מזכ"ל תנועת המושבים: הורדת מכסי המגן על החקלאות מנוגדת לאינטרס הלאומי

מזכ"ל תנועת המושבים: הקמפיין שמנהלים נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין ומנכ"ל אוסם, דן פרופר, להפחתת המכסים על יבוא תוצרת חקלאית הוא מרגיז ומקומם; לין בתגובה: התחרות תביא עימה הוזלת מחירים משמעותית עבור תושבי ישראל, וחיונית בייחוד לשכבות החלשות


00:00 ,02.11.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מזכ"ל תנועת המושבים: הקמפיין שמנהלים נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין ומנכ"ל אוסם, דן פרופר, להפחתת המכסים על יבוא תוצרת חקלאית הוא מרגיז ומקומם; לין בתגובה: התחרות תביא עימה הוזלת מחירים משמעותית עבור תושבי ישראל, וחיונית בייחוד לשכבות החלשות
 
"הקמפיין שמנהלים נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין ומנכ"ל אוסם, דן פרופר, להפחתת המכסים על יבוא תוצרת חקלאית הוא מרגיז ומקומם. שני האישים, המייצגים את אנשי הממון של מדינת ישראל, אינם מתביישים לדרוש במצח נחושה לגזול את כבשת הרש של החקלאים הישראלים על מנת להגדיל את רווחיהן של החברות אותן הם מייצגים". כך אמר הבוקר איתן בן דוד, מזכ"ל תנועת המושבים.

לדבריו, ניתן היה לצפות מאוריאל לין ומדן פרופר, המחזיקים או החזיקו בעבר בעמדות ציבוריות בכירות, להתעלות מעבר לשיקולים הכלכליים הצרים של החברות ולראות מול עיניהם את האינטרנס הלאומי הכולל.

בן דוד הוסיף כי מבחינה כלכלית טהורה ניתן היה להעביר במסגרת תהליך הגלובליזציה את יצור המזון העולמי לאפריקה, הודו, סין ומדינות נוספות בעולם השלישי. זאת הודות לעלות הנמוכה ולזמינות של העבודה השכירה באותן מדינות. אולם, הוסיף בן דוד, עובדה היא שתהליך זה אינו קורה ומדינות המערב שומרות בעקשנות על היצור החקלאי בתחומן. הסיבה לכך היא שלחקלאות יש ערך גדול בהרבה מאשר ההיבט הכלכלי.

"שום מדינה לא יכולה להרגיש בטוחה כשהיא מפקידה את אספקת המזון לתושביה בידי גורמים חיצוניים. קל וחומר כשהדברים אמורים במדינת ישראל שעלולה להיות נתונה בכל עת לחרם וסנקציות בינלאומיים".

מזכ"ל תנועת המושבים ציין, כי אם חזונם של לין ופרופר יתממש ושדות החקלאות בנגב יתיבשו תהיה זו בכיה לדורות ונזק שבלתי ניתן לאמוד אותו לעתיד מדינת ישראל. צמצום החקלאות יביא לנטישת הפריפריה ויסלול את הדרך בפני גורמים שונים לתפוס חזקה על שטחי הקרקע. לדבריו, יהיה בכך פגיעה באינטרס הלאומי של פיזור האוכלוסין וחיזוק האיום הדמוגרפי בעיקר בגליל ובנגב.

"קל מאוד לסגור את החקלאות בישראל, אבל קשה ואפילו בלתי אפשרי יהיה לחדש את היצור החקלאי לאחר שלא יהיו עוד חקלאים יהודים", הוסיף.

בן דוד סיכם ואמר כי מכסי המגן על יבוא של מוצרי חקלאות מעובדים, אותם מבקשים לין ופרופר לבטל, רק מאזנים את הסובסידיה הנדיבה המוענקת לחקלאים בחו"ל. "איננו מוכנים שישראל תהפוך להיות המסלקה של העודפים העולמיים בתוצרת חקלאית. אם מדינת ישראל בחרה שלא לסייע לחקלאיה, לפחות שלא תייבא אלינו את המוצרים המסובסדים מחו"ל ".


להלן תגובת איגוד לשכות המסחר להודעת מזכ"ל תנועת המושבים בעניין הורדת מכסי המגן:

"לא מפליא שמזכ"ל תנועת המושבים מבקש 'לשמור על השמנת' ולמנוע כל אפשרות לתחרות החיונית למשק הישראלי. התחרות תביא עימה הוזלת מחירים משמעותית עבור תושבי ישראל, וחיונית בייחוד לשכבות החלשות במשק. לא יתכן מצב בו סל תוצרת מקומית יהיה גבוה יותר מאשר בכל מדינה אחרת בעולם המערבי. זוהי פשוט שערורייה". - כך אומרים באיגוד לשכות המסחר.

"תנועת המושבים רגילה שהצרכן הישראלי משלם יותר על המים שהוא צורך בביתו - כדי שהם ישלמו פחות. היא רגילה שהמדינה שומטת למגזר זה חוב אחרי חוב - בעצם על חשבון כל אזרחי ישראל. הם התרגלו ש- 99 אחוזים מהאוכלוסייה צריכים כל הזמן לסבסד רק אותם, אחוז אחד מהאוכלוסיה הישראלית".

"הגיע הזמן שמר בן-דוד יבין שאי אפשר יותר מכוח של דמגוגיה להמשיך בהגנה פנטסטית. הוא היה צריך כבר להבין מזמן שהגיע הזמן להיחשף לתחרות, שכן מדובר בעושק הציבור הרחב ובעיקר השכבות החלשות שנדרשות לשלם מסים אגדיים על מוצרי מזון בסיסיים רק כתוצאה משיעורי ההגנה המוענקים למגזר החקלאי. הגנה זו מהווה עושק של הציבור הרחב והשכבות החלשות".

"הגיע הזמן שממשלת ישראל תשים סוף לתביעות הבלתי מתקבלות על הדעת ותפחית או תבטל לגמרי את המכס על מוצרי המזון המיובאים".