משלחת של מינהל המכס הישראלי ביקרה בטורקיה

במהלך הביקור התקיימו סדרת פגישות במטרה לחזק את יחסי הסחר ושיתוף הפעולה בין רשויות המכס של הצדדים. בסיום הדיונים חתמו הצדדים על מסמך המשקף את הנושאים שנידונו בין הצדדים


12:21 ,15.12.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

בעקבות הזמנה של מנהל המכס הטורקי ביקרה בשבוע שעבר משלחת של מינהל המכס הישראלי, בראשות ראש מינהל המכס כפיר חן, באיסטנבול. במהלך הביקור התקיימו סדרת פגישות במטרה לחזק את יחסי הסחר ושיתוף הפעולה בין רשויות המכס של הצדדים. בסיום הדיונים חתמו הצדדים על מסמך המשקף את הנושאים שנידונו בין הצדדים וראש מינהל המכס הישראלי הזמין את סגן שר הסחר ונציגי המכס הטורקי לבקר במדינת ישראל.

 

לביקור הצטרפו הקונסול הישראלי באיסטנבול אודי איטם והנספח הכלכלי בטורקיה מר מתן ספרן. בראשות המשלחת הטורקית לדיונים עמד ריזה טונה טוראגיי (Riza Tuna TURAGAY), סגן שר המסחר של הרפובליקה של טורקיה האחראי על המכס הטורקי, ונכחו בה בכירי המכס הטורקי. יש לציין כי בין ישראל וטורקיה נחתם הסכם לשיתוף פעולה מכסי בשנת 1997.

 

מתוך הכרה בחשיבות תפקידי המכס בהגנה על הגבולות, היקפי הפעילות של הסחר בין הצדדים, וקידום הצמיחה כלכלית של המדינות הסכימו מנהלי המכס על הקמת ועדת מכס משותפת (JCC) שתתכנס אחת לשנה ותהיה פלטפורמה ממוסדת לדיון בנושאי מכס שעל סדר היום.

 

בנוסף הוחלט להגביר את שיתוף הפעולה בין רשויות המכס של שתי המדינות במגוון נושאים: מניעת הברחות, ניהול הסיכונים, מידע מודיעיני על סמים ופשעים אחרים, להכין תוכנית פעולה לקידום תוכנית גורם כלכלי מאושר וכן ביצוע הערכה מקדמית לתוכנית המסדרון הירוק בין המדינות.

 

הצד הטורקי תמך בבקשה הישראלית להכיר ביצואנים מאושרים טורקים להצהיר הצהרת מקור על חשבונית או מסמך מסחרי אחר כתחליף לתעודות תנועה, דבר שהוא בעל חשיבות גדולה בהקלה על הסחר ההדדי. הצד הישראלי עדכן את הצד הטורקי בדבר החלת פיילוט להנפקת תעודות EUR-1 EUR-MED  אלקטרוניות.

 

ראש מינהל המכס הישראלי כפיר חן מסר עם שובו לישראל כי הוא סמוך ובטוח שהפגישות והסיכומים שהתקיימו בביקור זה, יביאו להידוק הקשרים בין רשויות המכס של הצדדים, יתרמו  לפישוט הסחר בין המדינות ויסייעו לחברות ישראליות וטורקיות לבסס קשרים מסחריים איתנים.