מכון הייצוא: נרשמה ירידה של 2.4% ברבעון השלישי

ענפי התעשייה במעורבת-עילית רשמו את הירידה הבולטת ביותר, העומדת על 6.5%. אבי חפץ, מנכ"ל מכון היצוא: קשיי היצוא הולכים וגדלים נוכח ההאטה בביקושים העולמיים והתיסוף בשער השקל


00:00 ,14.11.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

ענפי התעשייה במעורבת-עילית רשמו את הירידה הבולטת ביותר, העומדת על 6.5%. אבי חפץ, מנכ"ל מכון היצוא: קשיי היצוא הולכים וגדלים נוכח ההאטה בביקושים העולמיים והתיסוף בשער השקל
 
מניתוח נתוני יצוא הסחורות ללא יהלומים (מנוכי עונתיות) עולה כי ברבעון השלישי של 2010 ירד הייצוא בשיעור דולרי של 2.4% והסתכם בכ- 10.2 מיליארד דולר. זהו הרבעון השני ברציפות בו נרשמת ירידה בייצוא, לאחר שברבעון השני של השנה נרשמה ירידה דולרית של כ- 1.8% לסך של כ- 10.5 מיליארד דולר. הירידה נרשמה בכל ענפי הייצוא העיקריים כאשר הבולטים שבהם הם ענפי התעשייה המעורבת-עילית (הכוללים בין השאר את ענף הכימיקלים, זיקוקי הנפט, המכונות והציוד)  אשר ירדו בשיעור חד של כ– 6.5%. כך מסר אבי חפץ, מנכ"ל מכון הייצוא בהתבססו על ניתוח היחידה הכלכלית במכון.
 
לדברי חפץ, "קשיי היצואנים הולכים וגדלים נוכח ההאטה בביקושים העולמיים והתיסוף בשער השקל. הנתונים מעידים על בלימה מוחלטת של מומנטום ההתאוששות והצמיחה בייצוא שנרשמה החל מהרבעון השני של שנת 2009. הנתונים המדאיגים בייצוא יוצרים צורך מיוחד בהרחבת המשאבים לקידום הייצוא ובהרחבת התוכניות לפעילות יצואנים בשווקים הצומחים בדרום מזרח אסיה ובדרום אמריקה".
 
בתוך כך, ברבעון השלישי של השנה הסתכם הייצוא בענפי טכנולוגיה עילית בכ- 5.13 מיליארד דולר - ירידה דולרית של 0.4% בהשוואה לרבעון הקודם. הירידה בייצוא הושפעה בעיקר מירידה של 8.8% בייצוא התרופות שהסתכם בכ- 1.8 מיליארד דולר. ענף הרכיבים האלקטרוניים רשם ירידה דולרית של 1.2% בהשוואה לרבעון הקודם והסתכם בכמיליארד דולר. לצד אלה רשם ענף ציוד התקשורת והציוד הרפואי עלייה רבעונית של 8.1% והסתכם ב- 1.88 מיליארד דולר, זאת לאחר ירידה בשיעור של 6.6% ברבעון השני.
 
בהתאם למגמה הכללית, גם בשאר ענפי הייצוא נרשמו ירידות בולטות: הייצוא בענפי התעשייה המעורבת-העילית (בו נכללים בין השאר הכימיקלים, זיקוקי הנפט, המכונות והציוד) ירד ברבעון השלישי בשיעור של כ- 6.5% בהשוואה לרבעון קודם והסתכם בכ-2.8 מיליארד דולר.
 
בענפי התעשייה המעורבת-מסורתית (גומי ופלסטיקה, מוצרי מתכת וכרייה וחציבה), נרשמה ברבעון השלישי  ירידה של 1.5% להיקף של 1.58 מיליארד דולר. גם בענף זה נמשכת מגמת הירידה כבר מספר חודשים.
 
בענפי התעשייה המסורתית (בהם נכללים בין השאר תחומי הטקסטיל המזון והמשקאות). הסתכם הייצוא ברבעון השלישי בהיקף של כ-530 מיליון דולר, ללא שינוי משמעותי מהרבעון הקודם. בהשוואה לרבעון הראשון מתקבלת ירידה קלה של 0.7%.
 
מניתוח יצוא הסחורות ברבעון השלישי של 2010 על פי יעדים גיאוגרפיים עולה כי נרשמה ירידה לרוב גושי הסחר. הירידה החדה ביותר נרשמה בייצוא לארה"ב, שהתכווץ בשיעור של כ-9.4% והסתכם בכ-2.9 מיליארד דולר. הייצוא לאיחוד האירופי ירד בשיעור של כ-5.4% להיקף של כ-3.1 מיליארד דולר והייצוא לאסיה ירד בשיעור של 4.4% והסתכם בכשני מיליארד דולר. בהתאם לאמור, ירד משקלה של ארה"ב בסך יצוא הסחורות של ישראל מכ-30.3% מסך הייצוא הישראלי ברבעון השני לכ-28.7%. משקל הייצוא לאיחוד האירופי קטן במעט מכ-30.4% לכ-30.1% ואילו משקל הייצוא לאסיה (19.2%) נותר ללא שינוי.