מו"מ עם האיחוד האירופאי שמטרתו השתתפות חברות ישראליות במכרזי הקמה של פרוייקט גלילאו

מנכ"ל משרד התמ"ת, רענן דינור, הנחה את מינהל סחר חוץ במשרדו לפתוח במו"מ עם האיחוד האירופי שמטרתו גיבוש הסכם להשתתפות חברות ישראליות במכרזי ההקמה של פרוייקט גלילאו. זאת בשל החשיבות שמשרד התמ"ת מייחס להשתתפות תעשיית החלל הישראלית בפרוייקט המסחרי הגדול בעולם


00:00 ,13.08.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
מנכ"ל משרד התמ"ת, רענן דינור, הנחה את מינהל סחר חוץ במשרדו לפתוח במו"מ עם האיחוד האירופי שמטרתו גיבוש הסכם להשתתפות חברות ישראליות במכרזי ההקמה של פרוייקט גלילאו. זאת בשל החשיבות שמשרד התמ"ת מייחס להשתתפות תעשיית החלל הישראלית בפרוייקט המסחרי הגדול בעולם בתחום החלל, הפתוח גם למדינות שלישיות.

ממינהל סחר חוץ בתמ"ת נמסר כי, פרוייקט גלילאו עוסק בפיתוח המערכת לניווט לוויני של האיחוד האירופי. זהו פרויקט משותף לאיחוד האירופי ולסוכנות החלל האירופית (ESA), המהווה תשובה אירופית למונופול האמריקאי על מערכת הניווט הלוויני ה- GPS. העלות המשוערת של פיתוח ופריסת גלילאו הינה 3.4 מיליארד יורו.

פרוייקט מסחרי המיועד לענות על צרכים אזרחיים מתחומים שונים כמו תחום התחבורה: איכון כלי רכב, ניהול ציי רכב, איתור דרכים, בקרת מהירות, מערכות הנחייה; תחום השירותים הסוציאליים: עזרה לנכים ולקשישים; תחום משפטי ומכסי: זהוי מיקום חשודים, בדיקת גבולות; תחום החיפוש וההצלה, תחום העבודות הציבוריות וכן תחום פעילות הפנאי.

הפריסה הכללית של גלילאו תכלול שיגורם לחלל של 30 לווינים והקמת שתי תחנות קרקע לשליטה ולניהול משימות הניווט. תאריך היעד להפעלה הכוללת של המערכת הינו שנת 2008.

עוד נמסר מהתמ"ת כי, ה - GJU (Galileo Joint undertaking) הוא הגוף שינהל את שלב הפיתוח של גלילאו. כיוון שתוכנית המסגרת השישית למחקר ופיתוח של האיחוד האירופי, נותנת תמיכה תקציבית לפרויקט גלילאו, בסך של 100 מליון יורו, קיבל ה- GJU גם את האחריות להוצאת הקולות הקוראים, וניהולם על פי כללי התוכנית השישית.

התמיכה התקציבית מטעם תוכניות המסגרת למחקר ופיתוח של האיחוד האירופי, מאפשרת לישראל להשתתף במקטע המחקרי של הפרוייקט. כך עלה בידי ישראל (התעשייה האווירית) להיות שותפה בפרויקט GALA שלקח חלק בעיצוב הארכיטקטורה של גלילאו תחת תוכנית המסגרת הקודמת (החמישית) למחקר ופתוח של האיחוד האירופי.

רונית קן, סמנכ"ל סחר חוץ בתמ"ת מסרה כי השיחות יחלו בתאריך 11 לספטמבר 2003. היא הוסיפה כי הסכם כזה יעגן ויגדיר השתתפות חברות ישראליות במכרזי הפרוייקט, צפוי גם כי הסכם זה יביא להגברת יכולת השילוב החברות הישראליות במכרזי המו"פ של גליליאו, שכן החברות האירופאיות יעדיפו לקחת שותפים, אשר יידעו בבטחה כי הם ממשיכים עימם משלב המו"פ לשלבי בניית והרצת המערכת.

ב-4 בספטמבר 2003, יתקיים יום מידע בבריסל לקראת מועד הגשת ההצעות למחקר במסגרת פרויקט גלילאו תחת תוכנית המסגרת השישית של המו"פ האירופי. יום המידע יציג בפני המעוניינים את ההתקדמות שנעשתה בגלילאו עד כה, הפעילויות לטווח הקצר והארוך, מידע על אופן הפעילות וההשתתפות בו וכן אופן והליך בחירת הצעות המחקר. ביום זה יוצג ויועלה לדיון הקול הקורא הראשון שהמועד האחרון להגשת ההצעות לו הוא 14 אוקטובר 2003.

מנכ"ל ISERD מרסל שטאון, מדגיש שהן הקול הקורא והן ההזמנה ליום המידע שיתקיים בבריסל, פתוחים בפני כל מי ששותף לתוכניות המו"פ של התוכנית השישית ובכלל זה גם ישראל.