הציבור ישלם את העלאת המכסים על יבוא בגדים

בחטיבת הרשתות הקמעוניות באיגוד לשכות המסחר מאוכזבים מההחלטה המסתמנת של ועדת הכספים וגורסים שהיא בניגוד להמלצות ועדת טרכטנברג


00:00 ,23.04.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

בעקבות הדיון שנערך אתמול (ב') בוועדת הכספים של הכנסת בנושא המכס על יבוא טקסטיל, והפשרה המסתמנת, לפיה תחול העלאה חלקית של המכס על יבוא בגדים ויופחת חלקית המכס על יבוא בדים, הביע יו"ר חטיבת הרשתות הקמעונאיות באיגוד לשכות המסחר יורם דר את אכזבתו הגדולה לציבור הרחב ואמר שהגנה על תעשייה שכמעט ואינה קיימת בישראל.

לדבריו, הצו לביטול המכס נכנס לתוקף לפני כארבעה חודשים, בתחילת ינואר, ובהתאם לו כל יבוא סחורה לחורף וקיץ 2013 וחלק מ-2014 תומחרו בהורדת מס של12%, הפחתה שגולגלה ישירות לחסכון כספי של הציבור הרחב. לפיכך, ביטול ההפחתה עלול להביא להעלאת מחירים על כ-90% מהמוצרים שיגולגל לצרכן, שכן היבואנים שהפחיתו מחירים שחררו משלוחי יבוא ללא מכס.

דר: "משמעות ההחלטה היא שוב עלייה ביוקר המחייה של הציבור, בניגוד להמלצות ועדת טרכטנברג. מהלך הפחתת המכסים על כלל המוצרים בכלל ומוצרי הטקסטיל בפרט הוכיח את עצמו בעבר כיעיל להגברת התחרות המשק, להורדת המחירים לצרכן, להגדלת מגוון המוצרים בשווקים בארץ ולהפחתת יוקר המחייה".

דר הוסיף, שמניתוח סקר הוצאות משקי הבית של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) עולה שהמשך יישום ביטול הפחתת המכס (12%) יביא לחיסכון של כ-800-1,000 מיליון שקל לשנה בהוצאות משקי הבית על מוצרי הלבשה.

בנוסף, ביטול המכס עשוי להביא, על בסיס ניסיון העבר, להגברת התחרות בענף ו/או לכניסת מתחרים חדשים, שעשויים להביא להפחתה נוספת בעלויות הצרכן. זאת בעוד שהעלות למשק נאמדת על בסיס הערכות רשות המסים בכ-170 מיליון שקל בלבד.