מחר: דיון בביהמ"ש העליון בעתירה בעניין הקמת מסופי מטען חיצוניים

צוות בינמשרדי אשר בחן את ההשלכות האפשריות של הקמת מסופים חיצוניים פרסם מסקנותיו ביולי 2004. למרות התחייבות המדינה היא טרם יישמה מסקנות הדו"ח הממליצות לפתוח מסופי מטען מחוץ לנתב"ג


00:00 ,11.10.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

צוות בינמשרדי אשר בחן את ההשלכות האפשריות של הקמת מסופים חיצוניים פרסם מסקנותיו ביולי 2004. למרות התחייבות המדינה היא טרם יישמה מסקנות הדו"ח הממליצות לפתוח מסופי מטען מחוץ לנתב"ג
 
בית המשפט העליון זימן למחר דיון בעתירת ארגון התאגידים וקבוצה של כעשר חברות שילוח בינלאומי בעניין הקמתם של מסופי מטען חיצוניים בסמוך לנתב"ג.
 
הדיון זומן בעקבות בקשה מיוחדת של העותרים, המיוצגים על ידי משרד עורכי הדין גרוסמן, זינגר, גלעד ושות', לקיים דיון בבית המשפט העליון בעניין התקדמות ההליכים נשוא העתירה.
 
בבקשה פירטו ב"כ העותרים את השתלשלות העניינים משך קרוב לשמונה שנים מאז הוגשה העתירה. בעקבות הגשתה, מונה צוות בינמשרדי אשר תפקידו היה לבחון את כל המשמעויות וההשלכות האפשריות באשר להקמתם של מסופים חיצוניים. בחודש יולי 2004, לפני למעלה משש שנים, סיים הצוות הבינמשרדי את הכנת הדו"ח, ופרסם את מסקנותיו.
 
המסקנה העיקרית בדו"ח נוסחה כלהלן: "לדעת חברי הצוות האינטרס הלאומי והציבורי הוא לפתוח את השוק לתחרות, כפי שהוחלט בהחלטת הממשלה משנת 1997. זאת, לא רק על ידי הכנסת מפעיל מטענים נוסף בתוך השטח האווירי בנתב"ג, אלא גם על ידי מתן אפשרות לפתיחת מסופי מטען מחוץ לנתב"ג. יש לציין כי פתיחת מסופים מחוץ לנתב"ג תנטרל כל חשש ליצירת מצב של 'דואופול' של מסופי המטענים בתוך נתב"ג.
 
.... מסקנת הצוות היא כי לשם קיום התחרות בענף מסופי המטען קיים צורך בפתיחת מסופי מטען נוספים ליבוא ויצוא דרך האוויר מחוץ לנתב"ג. מסופים אלו יאפשרו לדעת הצוות לכוחות השוק לקבוע רמת שירותים ומחירים אופטימליים בענף מסופי המטען ליבוא ויצוא דרך האוויר. מסופי המטען מחוץ לנתב"ג יפעלו בהתאם להנחיות תחת פיקוח ובקרה של הגורמים המוסמכים השונים."
 
בכתב תשובה שהוגש לבית המשפט מטעם המדינה לפני שש שנים, ביום 2 בספטמבר 2004, התחייבה המדינה לפעול ללא דיחוי ליישום המלצות הצוות הבינמשרדי.
 
עו"ד שמוליק גרוסמן, המייצג את העותרים, ציין בשיחה עם מערכת Port2portכי חרף התחייבות המדינה, כאמור, ליישם את ההמלצות "ללא דיחוי", ועל אף התחייבות המדינה בדיון שנערך באפריל 2006 כי דרושים "חודשים ספורים" ליישום עקרונות זיכרון הדברים שנחתם על ידי שר האוצר ושר התחבורה, זאת, כאמור, לאחר שהמדינה כבר ביקשה וקיבלה ארכות חוזרות ונשנות ליישום אותם עקרונות, וחרף העובדה כי חלפו כארבע וחצי שנים ממועד הדיון בבית המשפט הנכבד- טרם יושמו מסקנות הצוות הבינמשרדי להקמתם והפעלתם של המסופים החיצוניים. 
 
לדברי עו"ד גרוסמן, למעלה מארבע שנים ניתנות על ידי המדינה, אחת למספר חודשים "הודעות מעדכנות" אשר עיקר תוכנן ממוחזר מהודעה להודעה ואשר מעידות כי יישום דו"ח הצוות הבינמשרדי, על פי התחייבות המדינה, אינו נראה לעין, על אף השנים הרבות שחלפו מעת הגשתה של עתירה זו.
 
נוכח הסחבת הבלתי נסבלת, הגישו העותרים בקשה לקבוע מועד לדיון עוד בחודש דצמבר 2007 ואולם הבקשה לא התקבלה על ידי בית המשפט. יחד עם זאת, החליט כאמור בית המשפט העליון כי "לאור התמשכות ההליכים ליישום המלצות הצוות הבין-משרדי מיולי 2004 אותו התחייבה המדינה לאמץ עוד ב-2/9/2004, ייקבע דיון נוסף בפני ההרכב, במהלך חודש אוקטובר 2010 לצורך בחינת הליכי יישום ההמלצות לשם השלמתן בתוך פרק זמן קרוב".