ביטן למש׳ הבריאות: ״להנהיג תו תקן אירופי להוזלת מוצרי המזון״

יו״ר ועדת הכלכלה של הכנסת, דוד ביטן קרא למשרד הבריאות לבדוק ולאמץ את תו התקן האירופי, וללחוץ על האוצר להגדיל את כוח האדם שיאשר את היבוא. שירות המזון הארצי במשרד: בחמש השנים האחרונות מונהגת רפורמה שתווה את החקיקה לזו המתקיימת באירופה


08:56 ,27.03.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה דנה אתמול (ראשון) שוב בצמצום רגולציה על יבואני ויצרני מזון. יו״ר הוועדה, דוד ביטן  הדגיש את הצורך בהורדת יוקר המחייה בענף המזון בארץ, ואת הטענות שהועלו ע״י היבואנים ויצרני המזון - כנגד פיקוח-היתר של משרד הבריאות. ביטן קרא למשרד לבדוק ולאמץ את תו התקן האירופי, וללחוץ על האוצר להגדיל את כוח האדם שיאשר את היבוא.

 

לדברי פנינה אורן שנידור, מנהלת שירות המזון הארצי במשרד הבריאות, בחמש השנים האחרונות מונהגת רפורמה שתווה את החקיקה לזו המתקיימת באירופה, תועבר האחריות על בטיחות מזון ליצרני המזון, יורד עומס הביורוקרטיה על יבוא של ״מזון רגיש״ וייפתח מסלול ״יבואן נאות״ והמשך שיפור וייעול הליכי המחשוב.

 

לדבריה, במסגרת אימוץ הדין האירופי, תונהג קביעת רמות מרביות של מזהמים כימיים ותבחינים למזהמים מיקרוביולוגיים ושאריות חומרי הדברה, תוך יצירת תקן גבוה לבטיחות מזון בישראל וצמצום חסמי ייבוא. היא הדגישה כי אימוץ המסלול האירופי תפחית בכחצי את ימי ההמתנה בנמל לשחרור המוצר מ-14 ימי המתנה ל-6.5 ימים בלבד. ד״ר שרון אלרועי-פרייס, ראש חטיבת בריאות הציבור במשרד, הדגישה את אחריות היבואן לעמוד בבדיקות, בתבחינים ובתנאים שיקלו את התהליך.

 

נני סיימן, יבואנית מזון, השיבה כי לא ניתן עדיין מענה לתבחינים מיקרוביולוגים כמו סלמונלה, הנדרשת בישראל בעיקר במוצרי חלב. ליאור כוכבי, נציג איגוד תעשיות המזון, שיבח את הרפורמה של המשרד אך ציין פרטים שעדיין חסרים בה לגבי מוצרי גלם. בנוסף, הוא קרא להאריך את זמן ההיערכות של היבואנים לרפורמה. ד״ר אלי טל, מומחה לבטיחות מזון ורגולציה, טען לעיכוב ביבוא מהיר של בשר קפוא.