מחר ייחתם באורוגוואי הסכם הסחר החופשי בין ישראל למדינות המרקוסור

הייצוא הישראלי למדינות המרקוסור ייהנה בסופו של התהליך מפטור מוחלט ממכס על כל מוצרי התעשייה והחקלאות למעט מספר מצומצם של פרטי ייצוא. הסחר בין ישראל והמרקוסור עומד כיום על כ-1.1 מיליארד דולר


00:00 ,16.12.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

הייצוא הישראלי למדינות המרקוסור ייהנה בסופו של התהליך מפטור מוחלט ממכס על כל מוצרי התעשייה והחקלאות למעט מספר מצומצם של פרטי ייצוא. הסחר בין ישראל והמרקוסור עומד כיום עומד על כ-1.1 מיליארד דולר
 
ישראל וגוש המרקוסור (ברזיל, ארגנטינה, אורוגוואי ופרגוואי) השלימו את המשא ומתן על הסכם אזור סחר חופשי – הסכם הסחר החופשי הראשון של גוש זה מחוץ לאמל"ט - החתימה צפויה בפסגת המרקוסור  באורוגוואי מחר (17 בדצמבר).
 
סגן רוה"מ ושר התמ"ת אלי ישי יוצא היום (16.12.07) לאורוגוואי לטקס חתימת הסכם הסחר החופשי בין ישראל למדינות מרקוסור וזאת בעקבות השלמת המו"מ להסכם הסחר החופשי בין ישראל וגוש המרקוסור המונה את ברזיל, ארגנטינה, אורוגוואי ופרגוואי. פתיחת המו"מ הוכרזה בעת ביקורו של רה"מ, אהוד אולמרט, עת כיהן כשר התמ"ת, בברזיל וארגנטינה במרץ 2005. כך מסר היום המשנה למנכ"ל וראש מינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת.
 
ראש הממשלה אהוד אולמרט בירך על השלמת  ההסכם, ואמר כי מדובר במהלך משמעותי לסחר החוץ הישראלי, שהשפעותיו חורגות הרבה מעבר לתחום זה. "אנו מקווים ומאמינים כי ההסכם, אותו קידמתי עוד בהיותי שר התמ"ת, יהווה גשר למדינות אמריקה הלטינית, וכי הטכנולוגיה הישראלית תתרום גם כאן לביסוס הקשרים עם יבשת חשובה זו. ישראל היא מדינה היחידה מחוץ לדרום אמריקה שחותמת על הסכם זה, והופכת כך למדינה היחידה שיש לה הסכם עם ארצות הברית, האיחוד האירופי ומדינות אמריקה הלטינית - במקביל" - אמר ראש הממשלה, והוסיף כי הסכם פורץ דרך זה יחזק את התחרותיות הישראלית בכלכלות מתעוררות מהחשובות בעולם.
 
סגן רה"מ ושר התמ"ת, אלי ישי, אמר היום כי הוא מייחס חשיבות רבה להסכם זה, היוצר תשתית ייחודית לגישה לשווקים עבור התעשייה הישראלית, שכן מדובר בהסכם הסחר הראשון של מדינות המרקוסור מחוץ לאמריקה הלטינית, אך בנוסף, מדובר בהסכם סחר משמעותי בין ממשלת ישראל לממשלות ברזיל, ארגנטינה, אורוגואי ופרגוואי אשר משמעותו הגברת הקשרים בין מדינות אלו וישראל והידוק הקשרים עם יבשת חשובה זו.
 
ההסכם יכסה את הסחר בין ישראל והמרקוסור אשר כיום עומד על כ-1.1 מיליארד דולר, והצפי, במשרד התמ"ת הינו כי יתרום משמעותית לחיזוק והגברת היצוא הישראלי לגוש זה.
 
לדברי משנה מנכ"ל משרד התמ"ת, תהליך הפחתת המכסים על ידי גוש המרקוסור יתבצע בהדרגה לאורך מספר שנים. לגבי כל המוצרים תהיה הפחתה כבר עם כניסת ההסכם לתוקף ולגבי 50% מהמוצרים המיוצאים כיום תהיה הפחתה מלאה כבר בשלב זה. לאחר 4 שנים 70% מהמוצרים הללו ייהנו מפטור מלא, לאחר 8 שנים 85% מהמוצרים המיוצאים כיום  ייהנו מפטור מלא, וכעבור 10 שנים מכניסת ההסכם לתוקף, 99% מן הייצוא הישראלי יהיה פטור לחלוטין מתשלום מכס.
 
