מינהל סחר חוץ בתמ"ת מגבש הסדר לפיצוי יצואנים ישראלים מההתנחלויות

יממן תשלום של 7 מיליון דולר בשנה, כמכס שבו יחויבו עקב הסכם הייצוא עם האיחוד האירופי


00:00 ,09.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מינהל סחר חוץ בתמ"ת החל לגבש הסדר לפיצוי היצואנים הישראלים מהשטחים, אשר יממן תשלום ממשלתי בהיקף 7 מיליון דולר בשנה, כגובה המכס שבו יחויבו עקב הסכם הייצוא החדש עם האיחוד האירופי. זאת, בלי שפיצוי היצואנים מהשטחים בידי ממשלת ישראל יעמוד בניגוד לקוד הסובסידיות של ארגון הסחר העולמי WTO, האוסר סבסוד ייצוא.

ההסכם מתגבש בעקבות חתימתו ביום חמישי האחרון בבריסל של הסכם הייצוא מישראל לאיחוד האירופי, לפתרון בעיית הייצוא מהשטחים.

ההסכם קובע סימון שם היישוב שבו יוצר כל משלוח המיוצא מישראל למדינות האיחוד, בתעודות המקור של המכס המתלוות למשלוח. כך יגבו רשויות המכס באירופה מכס על משלוחים מהשטחים ויפתרו ממכס משלוחים מישראל, לפי רשימות ישובים שבידם.

ההסכם המתגבש לפיצוי היצואנים מהשטחים, יצטרך לפתור מכשלות משפטיות ומסחריות כדי שלא יתפרש כך שישראל מסבסדת ייצוא, ועם זאת, לפצות את היצואנים בשטחים בגובה המכס שיצטרכו לשלם מעתה לאיחוד, הנאמד ב-7 מיליון דולר, על היקף הייצוא מהשטחים לאיחוד, שהוא 110 מיליון דולר בשנה.

אי פתרון הבעיה יצר עד כה קשיים לכלל הייצוא התעשייתי מישראל לאיחוד, שהיקפו 7-6.5 מיליון דולר בשנה, כולל אובדן לקוחות, קנסות ואיום במכס בגובה 100 מיליון דולר בשנה, על היקף הייצוא הכולל.

ההסכם לפיצוי היצואנים מתגבש לאחר שעוד לפני מספר חודשים, בעת המו"מ עם האירופים, הבטיח שר התמ"ת, אהוד אולמרט, ליצואנים, שהממשלה תספוג את "מחיר ההסכם החדש". אולם כאמור, הבעיה סבוכה בשל האיסור הבינלאומי על סבסוד ייצוא.

הממונה על הסכמי הסחר הבילטראליים במינהל סחר חוץ בתמ"ת, בועז הירש, אמר ל"גלובס" בתגובה, כי "כל מחויבויותיה הבינלאומיות של ישראל נשקלות לצורך גיבוש הפיצוי ליצואנים בעלי מפעלים מעבר לקו הירוק".

הסכם הייצוא לאיחוד סוכם לאחר 8 חודשי מו"מ קשים עם האיחוד, שכללו גם משבר. הירש צופה, כי הליכי אישורו יסתיימו בספטמבר, והוא יכנס לתוקף זמן מה אח"כ. רק עם כניסתו לתוקף, תצורף ישראל בפועל גם להסכם הצבירה הפאן אירופית, שיועיל במיוחד לתעשיית הטקסטיל.

לצורך הצטרפות ישראל להסכם הצבירה, אף החל מינהל סחר חוץ לפעול לתיקון הסכמי הסחר הקיימים עם רומניה, בולגריה, אפט"א וטורקיה. ההסכם עם ירדן כבר תוקן.

תיקון הסכמי הסחר נועד לאפשר מימוש הסכם הצבירה שמשמעו יהיה ייצור משותף (בעיקר של תעשיית הטקסטיל הישראלית במדינות אלה), תוך צבירת פטור מלא ממכס על ייצוא מוצרי הייצור המשותף, למדינות האיחוד.

עם חתימת ההסכם בבריסל אמר אולמרט, כי "הוסר מכשול גדול ביחסי הסחר עם האיחוד והוחזרה הוודאות ליצואנים לאירופה". לדבריו, "השתתפות ישראל בהסכם הצבירה חיוני בעיקר לתעשיית הטקסטיל, שללא כן היו נאלצות להעביר ייצור למדינות אחרות המשתתפות במערך הצבירה, תוך הפסד אלפי מקומות עבודה בישראל והכנסות של עשרות מיליוני דולרים".