חצי טון של כרישים וחתולי ים נתפסו במעבר כרם שלום

יחידת המעברים של המכס גילו את ערכי הטבע המוגנים במשלוח שהיה אמור להכיל דגים והזעיקו את פקחי האכיפה של רשות הטבע והגנים שפתחו בחקירה פלילית בעניין


00:00 ,23.02.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

עשרות חתולי ים וכרישים, במשקל כולל של כחצי טון, נתפסו אתמול על ידי יחידת המעברים של המכס במעבר כרם שלום. הסחורה נתפסה לאחר שמעבירי המשלוח הצהירו כי מדובר במשלוח של דגים בעוד שבדיקת תכולת המשאית מצאה את ערכי הטבע המוגנים. מרשות המסים נמסר כי, פקחי רשות הטבע והגנים הוזעקו למקום, החרימו את הסחורה ופתחו מיד בחקירה פלילית בחשד לפגיעה וסחר לא חוקי בערכי טבע מוגנים.

עוד נמסר כי, בשנים האחרונות עדים פקחי רשות הטבע והגנים לדיג כרישים המוני בחופי ישראל. הדיג מתבצע בעיקר בחודשים פברואר-מאי, שהם עונת החיזור והרבייה של הכרישים: בתקופה זו הנקבות מתקבצות במים הרדודים ומשריצות את הכרישים הצעירים, ובהתאם לכך חלק גדול משלל הדיג הן נקבות שטרם הספיקו להשריץ את צאצאיהן.

ברשות המסים ציינו עוד כי, על פי ההערכות, בתקופה זו ניצודים בחופי ישראל עשרות כרישים בכל יום. משמעות הדבר היא קטילה של מאות כרישים בכל שנה בחופי ישראל, כאשר רוב השלל נמכר למאכל. השנה החליטו ברשות הטבע והגנים לשנות את המצב מיסודו: בימים האחרונים מחולקים לדייגים ברחבי הארץ חומרי הסברה בעברית ובערבית, ובמקביל חברה רשות הטבע והגנים לגורמי אכיפה נוספים, על מנת להוציא לפועל מבצעי אכיפה כנגד מי שיתעלמו ממאמצי ההסברה וימשיכו לצוד את הכרישים מול חופי ישראל או לסחור בהם.

אלדד פלד, מנהל אגף פיקוח ואכיפה ברשות הטבע והגנים מסר כי, "הכרישים הם ערכי טבע מוגנים כהגדרתם בחוק וכל פגיעה בכרישים - לרבות דיג וסחר – אסורה. רשות הטבע והגנים רואה חשיבות עליונה בהגנה על הכרישים הפוקדים את חופי ארצנו. לכן הרשות, בשיתוף עם גורמי אכיפה נוספים, מבצעת בחופי ישראל בחודשים פברואר-מאי פעילות פיקוח ואכיפה כנגד עבריינים הפוגעים בכרישים וסוחרים בהם".

הוא הוסיף כי, "התפיסה של אנשי יחידת המעברים של רשות המסים מדברת בעד עצמה ואין ספק שהמודעות הגוברות לעברות של פגיעה בטבע מביאה לתוצאות בשטח. אני מאמין שהשילוב של הסברה לצד אכיפה יסייע לנו לחסל את התופעה הזו".

רותי יהל, אקולוגית ימית של רשות הטבע והגנים אמרה כי: "הכרישים בחופי ישראל אינם נחשבים מסוכנים לאדם. להיפך, הם מביאים תועלת רבה. הכרישים חשובים לשמירה על עולם החי שבים, הם מווסתים אוכלוסיות של דגים ומנקים את הים מדגים ומיצורים פגועים. אפשר לומר שהם הסניטרים של הים. קשה לדעת מה תהיה התוצאה של השמדת הכרישים וייתכן שפגיעה משמעותית באוכלוסיותיהם אף תביא אסון אקולוגי ופגיעה בייבול הדגה. "