מדד 100 היצואנים: היצוא בתחום התעשייה המסורתית מתחזק

נרשמה עלייה של כ-17.6% ביצוא בתחום הטכנולוגיה המסורתית המעורבת. שר התמ"ת ליצואנים הקטנים: התמקדו בתחומי המים, חקלאות מתקדמת ומדעי החיים


00:00 ,26.10.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

נרשמה עלייה של כ-17.6% ביצוא בתחום הטכנולוגיה המסורתית המעורבת. שר התמ"ת ליצואנים הקטנים: התמקדו בתחומי המים, חקלאות מתקדמת ומדעי החיים

מניתוח שנערך לאחרונה במינהל המחקר והכלכלה במשרד התמ"ת המתייחס לשינויים בהתפתחות היצוא בקרב 100 יצואני הסחורות המובילים בתעשייה הישראלית עולה כי סך היצוא של היצואנים המובילים עמד על כ-5.53 מיליארד דולר, זאת בדומה לרמתו ברבעון הקודם, אולם בהשוואה לרבעון המקביל ב-2008 הוא נמוך בכ-23%.
 
מעיקר נתוני "מדד ה-100" ניתן ללמוד כי ברבעון זה נרשמה עלייה של כ-17.6% ביצוא בתחום הטכנולוגיה המסורתית המעורבת לסך של 1.04 מיליארד דולר. היצוא בכל שאר הטכנולוגיות ירד או שמר על רמתו ביחס לרבעון הקודם. מאז תחילת מגמת הירידה ביצוא (מתום הרבעון השני 2008) נרשמה ירידה מצטברת של 27%. 
 
הניתוח מתבסס על מדד היצואנים המובילים בתעשייה הישראלית, והוא עוקב אחר התפתחות הייצוא לפי סיווג טכנולוגי של ענפי התעשייה, גושי סחר, ארצות יעד וגודל יצואנים. המדד מתפרסם על ידי המינהל מדי רבעון זו השנה השלישית.
 
עוד עולה מהניתוח כי ברבעון השלישי של שנת 2009 בהשוואה לרבעון הקודם לו נרשמו שינויים בולטים לפיהם ניכרת עלייה ביצוא לגוש הסחר של מדינות צפון אמריקה שהסתכמה בכ-13.8% ביחס לרבעון הקודם, זאת בהמשך לעלייה בשיעור של כ-21.9% שנרשמה ברבעון השני של השנה ביחס לרבעון הראשון. כמו כן נרשמה עלייה ביצוא לאסיה בשיעור של כ-17.9% בעוד שביצוא לגוש מדינות אירופה דווקא נרשמה ירידה של כ-7.1%.
 
עוד עולה מהניתוח כי ברבעון זה עלה סך היצוא של היצואנים המובילים לשבע מדינות היעד  בשיעור של כ-25% לעומת הרבעון הקודם.
 
יחד עם זאת, נמשכה מגמת העלייה ביצואם של המעסיקים הגדולים (מעל 1,000 מועסקים) שרשמו גידול של כ-3.3% ביחס לרבעון הקודם, וזאת בהמשך לעלייה בשיעור של כ-21% שרשמו ברבעון השני של 2009 ביחס לרבעון הראשון.
 
אמש נערך שיח במכון הישראלי ליצוא בין שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר ומנכ"ל משרדו, שרון קדמי, לבין עשרות יצואנים קטנים ובינוניים. בפגישה השתתפו גם מנכ"ל המכון, אבי חפץ, ויו"ר מועצת המנהלים, עמי אראל.
 
במפגש העלו היצואנים חסמים ובעיות שונים על מנת שמשרד התמ"ת ומכון היצוא יוכלו לסייע בעדם. השר בן אליעזר אמר במפגש כי "משרד התמ"ת פועל רבות על מנת להגביר את היצוא הישראלי ושם לעצמו מטרה כפולה: להגדיל את היצוא ולהגדיל את מספר היצואנים - תוך שימת דגש על היצואנים הקטנים והבינוניים".
 
השר הציע ליצואנים להתמקד בשווקי המזרח ובתחומי המים, חקלאות מתקדמת, אנרגיות מתחדשות ומדעי החיים בהם לישראל יש יתרון יחסי. "בפגישותיי עם גורמים מחו"ל יש התעניינות גבוהה מאוד ביכולות המו"פ של ישראל ועלינו לנצל זאת".