מינואר 2007 תאומץ התקינה האירופאית בסיווג כלי הרכב

מ"מ שר האוצר, אהוד אולמרט, חתם על צו המאמץ לצורכי מס את ההגדרות המקובלות בתקינה האירופאית של כלי רכב החל מה-9 בינואר 2007. זאת, במסגרת מדיניות הממשלה להתאים ככל הניתן את התקינה המקומית לתקינה הקיימת באיחוד האירופאי


00:00 ,03.10.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

מ"מ שר האוצר, אהוד אולמרט, חתם על צו המאמץ לצורכי מס את ההגדרות המקובלות בתקינה האירופאית של כלי רכב החל מה-9 בינואר 2007. זאת, במסגרת מדיניות הממשלה להתאים ככל הניתן את התקינה המקומית לתקינה הקיימת באיחוד האירופאי. בכך אימץ שר האוצר את המלצתו של איתן רוב, מנהל רשות המסים בהמשך לעבודת צוות פנימי ברשות המסים.
 
מרשות המסים נמסר כי כיום אין אחידות בין מערכת המס למערכת התקינה של משרד התחבורה בהגדרות הסיווג של רכב נוסעים/רכב מסחרי. הצווים עליהם חתם שר האוצר יביאו לאחידות בהגדרות המאמצות הלכה למעשה את הגדרות התקינה האירופאית לעניין רישיונות הרכב ורישיונות הנהיגה. אימוץ ההגדרות המקובלות באיחוד האירופאי לתוך חוקי התעבורה השונים ייכנס לתוקף ב-9 בינואר 2007. בתאריך זה, ייכנס לתוקף כאמור לעיל, גם תיקון ההגדרות לצורכי מכס ומס קניה. הצורך בשינוי התקנות כבר עתה נובע ממדיניות משרד האוצר לייצר ודאות גדולה ככל האפשר באשר לשינויים עתידיים בתקנות המס, וזאת כדי לאפשר את ההטמעה וההתאמה הנדרשים בענף הרכב.
 
לתיקונים אלה, המתואמים בין משרדי התחבורה והאוצר, צפויה השפעה חיובית על ענף הרכב המקומי ובכלל זה על האפשרות ליישם יבוא מקביל. צעד זה הינו אחד משרשרת צעדים שננקטו לאחרונה שמטרתם להסיר או לצמצם חסמי יבוא - אימוץ של התקינה האירופאית גם לעניין הגדרות הסיווג, ביטול תקינה מקומית ייחודית, הפחתה מדורגת של מס הקניה על רכב וכן ביטול עתידי של שנת המודל.
 
עוד נמסר כי לשינוי הסווג עשויה להיות השפעה על מספר דגמי מיניוואן המסווגים כיום כרכב מסחרי, ונהנים בשל כך מהקלה במס הקניה (75% במקום 95%). שינוי ההגדרות עשוי להביא לכך שהם יסווגו כרכב נוסעים, וימוסו בהתאם. יחד עם זאת, מאחר שהרפורמה במס הקניה על כלי רכב, מפחיתה בהדרגה את שעורי המס על רכב נוסעים עד להשוואתו עם המס על רכב מסחרי (72% בשני המקרים בשנת 2010), תהייה למהלך זו השפעה פחות מהותית, שכן בינואר 2007 המס על רכב נוסעים צפוי לעמוד על 84% לעומת 73% ברכב מסחרי.
 
יצויין כי קיימים מספר לא מבוטל של רכבי מיניוואן שמלכתחילה הוגדרו כרכב נוסעים ועל כן מעולם לא נהנו מהקלות במס הקניה (לעיתים הפער בין סיווג דגם מסויים של רכב, כ"רכב מסחרי" או סיווגו כ"רכב נוסעים" נובע מהבדל גובה של ס"מ בודד (מעל 175 ס"מ הרכב הוגדר כמסחרי). כמו כן, בדגמים רבים המוגדרים כרכב מסחרי המשמשים להסעת נוסעים - לא צפוי כל שינוי.