מכון הייצוא עורך מפגש עם נגיד בנק מקדוניה המבקר בארץ

מכון היצוא יקיים ב-24 בינואר מפגש בין כ-30 חברות ישראליות לבין נגיד הבנק של מקדוניה שיבקר בישראל; המטרה - לפתח קשרים עסקיים עם מקדוניה; היצוא התעשייתי של ישראל למקדוניה בשנת 2005 הסתכם בכ-3.6 מיליון דולר - בדומה לשנת 2004; 56 יצואנים ישראלים פועלים במקדונ


00:00 ,23.01.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

מכון היצוא יקיים ב-24 בינואר מפגש בין כ-30 חברות ישראליות לבין נגיד הבנק של מקדוניה שיבקר בישראל; המטרה - לפתח קשרים עסקיים עם מקדוניה; היצוא התעשייתי של ישראל למקדוניה בשנת 2005 הסתכם בכ-3.6 מיליון דולר - בדומה לשנת 2004; 56 יצואנים ישראלים פועלים במקדוניה
 
מכון היצוא יערוך ב- 24 בינואר, מפגש בין כ- 30 חברות ישראליות לבין נגיד הבנק של מקדוניה מר Mr. Petar Goshevשיגיע לביקור בישראל. כך מסר יחיאל אסיה, מנכ"ל מכון היצוא. המפגש יתקיים במשרדי מכון הייצוא, בבית התעשייה בתל אביב.
 
מטרת המפגש, אותו יזם יצחק רוזן, מנהל ענף הפרויקטים הבינ"ל של המכון, היא לפתח קשרים עסקיים בין חברות ישראליות לבין מקדוניה. בין החברות, אשר יפגשו עם נגיד הבנק וצוותו, ניתן לציין חברות בתחום התקשורת (מוטורולה ישראל, רד תקשורת, קונברס), חברות בתחום החקלאות (נטפים, נען-דן, אגרו פרויקט, בי.אי.סי יועצים וכו') וכן חברות בתחום תשתיות והנדסה (תה"ל, ביטמן הנדסה, שיכון ובינוי).
 
פוטנציאל היצוא למקדוניה הוא בתחום החקלאות, אנרגיה תקשורת ותשתיות. השוק המקדוני בתחומים אלו מוערך בכ-500 מיליון דולר. היצוא התעשייתי של ישראל למקדוניה הסתכם בשנת 2005 בכ-3.6 מיליון דולר, בדומה לשנה שקדמה לה. מהווה גידול של כ-157% לעומת שנת 2003. בשנה האחרונה פועלים במקדוניה 56 יצואנים ישראליים - גידול של כ-33% לעומת השנה שקדמה לה.
 
הבנק האירופי לשיקום ופיתוח מזרח אירופה (EBRD) הוא המשקיע המוסדי העיקרי במקדוניה. כמו כן, ישנם פרויקטים רבים המבוצעים במקדוניה במימון הבנק העולמי והבנק האירופי להשקעות. שלושת המוסדות הללו, אומר מנכ"ל מכון הייצוא, פתוחים עבור חברות ישראליות המבקשות להשקיע במקדוניה ולפתח שם עסקים. ניכרת במדינה השפעה חזקה של חברות יווניות וגרמניות, אשר משקיעות ברוב התחומים של הכלכלה המקדונית.
 
יצוין כי התמ"ג של מקדוניה, שהשיגה את עצמאותה מיוגוסלביה לשעבר בשנת 1991, עמד בשנת 2005 על כ-5.4 מיליארד דולר ושיעור הצמיחה הריאלי בתוצר עמד על 4%. התעשייה מהווה כ-32% מהתוצר בשנת 2005, לאחר הפגיעה החזקה יחסית בסקטור זה בעקבות השקיעה הכלכלית שהגיעה בעקבות עצמאות מקדוניה. החקלאות מהווה 11.7% מהתמ"ג ובעשור האחרון היא נפגעה פחות. השירותים מהווים 56.2% מהתמ"ג ומשקלם בתוצר עלה מאז תחילת שנות התשעים יחד עם תהליכי המחשוב והיחלשות התעשייה.