מועצת השרים של האיחוד האירופי אישרה את ההסדר בדבר פתרון לסוגיית "יצוא מהשטחים"

בישיבת מועצת השרים של האיחוד האירופי טרם חופשת חג המולד, אישרה המועצה את ההסדר בדבר פתרון לסוגיית "יצוא מהשטחים", אשר העיבה על יחסי ישראל – אירופה מאז הופעתה בשלהי שנות ה-90'


00:00 ,02.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

ההסדר ייכנס לתוקפו בתאריך 1.2.05
 
בישיבת מועצת השרים של האיחוד האירופי טרם חופשת חג המולד, אישרה המועצה את ההסדר בדבר פתרון לסוגיית "יצוא מהשטחים", אשר העיבה על יחסי ישראל – אירופה מאז הופעתה בשלהי שנות ה-90'.
 
הפתרון מבוסס על יוזמת מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת, אהוד אולמרט, אשר העלה אותה לראשונה בפני נציב הסחר הקודם, פסקל לאמי, בחודש נובמבר 2003, ועיקרה מתן אינדיקציה גאוגרפית על מקום יצור המוצר על גבי תעודת המקור המשמשת את המוצר במעבר בין המכסים. משרד התמ"ת בשת"פ עם אגף המכס ומשרד החוץ ניהלו מו"מ במשך כשישה חודשים עם נציבות האיחוד האירופי, אשר הסתיים בחודש אוגוסט 2003 בביקור נוסף של שר התמ"ת בבריסל, בו סיכם אולמרט עם נציב המכס הקודם של האיחוד האירופי, פריץ בולקסטין, על ההבנות שאיפשרו סיום המו"מ.
 
לאחר פגרת הקיץ של הנציבות, החלו באירופה הליכי האשרור של ההסדר, אשר כאמור הסתיימו בחודש דצמבר האחרון באישור מועצת השרים.
 
הצדדים סיכמו כי ההסדר ייכנס לתוקף בתאריך 1.2.05, לצורך כך הכין אגף המכס בישראל הוראות חדשות המפרטות את הנדרש מהיצואנים הישראלים לסמן על גבי תעודות המקור. ממשרד התמ"ת נמסר כי כבר בשלבים האחרונים של המו"מ, כאשר נראה כי השגת ההסדר הינה ריאלית פחת הלחץ האירופי בנושא זה והנזק לתעשיות הישראליות אשר נגרם כתוצאה מהצורך בתשלום דמי מכס הופחת באופן ניכר.
 
עוד נמסר ממשרד התמ"ת כי ההוצאה לפועל הרשמית של ההסדר תביא לידי ביטול התופעה של הטלת מכסים על תוצרת ישראלית הממוקמת בתוך הקו הירוק, אשר היקף היצוא שלה לאירופה נאמד ביותר מ-7 מילארד יורו.