ישראל וקנדה חתמו על מסמך הצהרת כוונת של תוכנית גורם כלכלי מאושר

התוכנית מאפשרת למינהלי המכס לפעול במטרה לפשט תהליכים, לאפשר זרימת הסחר הלגיטימי ולשפר את אבטחת שרשרת האספקה הבינלאומית


12:36 ,16.09.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

שר האוצר יאיר לפיד והשר לביטחון פנים והיערכות חירום הקנדי סטיבן בליאני חתמו אתמול (ב') על מסמך הצהרת כוונות בעניין הכרה הדדית של תוכניות גורם כלכלי מאושר.

 

טקס החתימה התקיים בהשתתפות סגן שר האוצר מיקי לוי, מנהל רשות המסים משה אשר וראש מינהל המכס אבי ארדיטי.

 

לפיד אמר במהלך טקס החתימה: "ישראל ניצבת מול החמאס בדרום, החיזבאללה בצפון וכעת ארגון דאע"ש, השם פעמיו ממזרח. למול האיומים הללו, אנו תלויים בעוצמתו של צה"ל ובאיתנותה של הכלכלה.

 

אין אנו כאן רק כדי לשרוד, אלא על מנת לשגשג. לשם כך, עלינו להיות פתוחים להזדמנויות. בימים אלו, אנו מחויבים לפעול בכדי למצוא פתרון לרצועת עזה, המבוסס על מסגרת אזורית, דרך ועידה אזורית הכוללת את כל השותפים המרכזיים. כדי ליצור התקדמות, אנו חייבים להבטיח שתהליך השיקום יבוא בד בבד עם פירוז הרצועה".

 

אמר השר הקנדי בליאני: "קנדה מעריכה מאוד את היחסים עם ישראל. כשר לביטחון פנים, אני שמח להיות כאן, בכדי לקדם התחייבויות נוספות בין המדינות וכדי לתמרץ עסקים נוספים ולאפשר לעסקים אלו סחר באווירה בטוחה.

 

"היה לי את הכבוד לבקר בירושלים. כנוצרי זה היה מרגש ובו זמנית מאוד מרשים לראות את התפתחותה של מדינת ישראל. זו הפעם הראשונה שלי במזרח התיכון. אני מקווה שתהיה לי הזדמנות לחזור לכאן שוב ולגלות יותר אודות ישראל".

 

תוכנית גורם כלכלי מאושר' הישראלית (AEO) ומקבילתה הקנדית, תוכנית שותפים בהגנה (PIP) מאפשרות למינהלי המכס לפעול במטרה לפשט תהליכים, לאפשר זרימת הסחר הלגיטימי, ובמקביל לשפר את אבטחת שרשרת האספקה הבינלאומית. אישורו הסופי של ההסכם בעתיד יאפשר קיצור דרך בירוקרטי לחברות ישראליות המייצאות את מוצריהן לחו"ל, כמו גם לגורמים לוגיסטיים בשרשרת האספקה, שיזכה אותם בהקלות בתהליכי כניסת טובין ושחרור הסחורות בקנדה, כמו גם לסיכון נמוך לבידוק מטעניהם.

 

לפיד: "זהו בדיוק סוג שיתוף הפעולה שמאפשר ומקל על צמיחה כלכלית באמצעות מסחר. ההסכם פונה לאינטרסים המשותפים לנו ומחזק את המחויבות של שתי המדינות לשגשוג וביטחון".

 

מנהל רשות המסים משה אשר: "תוכנית ההכרה ההדדית מאפשרת לקדם יעילות ופישוט סחר בין מדינות, תוך שמירה על רמת אכיפה גבוהה של ביטחון. ההקלות הניתנות באמצעות השתתפות בתוכנית, מתבטאות בחסכון בזמן ובכסף רב ובכך הופכות את החברות הישראליות – הן היצואניות והן היבואניות – לאטרקטיביות יותר בשוק המסחר העולמי. אין ספק כי ההסכם יוביל לצמיחתו של הסחר ההדדי ולחיזוק הכלכלה הישראלית".

 

לקראת סוף שנת 2010 השיק המכס בישראל את תוכנית גורם כלכלי מאושר, במסגרתה חתמה לאחרונה רשות המסים הסכמי הכרה הדדיים עם ארצות הברית ועם טייוואן. בנוסף להתקשרות עם המכס הקנדי, רשות המסים נמצאת בהליכים מתקדמים מול דרום קוריאה לקראת חתימה על הסכם זהה.