום שמח מאוד לאזרחי ישראל שבמשך שנים שילמו ביוקר בגלל כשלים וחסמים אדירים בשוק, ויום עצוב למונופולים ולקרטלים שנהנו מחוסר התחרות והעלו מחירים בלי בקרה. אני גאה בכך שחברי הקואליציה והאופוזיציה תמכו יחד ברפורמה, ללא מתנגדים ובהסכמה חוצת מפלגות. הכנסת יודעת להתאחד לטובת אזרחי ישראל. המהפכה שלנו שמה סוף לחוסר התחרות וכשלי השוק שאפשרו העלאות מחירים לא מוצדקות. אין סיבה שאזרחי ישראל ישלמו כפול על אותו מוצר שבאירופה קונים בחצי מחיר. רק תחרות אמיתית, ביטול חסמים ורגולציות מיותרות, יוזילו מחירים. כי מה שטוב לאירופה - טוב לישראל״. 

 

רפורמת הייבוא ״מה שטוב לאירופה – טוב לישראל״ כוללת כבר בשלב הראשון כ- 90% ממוצרי הצריכה שמרבית הציבור צורך ובהם חומרי ניקוי, מוצרי חשמל, מזון, תמרוקים, טואלטיקה, צעצועים, כלי בית, אופניים חשמליים, ועוד אלפים רבים של מוצרים בקטגוריות שונות. ישנם מספר מוצרי צריכה שטרם נכנסו לרפורמה, לדוגמה מוצרי חבישה, טמפונים, חיתולים לתינוקות, חומר מדמיע להגנה אישית  (שכבר כיום ניתן לייבא בהתאם לתקינה האירופית, בעקבות הרפורמה הקודמת), מאחר וטרם הסתיים הליך אסדרתם ואילו ימופו עד לסוף השנה. בהתאם לחוק, עם השלמת המיפוי בסמכות השר לעדכן את התוספת החמישית לעניין האסדרות ומועדי כניסתן לתוקף.

 

הרפורמה תפתח את השוק הישראלי לתחרות אמיתית אחרי עשרות שנים של ריכוזיות ושליטת המונופולים, הקרטלים והיבואנים הבלעדיים שנהנו מהגנה בדמות של תקינה ישראלית ייחודית שמנעה ייבוא של מגוון רב של מוצרים אותם צורכים מאות מיליונים ברחי באירופה ובעולם כולו

 

הרפורמה גם משנה באופן משמעותי את תהליכי היבוא לישראל והופכת אותם לקלים מאד דבר שיאפשר להרבה שחקנים חדשים להיכנס לתחום היבוא ותעודד ״יבוא מקביל״ על חשבון החלשתם של היבואנים הבלעדיים. בכך משלים משרד הכלכלה מהלך משמעותי נוסף של פתיחת השוק ליבוא מקביל (לפני כשנה אושרו חוקים ותקנות שאסרו מניעת יבוא מקביל ואפשרו הטלת קנסות של עד 100 מיליון ש״ח למי שימנע יבוא מקביל).

 

בנוסף, הרפורמה מבטלת שכבות רבות של רגולציה ובירוקרטיה ומסירה התאמות לאסדרה הישראלית, ובכך מעמיקה את ההקלות שהושקו ברפורמת ״לא עוצרים בנמל״. מהיום, כל מוצר שנמכר באירופה כחוק יכול להימכר בישראל ללא צורך באישורים ובדיקות טרום ייבוא. האחריות עוברת ליבואנים וליצרנים שיוודאו שהמוצרים עומדים בדרישות הטכניות המוגדרות באסדרה האירופאית. כדי לשמור על בטיחות הצרכנים, מינהל התקינה יקבל תוספת משאבים לבקרה בייבוא ולפיקוח בשווקים על תקינות ובטיחות המוצרים.

 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳: ״מדינת ישראל עושה היום צעד אדיר לעבר פתיחת השוק לתחרות. החוק הרביעי שמשלים את רפורמת ״טוב לאירופה טוב לישראל״ עבר היום בקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת והרפורמה יצאה לדרך. במשך שנים גורמים חזקים ששלטו ושולטים בחברות הגדולות במשק ניסו למנוע העברת חוקים מהסוג הזה, חוקים שמשנים את כללי המשחק ופותחים באמת את השוק לתחרות אבל את מה שהם הצליחו לעשות עד היום הם לא הצליחו ולא יצליחו לעשות במשמרת שלנו. המאבק ביוקר המחיה הוא מאבק אמיתי שנמצא בראש סדר העדיפויות ובאמצעות עבודת מטה מעמיקה אנחנו מובילים לשינויים מבניים שישחררו את הנטל של יוקר המחיה מאזרחי ישראל. נמשיך לחזק את כלכלת ישראל ולהיאבק ביוקר המחיה עבור אזרחי ישראל״.