מגדלי הפרחים בישראל פנו לאיחוד האירופי בבקשה לבטל המכס על יצוא הפרחים

מגדלי הפרחים בישראל פנו לאיחוד האירופי בבקשה לבטל את המכס המוטל כיום על חלק מיצוא הפרחים לאירופה. המכס מוטל על פרחים מזני הורדים והציפורנים הנמכרים במחיר נמוך על מנת להגן על החקלאים המקומיים באירופה


00:00 ,12.11.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
גובה המכס: חמישה מיליון שקל בשנה ; הבקשה אושרה עקרונית אך היישום מתעכב בשל הצורך באישור בכל הפרלמנטים של מדינות האיחוד

מגדלי הפרחים בישראל פנו לאיחוד האירופי בבקשה לבטל את המכס המוטל כיום על חלק מיצוא הפרחים לאירופה. המכס מוטל על פרחים מזני הורדים והציפורנים הנמכרים במחיר נמוך על מנת להגן על החקלאים המקומיים באירופה.

בקשת מגדלי הפרחים נדונה בפגישה שהתקיימה בהולנד בהשתתפות שגריר ישראל באיחוד האירופי, עודד ערן, הנספח החקלאי, ערן שביט, סמנכ"ל משרד החקלאות, צבי אלון, מנכ"ל מועצת הפרחים, יעקב סיטון ומזכיר ארגון מגדלי הפרחים, חיים חדד.

לדברי חדד, המכס על הפרחים הוא מכה קשה למגדלים מאחר והוא מוטל דוקא על הפרחים הנמכרים במחירים נמוכים והוא שוחק את מעט הרווח שנותר לחקלאים. חדד אמר שגובה תשלומי המכס מגיע לשיעור מצטבר של חמישה מיליון שקל בשנה. הוא אמר ששני הזנים בהם מדובר – ורדים וציפורנים – נמצאים בנסיגה מבחינת היקפי הגידול בארץ ומגדלי הפרחים בישראל אינם מהווים איום על החקלאים ההולנדים.

בפגישה מסר עודד ערן שעמדת האיחוד האירופי חיובית ביחס לבקשת מגדלי הפרחים, אולם על פי תקנות האיחוד כל שינוי במכס צריך להיות מאושר בכל הפרלמנטים של המדינות ולכן אישור הבקשה צפוי עוד להתעכב.

מזכיר ארגון מגדלי הפרחים ביקש משגריר ישראל באיחוד האירופי לפעול להפחתת היטל הגנת הצומח שהוטל לאחרונה על הפרחים המיובאים לאירופה. ההיטל, בגובה 14 אירו לכל 10,000 פרחים גורם להכבדה נוספת על הוצאות החקלאים. לדברי חדד, במשלוחי הפרחים נעשות בדיקות מדגמיות בלבד וגובה ההיטל מופרז.

הפגישה נערכה במסגרת תערוכת הפרחים הבינלאומית שנערכה באלסמיר שליד אמסטרדם. בתערוכה השתתפו עשרות חברות ומגדלים ישראלים שהציגו פרחים מתוצרתם במסגרת ביתן מועצת הפרחים. לתערוכה הגיעו מאות מגדלי פרחים מישראל שעברו בין הביתנים בחיפוש אחר זנים חדשים ומענינים שניתן להביא אותם לגידול בישראל. מזכיר ארגון מגדלי הפרחים ציין שההתענינות הרבה שמשך הביתן הישראלי וההשתתפות הערה של חקלאים מישראל בתערוכה הם תוצאה מהאופטימיות הגדולה ביחס לעתיד ענף הפרחים בישראל בעקבות מחירי הפרחים הגבוהים באירופה, שערי האירו הטובים והקצאת העובדים הזרים המספקת שניתנה לענף.