בעקבות פניית אמיר שני: מסמך מדיניות מעודכן של משרד הכלכלה

המשרד הוציא מסמך הבהרה בנוגע למדיניות המשרד בו נכתב ״התוספת החמישית לצו יבוא חופשי נועדה לאפשר יבוא טובין במסלול נטול בירוקרטיה״. אמיר שני: משרד הכלכלה הגיב ופעל במהירות. רשות המסים: השינוי בשער עולמי יתבצע בשבועות הקרובים


13:46 ,20.02.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

מסתמן כי פנייתו של מר אמיר שני, יו״ר ארגון התאגידים וסוכני המכס וסגן נשיא איגוד לשכות המסחר, לשר הכלכלה והתעשייה אלי כהן, זכתה לתגובה מהירה במיוחד מצד השר וצוות משרדו.

 

אתמול בערב, לאחר סבב שיחות בין אמיר שני וראשי משרד הכלכלה והתעשייה יצא חוזר חדש עליו חתום אנואר חילף, הממונה על חוקיות היבוא במשרד הכלכלה והתעשייה, אשר דן בנושא חוקיות היבוא בתוספת החמישית לצו יבוא חופשי.

 

בחוזר נכתב כי ״קיבלנו את מכתבו של מר אמיר שני שהועבר לשר הכלכלה והתעשייה. לאור הכתוב בו אני מעדכן כי חוקיות היבוא הקבועה בתוספת החמישית לצו יבוא חופשי (להלן התוספת החמישית) - לא השתנתה״.

 

״בהמשך להנחיית המנכ״ל ולאחר התייעצות עם הגורמים הרלוונטיים במשרד הכלכלה והתעשייה אני מעבירים לעיונכם ושימושם את הבהרתנו בעניין חוקיות היבוא הקבועה בתוספת החמישית״.

 

בהמשך לכך מצורף מסמך שכותרתו ״המדיניות של משרד הכלכלה - התוספת החמישית בצו יבוא חופשי״, ובו כתוב כי ״התוספת החמישית לצו יבוא חופשי נועדה לאפשר יבוא טובין במסלול נטול בירוקרטיה בהינתן התנאים הקבועים בה. להלן הבהרת המדיניות העומדת מאחורי החוקיות בתוספת החמישית״:

 

סעיף 1: ״טובין המיובאים כדוגמאות מסחריות או לשימוש עצמי שערכם fob הוא עד 1,000 דולר ובלבד שיובאו בכמות שלא תעלה על שתי יחידות מכל סוג אם דגם״. האמור בסעיף זה חל על כל משלוח במובן הרחב, קרי מכל סוג מוצר יש להביא 2 יחידות במשלוח. יבואן יוכל לייבא מספר זוגות של טובין באותו משלוח, בתנאי שבכל משלוח כל 2 יחידות הן מסוגים שונים וערכן אינו עולה על 1,000 דולר.

 

סעיף 2: ״טובין המיובאים כחלקי חילוף שערכם fob הוא עד 5,000 דולר ובלבד שיובאו בכמות שלא תעלה על חמש יחידות מכל סוג״, ולאחר שהיבואן נתן הצהרה לפי הנוסח המופיע בצו יבוא חופשי״. יבואן יוכל לייבא כמה חמישיות של טובין באותו משלוח, בתנאי שבכל משלוח כל 5 יחידות הן מסוגים שונים וערכן אינו עולה על 5,000 דולר. הייעוד של סעיף זה הינו תעשייתי – ומשרת את התעשייה. סעיף זה מגובה בהצהרה.  אישור הטובין מותנה בעמידתם בייעוד הקבוע בכל סעיף.

 

עותקים ממכתב זה נשלחו לשר אלי כהן, שי רינסקי, מנכ״ל משרד הכלכלה והתעשייה, יעקב וכטל, הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה, עו״ד תהילה ורון, לשכת משפטית משרד הכלכלה והתעשייה ואיריס סעדון, מנהלת תחום חוקיות יבוא, מינהל המכס, רשות המסים.

 

בשיחה שערכה הבוקר מערכת PORT2PORT עם אמיר שני, יו״ר ארגון התאגידים וסוכני המכס וסגן נשיא איגוד לשכות המסחר, ציין שני כי ״אתמול נערך סבב שיחות טלפוני עם השר אלי כהן וצמרת משרדו עד שבערב יצא המסמך המסודר שמסדיר את חוקיות היבוא. מינהל המכס קיבל את המסמך אתמול בערב ואני מאמין כי מערכת שער עולמי תעודכן בהקדם. חשוב לי להודות למשרד הכלכלה שהגיב ופעל במהירות ובמיוחד רוצה להודות לממונה על חוקיות היבוא, אנואר חילף, שפעל במרץ בתוך המערכת על מנת לקדם את הנושא. לציבור היבואנים נגרם נזק ואני מאמין שזה יתוקן במהרה״.

 

מרשות המסים נמסר בתגובה כי ״מערכת שער עולמי הושקה ב-14.1.18. במערכת מוטמעים כללי בידוק אוטומטיים באשר לכל תהליכי העבודה ובכללם בתחום חוקיות היבוא. פניית לשכת סוכני המכס להקלות בתוספת החמישית, מצריכה שינוי במערכת שער עולמי, שיתבצע במהלך השבועות הקרובים״.