מכון היצוא: צפויה פגיעה קשה בתעשיית הרכב הישראלית

צופה כי בשנת 2009 תירשם ירידה של כ-30% ביצוא של חברות ישראליות המספקות מוצרים וציוד מקורי ליצרניות הרכב וליצרניות המשנה של תעשיית הרכב הגלובלית. מזהיר: צפויה קטסטרופה בענף


00:00 ,15.12.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

צופה כי בשנת 2009 תירשם ירידה של כ-30% ביצוא של חברות ישראליות המספקות מוצרים וציוד מקורי ליצרניות הרכב וליצרניות המשנה של תעשיית הרכב הגלובלית. מזהיר: צפויה קטסטרופה בענף
 
"המשבר בתעשיות הרכב בעולם יפגע קשות בתעשיית הרכב הישראלית, המספקת מוצרים וציוד מקורי ליצרניות הרכב וליצרניות המשנה של תעשיית הרכב הגלובלית. שנת 2008 אמנם צפויה להסתיים בגידול של כ 10% בייצוא הענף המסתכם בכ-750 מיליון דולר. אולם ההערכה היא כי בשנת 2009 תירשם כבר ירידה של כ-30% ביצוא וישנם גורמים בענף אשר מדברים על קטסטרופה אמיתית בכל הקשור לפעילות של חברות ישראליות בתחום הרכב בשנת 2009 וככל הנראה גם מעבר לכך". על כך מתריע יו"ר מכון הייצוא, דוד ארצי.
 
ארצי ציין כי אמנם לחלק מהחברות הישראליות בתחום חוזים ארוכי טווח אולם, אם אחת מיצרניות הרכב תפשוט רגל, תרחיש שאינו דמיוני לחלוטין, ממילא חוזים ארוכי טווח אלה יתבטלו.
 
אורי פחטר, מנהל פיתוח עסקי רכב וקבלנות משנה במכון היצוא, הוסיף ואמר: "ברור כיום למעלה מכל ספק כי היקף מכירות כלי רכב חדשים של כל יצרניות הרכב יפחת באופן משמעותי ב-24 החודשים הבאים. המשמעות היא שלא ייוצרו דגמים חדשים ולא יושקו פרוייקטים חדשים בהם יוכלו החברות הישראליות להשתלב. בדומה ליצרניות הרכב הגלובליות ויצרניות המשנה, גם החברות הישראליות כבר החלו להנהיג 'השבתה כפויה' של מפעליהן למשך תקופה של מספר שבועות ובמקביל הודיעו על צמצומים ופיטורים של עובדים."
 
פחטר הדגיש כי השפעה שלילית נוספת של מצב תעשיית הרכב הגלובלית על המשק הישראלי תבוא לידי ביטוי בפגיעה בחברות סטארט טפ ישראליות וחברות ישראליות בעלות פיתוחים חדשים לתעשיית הרכב, שיתקשו לממן את פעילותן בהיעדר משקיעים.
 
עוד ציין כי אם בעבר יצרו יצרניות הרכב את מירב החלקים, המערכות והמכלולים המותקנים בכלי הרכב בעצמן הרי שהיום הן מתמקדות בהפעלת קווי ההרכבה של כלי הרכב והחלק שלהן בייצור חלקים, מכלולים ומערכות הולך ופוחת. כיום מייצרות יצרניות הרכב כ-20% בלבד מסך החלקים, מכלולים והמערכות של כלי הרכב. מרבית הנטל של ייצור ואספקת חלקים, מכלולים ומערכות מקוריות מוטל על כתפיהן של יצרניות המשנה. החברות הישראליות מוכרות ומספקות מוצרים הן ליצרניות הרכב והן ליצרניות המשנה שלהן .
 
לדבריו, כ-45 חברות ישראליות מייצרות ומספקות כיום חלקים וציוד מקורי ליצרניות הרכב הגלובליות וליצרניות המשנה שלהן. קבוצה של למעלה מ-60 חברות ישראליות נוספות עוסקת בייצור ובייצוא של חלקי חילוף לשוק המשני. קבוצה אחרת של למעלה מ-20 חברות עוסקת בתכנון, ייצור ואספקה של תוכנות, מערכות מדידה ודיאגנוסטיקה, כמו גם כלי חיתוך וחריטה אשר בכולם נעשה שימוש בהליכי הייצור של תעשיית הרכב. בנוסף לחברות אלה, ישנן חברות רבות נוספות אשר מייצרות ומייצאות מוצרים שהן בבחינת מוצרי לוואי לתעשיית הרכב, כגון חברות המספקות מוצרי אבטחה ואיתור וכן טכנולוגיות ומוצרים שונות שפותחו במקור לטובת התעשייה הביטחונית ועברו התאמה לתעשיית הרכב.
 
בנוסף, מספר גובר והולך של חברות מתחומים שונים, כגון מדעי החיים, טכנולוגיות מידע, אופטיקה ועוד מפתחות מוצרים ואפליקציות לשוק הרכב.
 
למרות שתעשיית הרכב היא גלובלית במהותה ולכל אחת מיצרניות הרכב מפעלי הרכבה כמעט בכל  ניתן לפלח את הייצוא הישראלי בתחום זה לגושי סחר מרכזיים. מפילוח זה עולה כי מרבית הייצוא מיועד לשווקים בצפון אמריקה (55%) ומערב אירופה (40%) ואילו רק 5% ממנו מיועד לאסיה.