עתירה לבג״צ: בטלו האפליה במע״מ לרעת המגזר העסקי

איגוד לשכות המסחר, להב והתאחדות בעלי המלאכה עתרו הבוקר לבג״צ כנגד שר האוצר, ראש הממשלה ומנהל רשות המסים, בטענה כי חובה לבטל את האפליה במע״מ לרעת המגזר העסקי. טוענים: המדינה פועלת באופן אקטיבי כדי לפגוע בתחרות החופשית


14:55 ,23.04.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

איגוד לשכות המסחר, התאחדות בעלי המלאכה והתעשייה ולהב עתרו הבוקר (23.4.18) לבג״צ כנגד שר האוצר, ראש הממשלה ומנהל רשות המסים, בדרישה ליתן טעם מדוע לא תבוטל אפליית המס של בתי עסק ישראלים ביחס לבתי עסק זרים, הנובעת מהפטור ממס ערך מוסף על יבוא אישי. העתירה הוכנה ע״י עו״ד ד״ר ישראל (רלי) לשם ועו״ד עידן לרון, ממשרד עוה״ד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות׳. 

עתירה זו מציגה אפליה קשה, שהיא בלתי חוקית ופוגעת בזכויות יסוד ״על-חוקיות״ - חוקתיות ועל כן יש לבטלה. ״עתירה זו לא נועדה למנוע את התחרות החופשית או להילחם בה. נהפוך הוא, היא נועדה לקדם אותה. כל שמבקשות העותרות הוא תחרות חופשית בתנאי שוק שווים לעוסקים בישראל מול העוסקים בחו״ל. זאת, מכיוון שבעוד שהעסקים הישראלים נאנקים תחת עול התחרות, באופן בלתי מוסבר ממש, פועלת המדינה באופן אקטיבי כדי לפגוע בתחרות החופשית ולהעמיד את העסקים הישראליים בעמדת נחיתות מובנית ביחס למתחריהם מחו״ל״.

 

העותרים טוענים כי ״אם סבורות הרשויות שנדרש פטור, למשל, לשם הוזלת יוקר המחייה, אדרבא, יתכבדו ויחילו את הפטור על כלל הרכישות, ולא על רכישות מחו״ל בלבד. ואם הן אינן דרושות, אזי אין להעניקן ברכישה מעסקים ישראלים וזרים כאחד״.

 

עו״ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, התייחס לדברים ואמר כי ״האיום החמור ביותר כיום על עתיד המגזר הקמעונאי כולו וגם על אלה המייצרים מוצרי צריכה לשוק המקומי, טמון באפליית המס החמורה נגד המגזר העסקי. זה סותר כל הגיון כלכלי. למדינה אסור לפעול נגד עצמה. במצב שנוצר, מי שקונה חולצה בייבוא אישי מחו״ל פטור ממע״מ אך מי שקונה תרופה בישראל משלם את מלוא המע״מ. לא כחלון יצר אפליה זו, אך היום בתוקף תפקידו כשר האוצר הוא מי שעליו מוטלת האחריות לבטלה. אנו לא מתנגדים ליבוא אישי אלא לאפליית המס נגד העסקים הישראלים״.

 

עו״ד רועי כהן, נשיא להב: ״לנגד עינינו מתרחש כשל שוק הרסני המוביל לאפליה חמורה הפוגעת קשות בעסקים קטנים ישראלים בכלל ובאלו הזעירים בפרט. מתן עדיפות בפטור ממע"מ בעסקאות עד 75 דולר לעסקים זרים על-פני עסקים ישראלים הוא חסר היגיון כלכלי ולא יתכן שרשויות המדינה יתנו יד לדבר שכזה. בשנים האחרונות נסגרים מדי שנה בין 40 ל-50 אלף עסקים קטנים ובינוניים באופן הפוגע בפרנסתם של מאות אלפי משפחות, לא יתכן שהמדינה עומדת מנגד ורואה אלפי עסקים שקורסים ללא כל מתן מענה ופתרון. תמוה ומקומם שלא רק שהמדינה אינה מוצאת לנכון לסייע לבעלי עסקים אלו אלא היא גורמת בפועל לכסף ישראלי להגיע לחו"ל במקום שיישאר בארץ ויניע את הכלכלה. על המדינה לקבל החלטה שהיא מפסיקה להפלות לרעה את העסקים הישראלים ומוצאת דרך להשוות את תנאי המס ולאפשר תחרות הוגנת ושווה״.

 

יוסי אלקובי, נשיא התאחדות בעלי המלאכה והתעשייה: ״במקום לעודד קנייה מקומית שולחים את הצרכן להזמין מחו״ל וממשיכים לפגוע בייצור כחול לבן. במציאות שבה מדי שנה נסגרים כ-45,000 עסקים בישראל, הממשלה חייבת להעניק תנאי פתיחה שווים לאותו מוצר בארץ ובחו״ל. אנחנו לא באים לומר שצריכים להסיר את הפטור ממע״מ, אלא רק להחיל תנאים שווים לכולם. תנו לנו את האפשרות להתחרות באופן הוגן. אם אנחנו מייבאים מוצרים עד 75 דולר ללא מע״מ, אין שום סיבה שגם הקמעונאים המקומיים לא יקבלו את התנאים האלו. המדינה חושבת להיטיב עם הציבור אך בסופו של יום, העסקים הקטנים והבינוניים נפגעים״.