מגדלי הפרחים: התעוררות בהזמנות מאירופה לקראת חג המולד

מקווים כי המכירות השנה תשתוונה לאלו של חג המולד הקודם ותגענה לסכום של 200 מיליון שקל. בשנים האחרונות התרחבה התופעה של הובלת פרחים בדרך הים


00:00 ,04.12.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

מקווים כי המכירות השנה תשתוונה לאלו של חג המולד הקודם ותגענה לסכום של 200 מיליון שקל. בשנים האחרונות התרחבה התופעה של הובלת פרחים בדרך הים

 
בימים האחרונים נרשמה התעוררות בהזמנות הפרחים מאירופה לקראת חג המולד וזאת למרות המיתון במדינות האיחוד האירופי והתחזיות הפסימיות שהיו בחודש נובמבר לגבי מכירות החג.
 
מזכיר ארגון מגדלי הפרחים, חיים חדד, מסר שבהתחשב במשבר העולמי אם ההכנסות מיצוא הפרחים לחג המולד ישתוו לאלו של שנה שעברה, 200 מיליון שקל, מגדלי הפרחים יראו בכך הצלחה. לדבריו, 20% מכלל יצוא הפרחים נעשה בשלושת השבועות שלקראת חג המולד ולכן יש לכך חשיבות רבה.
 
חדד אמר שההתאוששות בהזמנות הפרחים נובעת מכך שמדובר במתנה זולה יחסית. לדבריו, "אם בשנה שעברה הפסדנו מכירות לטובת מתנות כגון מכשירים אלקטרוניים ומתנות יקרות אחרות, כיום המיתון מחזיר אותם למתנות העממיות יותר.
 
בעקבות פניית ארגון מגדלי הפרחים חברת ק.א.ל קווי אוויר למטען הורידה את מחירי ההובלה האווירית של הפרחים לאירופה עד סוף 2008. גם אל על קרגו הצטרפה והוזילה אף היא את המחירים ולכן הסכום שיוותר בידי המגדלים יהיה גדול יותר ויפצה במעט על הירידה בשער האירו. כמו כן, בשנים האחרונות התרחבה תובלת הפרחים בים, שהיא זולה יותר, וכיום 30% מהיצוא, בעיקר של ענפי קישוט, עושה דרכו לאירופה דרך הים.
 
מרבית יצוא הפרחים לחג המולד הוא של פרחים בצבע אדום. בעבר הוורד הוביל את היצוא, אולם בשנים האחרונות נפסק יצוא הוורדים לחלוטין בגלל כניסתן של חוות ענק באפריקה לגידול ורדים, וכיום מרבית היצוא לקראת החג הוא של גרברות, כלניות ונוריות בהם נהנים החקלאים הישראלים מיתרון יחסי.
 
חדד הוסיף שגם בישראל ניכר ביקוש לפרחים לקראת חג המולד בעיקר מצד חלק מהעולים מרוסיה וחבר העמים ומשפחות של דיפלומטים ואנשי עסקים השוהים בישראל.