בשם הביטחון: פטור לשנה מתקינה ליצרני ויבואני מזגנים

ועדת הכלכלה אישרה הוראת שעה לשנה: משרד האנרגיה והתשתיות יוכל לתת ליצרני ויבואני מזגנים פטור מעמידה בתקינה האירופית – בתנאי שהדבר נדרש לצרכי ביטחון ותשתיות לאומיות. משרד האנרגיה: הפטור לא ישפיע בכלל על הצרכן


11:26 ,14.08.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח״כ דוד ביטן, אישרה היום תקנות מתוקף חוק מקורות אנרגיה, המבקשות לתת פטור מצומצם, מטעמים ביטחוניים, מדרישות הנצילות האנרגטית למזגנים שבמסגרת רפורמת הייבוא ״מה שטוב לאירופה טוב לישראל״. 

 

לפי הצעת משרד האנרגיה והתשתיות, שאושרה, במסגרת הוראת שעה לתקופה של השנה הקרובה יהיה ראשי משרד האנרגיה, לתת פטור ליצרן או יבואן, בהחלטה מנומקת בכתב, מההוראות באשר לנצילות האנרגטית של מזגנים, אם הייבוא שלהם נדרש לצרכי ביטחון או לצרכי רציפות תפקודית של תשתיות לאומיות. עוד נקבע כי הפטור יינתן רק אם יהיו לכך נסיבות מיוחדות, ובשים לב להשפעת הפטור על משק האנרגיה.

 

היו״ר ביטן ביקש לדעת למה ההוראות האלה לא נכנסו לחוק עצמו, שאושר בוועדה בחודש שעבר, ואמר כי לא לכל דבר צריך תקנות מיוחדות. מנהל אגף אנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה והתשתיות, אוריאל בבצ׳יק, השיב כי הצורך בתקנות התעורר בשבועיים האחרונים. הוא הוסיף כי בסוף יולי בוטלה רגולציה ישראלית ישנה ומאז ניתן היה לייבא מכשירי חשמל רק לפי רגולציה אירופית. ״קיבלנו פניות מיבואנים בעקבות זאת, ולכן אנחנו מבקשים פטור במקרים חריגים. הפטור נועד לאפשר רציפות תפקודית לצרכי ביטחון ותשתיות לאומיות. זה לא ישפיע על הציבור הרחב״, אמר בבצ׳יק.

 

עו״ד ורד קירו זילברמן, מצוות הייעוץ המשפטי לוועדת הכלכלה, ציינה כי בעקבות הערות הייעוץ המשפטי לוועדה צומצמו ההוראות בתקנות כך שהפטור יוכל להינתן רק אם אותם מזגנים נדרשים לצרכי ביטחון ורציפות תפקודית של תשתית לאומית.

 

נציגת הלשכה המשפטית של המשרד להגנת הסביבה, עו״ד נטע דרורי, ציינה כי מפאת הדחיפות במשרד לא הספיקו לעבור על הדברים, וביקשה לדעת אם לא נכון יותר להפנות בתקנות לסוגי המזגנים שיהיו פטורים באופן ספציפי. בבצ׳יק השיב כי טווח הפטור צומצם מאוד גם כך, וכי לא נכון לצמצם אותו למכשירים ספציפיים כדי לא ליצור צורך עתידי להגיד לוועדה ולתקן שוב את התקנות. הוא ביקש להדגיש כי ״תהיה לכך השפעה שולית על המשק, וזה לא ישפיע בכלל על הצרכן. אלה מזגנים תעשייתיים לא לצרכי שימוש בבתים״.