עו״ד סופרין: ענף השילוח וסוכני המכס עומד בפני שינויים מהותיים

עו״ד שרון סופרין, בעל ניסיון וותק בתחום השילוח ועמילות המכס, טוען כי תיקון פקודת המכס ועלייתה הקרבה של שער עולמי לאוויר ישפיעו באופן עמוק על התחום ועל העוסקים בו. ממליץ להצטייד בתוכנות טכנולוגיות שייקלו על אופן העבודה החדש ובייחוד על ה-LOGBOX


10:15 ,14.11.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

עו״ד שרון סופרין, מומחה בעל ניסיון בתחום השילוח ועמילות המכס וכיום עו״ד המלווה את הענף במסגרת מחלקת המיסוי העקיף במשרד איתן מהולל & שדות, מהמחלקות המובילות בישראל בתחומי המכס, היבוא ודיני סחר חוץ, התראיין למערכת PORT2PORT לרגל כניסתה הקרבה לשימוש של מערכת שער עולמי, וסיפר כי העוסקים בענף עומדים בפני שני שינויים מהותיים, שלהערכתו ישפיעו באופן משמעותי על התחום בהיבטים רבים.

 

עו״ד סופרין: "השינוי הראשון הינו כוונת המכס לתקן את פקודת המכס. תזכיר החוק לתיקון לפקודת המכס, שמקודם על ידי המכס, טומן בחובו שינויים רבים באשר להתנהלות הגורמים בענף. התיקון מסדיר את החוק לשינויים הנדרשים לאור עליית מערכת שער עולמי, ומגביר את יכולת האכיפה של המכס. על פי התיקון, מגוון רחב של טעויות של סוכני מכס יוכפפו לעיצום כספי. עיצום כספי זה יגרום, להבנתי, להקפדה יתרה של סוכני המכס על תהליך השחרור – הקפדה, אשר תאריך את משך הטיפול של סוכני המכס בתיק השחרור, ותגרום לעליית הרמה המקצועית בענף.

 

"השינוי השני הינו ההפעלה הקרובה של מערכת שער עולמי שאמורה לעלות לאוויר במהלך ינואר 2018, לאחר פיילוט שנמשך כשלוש שנים. מהניסיון שנרכש בפיילוט ידוע שמשך הטיפול בשחרור משלוח מהמכס יתארך, וזאת עקב שינויים מהותיים בהגשת הצהרות היבוא. שינויים אלו כוללים הזנת נתוני משלוח רבים למערכת שער עולמי לעומת נתוני המשלוח אותם משדרים סוכני המכס כיום למערכת הקיימת.

 

"יבואנים שעובדים מול סוכני המכס והספקים בממשקי מחשב ייאלצו לעדכן את הממשקים על מנת שכל הפרטים הנדרשים יועברו למכס. עוד יידרשו היבואנים לעדכן את הגדלת השדות הנדרשים לרישום מספר הצהרת היבוא ופרט המכס במחשביהם, ולשדות אלו יצטרכו להוסיף שני תווים, עקב הגדלת השדות על ידי המכס.

 

"שינוי מהותי נוסף הינו דרישת המכס לצרף להצהרות היבוא את כל מסמכי היבוא סרוקים וחתומים דיגיטלית. על פי דרישת המכס סוכני המכס יצרפו להצהרת היבוא ארבעה קבצי מסמכים סרוקים וחתומים על פי הפירוט הבא: חשבונות ספק, פירוט אריזות, מסמכי העדפה ובקובץ נוסף יצורפו כל יתר המסמכים שנדרש לצרף. דרישת צירוף המסמכים הסרוקים והחתימה עליהם תביא לשינוי תהליכי העבודה. מהניסיון שנצבר מדובר בתהליך שאורך זמן רב לעומת תהליך צירוף המסמכים הפיזיים הנהוג כיום.

 

עו״ד סופרין מציין כי להערכתו השינויים הללו יכבידו על התנהלות סוכני המכס והיבואנים לאור התארכות משך הטיפול בשחרור טובין מהמכס. לדבריו, הענף יצטרך לקלוט עובדים חדשים ולהכשיר אותם – הליך שייקח זמן רב.

 

עו״ד סופרין: ״במקביל, חשוב לטפל בצד המחשובי, ולבדוק אפשרות לשילוב תוכנות שיקלו על העבודה ויצמצמו את משך הטיפול בתיק. ידוע לי שחברות התוכנה מטפלות בנושא זה, אך להערכתי יעבור זמן עד שיהיו פתרונות כוללים״.

 

האם יש לסוכני המכס והיבואנים אפשרות להיערך לשינויים אלו בצורה מיטבית?

 

עו״ד סופרין: "סוכני המכס והיבואנים יכולים להיערך במספר תחומים, בהם הגדלת כוח אדם, הצטרפות למסלולי הקלות של המכס ולמסלול הטכנולוגי. רשות המסים, מצדה, מאפשרת  הקלות בתהליך המכסי ליבואנים המוכרים כגורם כלכלי מאושר או יבואן מאושר.

 

"במסלול הטכנולוגי, ערכו סוכני המכס שיפורים רבים לתוכנות הפועלות אצלם, ובנוסף רכשו תוכנות נוספות, המאפשרות ביצוע מהיר יותר של המטלות הנדרשות. דוגמה מצוינת לתוכנה שמאפשרת שיפור משמעותי בתהליכי העבודה הינה תוכנת Logbox של PORT2PORT -  ארכיון דיגיטלי וניהול תהליכים לשרשרת האספקה המקושר למערכת עמיל המכס. התוכנה פותחה על מנת לאפשר העברת ניירת חתומה בין היבואן לסוכן המכס, והיא מאפשרת חיסכון רב בזמן הטיפול במסמכי היבוא. התוכנה מפשטת ומקצרת את זמן העברת הניירת בין כל הגורמים בענף.

 

"בנוסף, המערכת  מאפשרת העברה מהירה של מסמכים בין היבואן וסוכן המכס וחתימה עליהם, וכן היא מאפשרת ליבואן לראות איזה מסמכים נמצאים בידי סוכן המכס, ואיזה חסרים. התוכנה אמורה לשמש גם כארכיון בו ישמרו היבואנים, על פי הנהלים, את הניירת, ובכך יתייתר הארכיון הפיזי והצורך בהעברת ניירת מקורית. מדובר בכלי שיחסוך זמן רב בטיפול בתיקי היבוא וכן כסף רב בייתור הצורך בהעברה פיזית של ניירת. רצוי שסוכני המכס, מצד אחד, והיבואנים, מצד שני, ישכילו לנקוט בכל האמצעים המקלים על ההתנהלות בתנאים החדשים, ובכך יחסכו במשך הטיפול בשחרור המטענים מהמכס״.