מוטורולה ישראל נחשדת בביצוע עבירות מס קניה במליוני שקלים

מדובר ביבוא מכשירי קשר סלולריים עבור מירס תחת סיווג המעניק פטור מלא ממס קניה; מוטורולה בתגובה: משרד התקשורת מגדיר את מכשירי מירס כמכשירי קשר. מוטורולה פנתה ב- 2004 לבית המשפט בבקשה שיבטל דרישת המכס לשינוי הסיווג של מכשירי מירס ובמקביל משלמת, תחת מחאה, מיס


00:00 ,02.08.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

מדובר ביבוא מכשירי קשר סלולריים עבור מירס תחת סיווג המעניק פטור מלא ממס קניה; מוטורולה בתגובה: משרד התקשורת מגדיר את מכשירי מירס כמכשירי קשר. מוטורולה פנתה ב- 2004 לבית המשפט בבקשה שיבטל דרישת המכס לשינוי הסיווג של מכשירי מירס ובמקביל משלמת, תחת מחאה, מיסי קניה עבור המכשירים המיובאים
 
מינהל המכס פתח בימים אלו בחקירה לאחר שנתגלו ראיות לכאורה לפיהם חברת מוטורולה ביצעה עבירות מס קנייה ביבוא מכשירים קשר סלולריים עבור חברת הבת מירס תחת סיווג שגוי ובכך נהנתה מפטור מלא במס קניה.
 
מאז שנת 1994 מייבאת חברת מוטורולה מכשירי קצה לשימוש ברשת מירס, אולם עד לשנת 2001 פעלה רשת מירס, בשל מגבלות טכנולוגיות, כרשת קשר אלחוטית לתקשורת ישירה בין המכשירים ("ווקי טוקי") ברשת אך היא לא אפשרה ביצוע שיחות למכשירי טלפון נייחים או סלולריים מרשתות אחרות. על כן, ולאורך התקופה עד 2001 ייבאה מוטורולה את המכשירים תחת פרט המכס 85252090, שבעצם פטר אותה באופן מלא מתשלום מס קניה בגובה 15%, שכן מדובר היה במכשיר שסווג כמכשיר קשר ולא מכשיר סלולרי.
 
בשנת 2001 שידרגה מירס את רשת התקשורת. היא קיבלה רשיון לאספקת שרותים סלולרים והפכה למפעיל סלולרי המתחרה בשאר המפעילים. מאז היא מאפשרת ללקוחות הרשת להשתמש במכשיר גם כמכשיר סלולרי, בדומה לאופן שבו מציעות חברות הסלולר האחרות. במסגרת החקירה של מינהל המכס, שנפתחה לפני למעלה משנה, נבדקת הסיבה לפיה מוטורולה מייבאת את המכשירים תחת הסיווג של מכשירי קשר, ובכך נמנעה מלשלם תשלום מסי קניה הנאמדים במליוני שקלים.
 
עפ"י מקורות בענף, את עבודת הסיווג ביצעה חברת שילוח ועמילות מכס גדולה שסיווגה את המכשירים לפי פרט המכס 85252090, ובמהלך אותה תקופה הודיעה מוטורולה על סיום ההתקשרות והעבירה את הפעילות לחברת עמילות מכס ושילוח גדולה אחרת.
 
ככל הידוע, במסגרת החקירה זימנה מחלקת חקירות מיוחדת באגף המכס את מנהל הכספים לשעבר של מוטורולה ובכירים נוספים לשימוע. במקביל זומנו לחקירה תחת אזהרה מספר סוכני מכס.
 
דוברת מוטורולה ישראל, דליה שהרבני, התייחסה הבוקר לפרשה. "מוטורולה הינה חברה אמריקאית ותיקה, רב לאומית, יציבה, בעלת טוהר מידות ואתיקה מקצועית. מוטורולה מייבאת בכל שנה אלפי מכשירים סלולריים מתוצרתה, לשימושם של שאר המפעילים הסלולריים ואנו משלמים עליהם מס קניה כדת וכדין".
 
בהקשר לחברת עמילות המכס ציינה שהרבני שמוטורולה הינה חברה רב לאומית המכתיבה לנציגויות בעולם עם מי לעבוד בתחום קבלני השירות ובכלל זה גם חברת עמילות המכס. לדבריה, ההחלטה להחליף ספק ולעבוד עם סוכני מכס אחרים נקבעה על ידי חברת האם בארה"ב ואין לה שום קשר לחקירת מינהל המכס.
 
דליה שהרבני ציינה שבאוגוסט 2004, שינה המכס את דעתו ודרש שיוטל מס קניה ממועד זה ואילך. מוטורולה פעלה בהתאם להנחיית המכס, ובמקביל פנתה לבית המשפט בבקשה שיבטל את החלטת המכס, משום שאין כל בסיס עובדתי לשינוי עמדה זה. ואכן, מאז אוגוסט 2004, במקביל למהלך המשפטי שנקטה מוטורולה, משלמת החברה, תחת מחאה, מיסי קניה עבור המכשירים המיובאים.
 
"מוטורולה לא נדרשה להתייחס ו/או לשלם עבור התקופה שלפני אוגוסט 2004, לא בע"פ ולא בכתב ולא ידוע לנו על כל כוונה כזאת. ככל הידוע לנו המכס טרם סיים את בדיקותיו ולא הגיע לכל מסקנה שהיא".
 
דוברת מוטורולה ציינה את עמדת משרד התקשורת המגדיר את מכשירי מירס כמכשירי קשר וכראיה מכתבו של משה גלילי- מנכ"ל משרד התקשורת, אל רפי גבאי- גובה מכס נתב"ג, מינואר 2005. במכתב זה גורס מנכ"ל משרד התחבורה שאין בסיס לשנות את סיווג המכס של מכשירי מירס למכשירי טלפון אלחוטיים וכי יש להמשיך ולסווגם כמכשירי קשר.
 
היא ציינה שמוטורולה מסווגת מאז שנת 1994 את מכשירי מירס, כמכשירי קשר הפטורים ממס קניה, וזאת בידיעתו המלאה של המכס שבדק את משלוחי המכשירים לאורך כל השנים  מאות פעמים ואישר את נכונות  הסיווג.