מכון היצוא: תוכנית לקידום היצוא תפעל להגדלת הפעילות מול הודו, סין וברזיל

היקף תקציב תוכנית שביט עומד על 30 מיליון שקל והיא תתפרש על פני כשנה וחצי. במוקד התוכנית: להגביר החדירה הישראלית לשווקים מתעוררים בתחום ביטחון המולדת, תוכנה, תקשורת, מדעי החיים ועוד


00:00 ,30.03.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

היקף תקציב תוכנית שביט עומד על 30 מיליון שקל והיא תתפרש על פני כשנה וחצי. במוקד התוכנית: להגביר החדירה הישראלית לשווקים מתעוררים בתחום ביטחון המולדת, תוכנה, תקשורת, מדעי החיים ועוד
 
תוכנית "שביט" של מכון היצוא, שנועדה לסייע ליצואנים הישראלים בהתמודדות מול המשבר הכלכלי, יוצאת לדרך והוצגה היום במלואה על ידי מנכ"ל מכון היצוא, אבי חפץ, בפורום עסקים ישראל - הודו המאורגן על ידי המכון. מדובר בתוכנית מקיפה, שמטרתה לחזק את היצואנים בהתמודדות מול המשבר הכלכלי העולמי, שכבר נותן אותותיו בירידה ניכרת בהיקף היצוא הישראלי לחו"ל. ההיקף התקציבי של התוכנית, שתופעל בשיתוף עם מינהל סחר חוץ בתמ"ת, עומד על 30 מיליון שקלים והיא תתפרש על פני כשנה וחצי. 
 
התוכנית כוללת שישה מרכיבים עיקריים: חשיפת ענפי היצוא הטכנולוגיים לשווקים חדשים וצומחים על ידי הפעלת חברות ייעוץ מקומיות, חיזוק היצואנים בתחום מוצרי הצריכה בשווקים מסורתיים, פתיחה וניהול חנויות באינטרנט ליצואנים, קידום יצואנים בפרויקטים בינלאומיים, סיוע ליצואנים לצורך הגדלת הנוכחות בתערוכות בינלאומיות ומסלול מיוחד לאיתור סוכנים ומפיצים.
 
במוקד התוכנית יעמוד המאמץ להגביר את החדירה הישראלית לשווקים המתעוררים בהודו, סין וברזיל, בתחומים בהם יש לישראל יתרון תחרותי בולט – ביטחון המולדת, תוכנה, תקשורת, מדעי החיים, אלקטרוניקה, אנרגיה חלופית ורכב. 
 
יו"ר מכון היצוא, דוד ארצי, אמר כי נוכח היחלשות הכלכלות בצפון אמריקה ובגוש היורו, שהן יעדי היצוא העיקריים של ישראל, הוחלט במכון על נקיטת גישה שונה מבעבר, שעיקרה מיקוד מאמצים בקבוצת מדינות גדולות ובעלות פוטנציאל צמיחה, אך קשות לחדירה בשל קשיי תרבות עסקית, שפה, מרחק גיאוגרפי וכדומה, שסף הכניסה אליהן יקר עבור חברה בודדת ואשר לתמיכה הממשלתית בחדירה אליהן ערך רב ביותר. 
 
"המשבר הכלכלי העולמי הביא לשינויים מפליגים בפעילות הסחר הבין-לאומי. אחת המגמות הבולטות היא ירידה בהיקף הסחר הבין-לאומי של ארה"ב ומערב אירופה וחיזוק מעמדם של השווקים במדינות אסיה ואמריקה הלטינית. בכוונת מכון היצוא לפעול בהתאם למגמה זו ולהסיט את כובד המשקל מגושי היעד המסורתיים של היצוא הישראלי לעבר השווקים המתפתחים, תוך דגש על הודו, סין וברזיל, המציגות שיעורי צמיחה גבוהים בשנתיים הקרובות", הדגיש ארצי.
 
לדבריו, כל אחת משלוש המדינות מהווה יעד אסטרטגי מבחינת ישראל בשל גודלן והפוטנציאל העסקי הטמון בהן, בפרט על רקע המשבר העולמי. שלוש הכלכלות מציעות לשוק הישראלי מיגוון רחב של אפשרויות עסקיות, הן של יצוא ישיר והן של מיזמים משותפים, וזאת על רקע המשך צמיחתן והצורך שלהן בשדרוג תשתיות ורכישת טכנולוגיות. 
 
מניתוח שערך המכון עולה כי הודו צפויה לצמוח בשנים 2009- 2010 בשיעור של 5% ו-6% בהתאמה סין 2010 בשיעור של 6% ו-7.3% בהתאמה, וברזיל בשיעור של 1.6% ו-3.2% בהתאמה.
 
ארצי מסר כי לצורך יישום התוכנית הוחלט במכון על הפעלת חברות ייעוץ מקומיות בכל אחת משלוש המדינות. נציגויות אלה תפעלנה לקידום שירותים ומוצרים ישראליים בשווקים השונים ויעניקו שירותי ייעוץ ליצואנים מטעם מכון היצוא.
 
השירות יכלול ניתוח ומיפוי השוק המקומי, יצירת קשרים עם שותפים מקומיים, זיהוי פרוייקטים פוטנציאליים ומגוון נוסף של שירותים פרטניים, אשר יסייעו ליצואנים בהעמקת החדירה לשלוש השווקים.
 
יו"ר מכון היצוא ציין עוד כי במסגרת התוכנית החדשה יושם גם דגש על שילוב חברות ישראליות בפרוייקטים בין-לאומיים ייחודיים, לרבות מכרזים של הבנק העולמי. בין הפרוייקטים עליהם יושם דגש: משחקי המונדיאל בדרום אפריקה בשנת 2010, משחקי יורו 2012 באוקראינה ופולין, פרוייקטים לפיתוח תשתיות וחקלאות במדינות המצטרפות לאיחוד האירופי, וכן אנרגיה ירוקה בדגש על ארצות האיחוד האירופי, ברזיל ודרום אפריקה.
 
דגש מיוחד יושם בתוכנית על שימוש ברשת האינטרנט מתוך מטרה ליצור נוכחות ישראלית חיובית ומצליחה גם במרחב הוירטואלי.  היבט אחר בתוכנית הוא הגדלת ניכרת של הסיוע הממשלתי בהשתתפות יצואנים בתערוכות דגל בין-לאומיות ותמיכה מוגדלת בהשתתפות יצואנים בתערוכות מרכזיות בעולם במסגרת ביתנים לאומיים. מדובר בתמיכה של עד 50% בעשרות תערוכות ברחבי העולם.
 
בצד הפעילות החדשה, מקצה התוכנית משאבים נוספים גם לתגבור פעילות קיימת כמו סיוע באיתור סוכנים ומפיצים בחו"ל לחברות קטנות ובינוניות, קידום יצוא מוצרי צריכה בשווקים המפותחים של גרמניה, צרפת ואנגליה, קידום פרוייקטים פוטנציאליים בארצות מזרח אירופה ובניית תשתית לטיפול מקצועי וממוקד בתחום ייצוא השירותים. במקביל, תוגדל התמיכה בהדרכה בכל הקשור לעשיית עסקים בסין, הודו וברזיל, שירותי מידע ומודיעין עסקי ועוד.