מינהל המכס: שער עולמי תעלה לאוויר באוגוסט 2017

פיילוט המערכת עלה לאוויר כבר בחודש אפריל 2015 והיה אמור להיכנס לפעילות מבצעית בתחילת שנת 2016. ממינהל המכס נמסר כי אין בכוונתם לאפשר דחיות נוספות. על רקע זה הושק לאחרונה ממשק חדשני ליבואנים לניהול ארכיון ממוחשב לניירת בסביבת ״שער עולמי״


13:25 ,27.09.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

מינהל המכס הודיע לפני מספר ימים כי מועד לעלייה לאוויר שלב יבוא בסיסי – מערכת "שער עולמי" יהיה בחודש אוגוסט 2017.

 

בשבועות האחרונים ערך מינהל המכס בחינה מקיפה של מוכנת מערכת המכס החדשה, המוכרת בשמה ״שער עולמי״, לקראת הפעלה מבצעית. בחינה זו נועדה לסכם תקופה ארוכה שבה השקיעו כלל הגורמים משאבים רבים בהפעלה הניסיונית ולהגדיר מועד סופי להפעלה המבצעית של מערכת "שער עולמי".

 

אשר על כן, ובעצה אחת עם גורמי קהילת הסחר, הוחלט כי המועד הסופי להפעלה המבצעית (עלייה לאוויר) של פעימת יבוא בסיסי יהיה בחודש אוגוסט 2017.

 

ממינהל המכס נמסר כי אין בכוונתם לאפשר דחיות נוספות. עוד נמסר כי ההחלטה על מועד העלייה לאוויר התבססה על מסירת גרסה אחרונה של המערכת לבתי התוכנה בחודש אוקטובר 2016.

 

נזכיר כי פיילוט המערכת עלה לאוויר כבר בחודש אפריל 2015 והיה אמור להיכנס לפעילות מבצעית בתחילת שנת 2016, אולם כאמור לא כל הגופים הצליחו להיערך בזמן לתאריך זה.

 

נציין כי מערכת ״שער עולמי״ הוגדרה כתשתית לאומית קריטית ונמצאת כיום בסדר עדיפות לאומי גבוה. במנהל המכס מאמינים שהמערכת תוביל תוך שנים ספורות את ישראל לחזית העולמית בתחום סחר החוץ ולשפר את התחרותיות של קהילת הסחר הישראלית בשוק גלובלי.

 

נדגיש כי עם עליית שער עולמי לאוויר, האחריות לשמירת המסמכים עוברת אל היבואן ותחייב אותו לשמר את הניירת הדיגיטלית בארכיון.

 

בהודעת מינהל המכס צוין כי היבואנים וסוכני המכס מתבקשים להיערך הן מבחינת ארגונית תפעולית והן מבחינה מחשובית להפעלה מבצעית במועד הנ"ל ובכלל זה להגברת המעורבות בפיילוט תוך דגש על הרצה של תרחישים מורכבים, להשלמת ההגדרה של תהליכי העבודה למערכת שער עולמי תוך כדי ביצוע ההתאמות הנדרשות בתוכנת הקצה שלהם, וכן להשלמת ההיערכות הארגונית הנדרשת לביצוע התהליכים החדשים.

 

עוד נמסר כי מינהל המכס נערך מול חברת מל"מ למקרה של תקלות במערכת החדשה באופן שיאפשר ליבואנים ולסוכני המכס לעבוד מול המערכת הנוכחית.

 

פתרון ליבואן, לעמיל המכס ולרשויות

 

לאחרונה ועל רקע כניסתה הצפוייה של מערכת המכס החדשה, הושק ממשק חדשני שפותח ומשווק באמצעות PORT2PORT. הממשק, הקרוי logbox, פותח במטרה לספק מענה לניירת דיגיטלית תחת ״שער עולמי״ בסביבת ענן מתוך מטרה לפשט את עבודת היבואן מול עמיל המכס ובמקביל להוות שרת אחסון דיגיטלי השומר על כל מסמכי היבוא הרלוונטיים. המערכת החלה לפעול לפני מספר חודשים בהצלחה רבה והיא יוצרת ממשק עבודה ליבואן, המקושרת אל סוכן המכס.

 

דורון גבע, מנכ"ל PORT2PORT, ציין כי ממשק logbox מעניק יתרונות לכולם - ליבואן, לעמיל המכס ולרשויות המכס. לדבריו, כל המסמכים מגיעים ישירות למערכת ומתוקשרים ישירות לתיק העמילות - כולם מקבלים את הניירת בצורה יותר מהירה - וכמובן בצורה דיגיטלית. אין צורך יותר בהעברת ניירת פיזית.

 

"מעבר לעובדה שמדובר בממשק עבודה נוח ויעיל שמקל בצורה משמעותית על כל העוסקים במלאכה, מדובר במערכת שהיא בראש ובראשונה ארכיון דיגיטלי עבור כל המסמכים שקשורים להליך היבוא. אפשר לחפש מסמך במערכת ה-logbox לפי תאריך, לפי שם ספק, מספר הזמנה או כל שדה אחר. כלומר, המערכת מספקת למשתמש גם ארכיון מאוד מתוחכם”, ציין.

 

לחצ/י כאן למידע נוסף אודות מערכת logbox