רשות המסים פרסמה את חלקה הראשון של הסקירה השנתית לענף הרכב לשנת 2024, ממנו עולה כי השנה החולפת התאפיינה בפעילות יוצאת דופן בענף, למרות שנת מלחמה.
בסך הכול יובאו לישראל 336.4 אלף כלי רכב, המהווים גידול של 14.4% לעומת 2023, מהם 325.9 אלף רכבי נוסעים. זהו הנתון השני בגובהו בהיסטוריה של ישראל, אחרי שנת 2016.
הזינוק ביבוא מוסבר בהתאוששות הדרגתית מהשפעות המלחמה, הסתגלות של היבואנים לשיבושים בהובלה הימית (בעקבות תקיפות החות'ים), וניסיון להקדים יבוא לפני עליית המסים שנכנסה לתוקף בתחילת 2025. שליש מהיבוא השנתי התרכז בדצמבר, כשחלק ניכר ממנו – רכבים חשמליים זולים מתוצרת סין.
למרות העלייה בכמות כלי הרכב, הערך הכספי של היבוא נותר כמעט יציב לסך של 25.4 מיליארד ש"ח בלבד, עלייה ריאלית של 1.4% בלבד. הירידה בעלויות ההובלה והביטוח, לצד כניסת רכבים חשמליים זולים לשוק, מסבירים את הפער בין כמות לערך.
עוד עולה מהסקירה כי מגמת הקטנת הטבות המס נמשכה גם ב-2024. לאחר שב-2022 בוטלה ההטבה לרכב היברידי רגיל וב-2023 הוכפל מס הקנייה על רכבים חשמליים מ-10% ל-20%, עלה המס ב-2024 לרמה של 35%. בנוסף, בוטלה ההטבה גם לרכב היברידי נטען.
למרות הקטנת ההטבות, כלי רכב בעלי הנעה מתקדמת (היברידי, פלאג-אין וחשמלי) המשיכו לצבור נתח שוק: לראשונה חצו יחד את רף 50% מהרכבים החדשים שנרשמו לתנועה. החלוקה: 25.4% רכבים חשמליים, 23.4% היברידיים לא נטענים, ו־2.5% היברידיים נטענים.