מינואר 2007 תשונה שיטת ההערכה ביבוא אישי של רכב וטובין אחרים

שרי האוצר והתחבורה הנחו את רשות לפעול להקטנת התופעה של סוכנים ליבוא אישי אשר מוכרים רכב מבלי לספק שירות, אחריות ומלאי חלפים. לשם יישום השיטה החדשה הורה מנהל רשות המסים להקים מערכת ממוחשבת ואחידה


00:00 ,26.04.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

שרי האוצר והתחבורה הנחו את רשות לפעול להקטנת התופעה של סוכנים ליבוא אישי אשר מוכרים רכב מבלי לספק שירות, אחריות ומלאי חלפים. לשם יישום השיטה החדשה הורה מנהל רשות המסים להקים מערכת ממוחשבת ואחידה
 
ראש הממשלה בפועל ושר האוצר, אהוד אולמרט, אישר שינויים בשיטת החישוב של ערך טובין שיובאו לשימוש עצמי, הן לעניין רכב והן לעניין טובין אחרים לדברי מנהל רשות המסים, ג'קי מצא, השיטה החדשה תאפשר איזון טוב יותר בין ההסכמים הבינ"ל עליהם חתומה ישראל לבין הצורך לאפשר יבוא אישי במקביל לתשלום מס אמת ביבוא.
 
יבוא אישי של רכב בכל העולם נועד לאפשר יבוא על ידי תיירים, תושבי חוץ, עולים ותושבים חוזרים כמו גם להוות אמצעי משלים ליצירת תחרות בענף הרכב ליבואני הרכב המוסדרים. בארץ, הפכה השיטה לאבן שואבת בעיקר ליבוא לא מוסדר על ידי סוכנים ליבוא אישי, פעולה אסורה על פי חוק כדי למנוע אפליה לעומת יבואן מסחרי שחייב באספקת שירות, חלפים, אחריות, תיקון תקלות וכו'.
 
מכיוון ששיעורי המס על רכב בישראל הינם מהגבוהים בעולם יש בכך כדי להוות "תמריץ" להצגת חשבוניות שאינן מייצגות את הערך האמיתי לצורכי מכס - כל זאת, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת. מכיוון שכך נקבעו בזמנו מחירי מינימום בהתאם למחירון בחו"ל בניכוי אחוזי הנחה סבירים. שיטת המיסוי הנוכחית הביאה לדרישה מטעם הנציבות האירופאית לתקן את התקנות כך שלא תהיה חריגה מההסכמים עליהם חתומה ישראל בכל הנוגע להערכות לצורכי מכס.
 
בשיטה החדשה מהימנות החשבונית תיבחן תוך שימוש באמצעים סבירים ע"פ הסכם גאט"ט מ-1994, וחישובי המסים ייעשו על פי הכללים המקובלים גם ביבוא המסחרי. לעניין זה יבוטל מחיר המינימום מחד, אולם מאידך ייעשה שימוש במחירון מקומי לצרכן, כמו גם דרישה להמצאת מסמכים מסוימים, וזאת כדי לוודא את סבירות העסקה. על קביעת בית המכס ניתן יהיה לערער בפני ועדה שתורכב מנציגי הנהלת רשות המסים.
 
בתקנות החדשות קיימים הבדלים בין רכב לבין טובין אחרים לעניין פירוט המסמכים הדרושים להוכחת ערך והגורם המוסמך לקביעתו. הבדלים אלה נעוצים במורכבות קביעת ערך הרכב יחסית לקביעת ערך בטובין אחרים וזאת לאור תוספות ייחודיות ברכב, נתונים ספציפיים של הרכב המשפיעים על ערכו, רכישה באמצעות סוכנים בניגוד לחוק ויבוא רכבים משומשים.
 
השימוש באמצעים סבירים העולים בקנה אחד עם הסכמי גאט"ט, נועד לוודא תשלום מס אמת. לשם יישום השיטה החדשה הורה מנהל רשות המסים להקים מערכת ממוחשבת ואחידה שתמנע הסטות יבוא בין בתי מכס שונים; מאחר ומשך ההיערכות הדרושה הוא למעלה מחצי שנה, היישום יהיה ב-1 בינואר 2007.
שרי האוצר והתחבורה הנחו את רשות המסים ואת הגורמים המקצועיים במשרדי התחבורה והתמ"ת, לפעול להקטנת התופעה של סוכנים ליבוא אישי שלמעשה מוכרים רכב מבלי לספק שירות, אחריות, מלאי חלפים, תחזוקה וכו'. ועדה בין-משרדית פועלת בנושא זה והיא צפויה לסיים בחודשים הקרובים את עבודתה.