מהלך מיוחד לשיפור עבודת בתי המכס חיפה ונהר הירדן והתאמתם לתנאי הסחר החדשים הובילו לגידול בהכנסותיהם של השותפים בשרשרת הסחר בסכום של למעלה מ-300 מיליון שקל בשנה.
מהלך זה זיכה את שני בתי המכס במקום השני בתחרות השנתית לצוותי שיפור בשירות המדינה לשנת 2014, לאחר שקיצרו ב-50% את תהליך השחרור של המשאיות, הכולל בידוק ביטחוני, בידוק ניירת מכסית ועוד.
הסכסוך הפנימי והלחימה בסוריה אילצו לשנות את נתיב הסחר מאירופה למזרח התיכון. קודם לכן הסחר התבצע דרך גבול תורכיה-סוריה, ומרגע שנתיב זה נחסם לתנועה, עלה הצורך במציאת חלופה ומדינת ישראל הפכה לגשר הבין-יבשתי, מתורכיה לישראל ומכאן לירדן.
הגידול הדרמטי בהיקף הסחורות, שמכפיל את עצמו מדי שנה, חייב היערכות מיידית של בתי המכס למשימה לאומית מורכבת וחדשה בשיתוף עם רגולטורים רבים. מדובר במשימה בעלת השלכות פוליטיות, כלכליות וביטחוניות, שאליה לא נדרשו בתי המכס קודם - קליטה, בידוק ושחרור סחורות שהגיעו במשאיות על אוניות מתורכיה בהתאם לאמנת טיר, שעניינה הובלה בינלאומית של טובין מכוח פנקסי טיר. המשימה החדשה דרשה התאמת שיטת העבודה והתהליכים הנגזרים מהאמנה, הואיל והמכס הישראלי מבוסס על שיטת עבודה ממוחשבת און ליין, בעוד באמנת טיר נעשה שימוש בניירת מכסית.
המכס איתר את החוליות החלשות בשרשרת הסחר ופעל לשיפורן, בכלל זה שיפור תהליכי בידוק המשאיות בבתי המכס וביצוע מעקב מטענים ממוחשב, קיצור משמעותי בתהליכי הטיפול בניירת המכסית, שיפור בתיאומים בין השותפים בקהיליית הסחר, האריך את שעות הפעילות בבתי המכס והגדיל את כוח האדם, ודאג לוויסות התנועה בכביש בין נמל חיפה לנהר הירדן על פני שעות היום והבטחת בטיחות המשאיות טרם יציאתן.
כתוצאה מעבודת צוות השיפור התקצר הטיפול במשאיות ב-50%, משש לשלוש שעות למשאית. לצד השיפור בתהליך ובשירות, הדבר הביא להגדלת הכנסתם של השותפים בשרשרת הסחר בסכום של כ-300 מיליון שקל בשנה.
התחרות לשיפור צוותי בשירות המדינה מאורגנת על ידי נציבות שירות המדינה, האגף לאיכות ומצוינות. מיכל עמית מחטיבת מינהל ומשאבי אנוש ברשות המסים, הממונה על איכות ומצוינות, מלווה ומנחה מתודולוגית את צוותי השיפור ברשות במסגרת עבודתה, וכך עשתה עם הצוות הזוכה.
ראש מינהל המכס אבי ארדיטי בירך את הזוכים וציין כי מזה מספר שנים שצוותי שיפור של רשות המסים, בכללם צוותי שיפור מבתי המכס, זוכים בתחרות. "לצד הזכייה, חשובה ככל שתהיה", אמר, "יש בכך כדי לשפר את השירות הניתן ללקוחות וגם להניע את העובדים, בהיותם שותפים אקטיביים לתהליך הייעול. במקרה זה, נדרשו בתי המכס חיפה ונהר הירדן להתמודד עם אתגר שלא נדרשו אליו קודם לכן, שחייב התארגנות מהירה והתאמה לתנאי הסחר החדשים מטורקיה לירדן".