המו"מ נוהל על ידי מינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת, כאשר הצוות הבינמשרדי לשיחות כלל את נציגי אגף המכס ברשות המסים, משרד החקלאות, משרד האוצר, משרד החוץ ומשרד המשפטים. סבבי המו"מ האחרונים נוהלו ע"י בועז הירש, משנה למנכ"ל וראש מינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת. המו"מ התנהל באינטנסיביות לאור החשיבות הרבה שמייחסים במינהל סחר חוץ להסכם זה, ובשנתיים האחרונות נוהלו 8 סבבי מו"מ ישירים, אשר התנהלו בירושלים, בואנוס איירס, אסונסיון וג'נבה. בנוסף, התקיימו עוד עשרות מפגשי שיחות ועידה בווידיאו.
 
בועז הירש ציין, כי דובר על מו"מ בעל מאפיינים ייחודיים. ראשית, רוב היצוא של מדינות המרקוסור לישראל כבר פטור ממכס (כ-86%), עקב מדיניות חשיפת המכסים החד צדדית של ישראל, בעוד שרק 36% מהיצוא הישראלי לשם נהנה מפטור דומה. עובדה זו פגמה בחוזק יכולת המיקוח של ישראל במו"מ. כמו כן, מדובר במדינות חקלאיות מובהקות אשר עיקר הדגש שלהן במו"מ היה על יצוא חקלאי, כאשר בישראל הסובלת ממחסור באדמות ומים, סקטור החקלאות נחשב רגיש ומסוגר יחסית בפני תחרות מחו"ל.
 
באופן תקדימי עבורן, הסכימו מדינות המרקוסור גם לעקרון לפיו בשום שלב, עד יישומו הסופי של ההסכם, לא יעלו המכסים על אלו שהיו נהוגים בחודש נובמבר 2007. למעשה, בסופו של תהליך, ייהנה הייצוא הישראלי למרקוסור מפטור מוחלט ממכס על כל מוצרי התעשייה והחקלאות, למעט במספר מצומצם מאד של פריטי ייצוא לארגנטינה בתחום הכימיה. זו התחייבה, עם זאת, שלא לאפשר ייבוא כימיקלים במכס מופחת ממדינה אחרת מחוץ לדרום אמריקה, בלא שתנאים דומים יינתנו באופן אוטומטי לייבוא ישראלי.


מן הצד האחר, גם ייבוא של מוצרי תעשייה מגוש המרקוסור יזכה לפטור ממכס בכניסה לארץ, יחד עם כ-40% ממוצרי החקלאות והמזון.
 
כניסתו של ההסכם לתוקף תיעשה מול כל מדינה מבין ארבע המדינות בנפרד, בו ברגע שכל מדינה מסיימת את תהליך האשרור הפנימי אצלה, כך שלא יהיה צורך לחכות לסיום התהליך בכל ארבע המדינות.
 
גוש הסחר מרקוסור הוקם בשנת 1991 על ידי ארבע המדינות: ברזיל, ארגנטינה, אורוגוואי ופרגוואי. מטרת הארגון הינה לקדם סחר חופשי ותנועה חופשית של סחורות, אנשים ומטבע בין ארבע החברות. שורשיו של הארגון בהסכם לאינטגרציה ושיתוף פעולה כלכלי שנחתם בין ברזיל לארגנטינה בשנת 1985 וכן מתוך רצון לחזק ולייצב את המשטרים הדמוקרטים הצעירים בארצות אלו. לארגון חמש מדינות עמיתות: בוליביה, צ'ילה, קולומביה, אקואדור ופרו. ונצואלה הצטרפה כחברה בארגון ביוני 2006, אולם מעמדה כחברה המלאה טרם אושרר על-ידי ברזיל ופרגוואי. יצויין כי, איחוד המכס בין המדינות איננו שלם והתהליך האינטגרציה הכלכלית ביניהן הוא מורכב וארוך. נשיאות הארגון מתחלפת כל חצי שנה בין ארבע החברות. מחר, במפגש הפסגה בו ייחתם ההסכם עם ישראל, תועבר גם הנשיאות מאורוגוואי לארגנטינה.