מגדלי הירקות: גל הקור גרם לנזק עצום לחקלאות

נזק עצום מגל הקור לתפוחי האדמה בנגב המערבי – על פי הערכה ראשונית 30 אלף טון הושמדו מהקרה


00:00 ,15.01.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

נזק עצום מגל הקור לתפוחי האדמה בנגב המערבי – על פי הערכה ראשונית 30 אלף טון הושמדו מהקרה
 
נזק עצום של עשרות מיליוני שקלים נגרם מלילות הקרה האחרונים לשדות תפוחי האדמה בנגב המערבי. על פי הערכה ראשונית, 30%-40% מהיקף יבולי תפוחי האדמה ניזוק בצורה בלתי הפיכה. המשמעות היא השמדה של כ-30 אלף טון תפוחי אדמה. ההיקף המלא של הנזק יתברר רק בימים הבאים לאחר שגל הקור יסתיים. בנוסף, נפגעו גידולי ירקות נוספים בהם גזר, צנוניות ועוד.
 
השי רובין, מנכ"ל ישובי חבל מעון, מגדלי הירקות הגדולים בישראל, אמר שלאסון הטבע יהיו השלכות קשות על מצבם של הקיבוצים שמתבססים על החקלאות כמקור הכנסה עיקרי, על מפעלי האריזה, המשווקים וגם על הצרכנים שיסבלו מעליית מחירי התוצרת החקלאית, מאחר והנזקים הם נחלתם של כלל המגדלים במדינת ישראל. בנוסף לא יהיה מנוס מצמצום של היצוא. 
 
רובין אמר שהביטוח שעושים המגדלים אינו יודע לתת מענה לאסון בסדר גודל כזה. מדובר באירוע שכמוהו לא היה כבר 30 שנה מבחינת משך הזמן הארוך שבו היו טמפרטורות נמוכות. זהו אירוע יוצא דופן ולכן הממשלה חייבת לפעול באופן יוצא דופן, להתגייס ולפצות את החקלאים על הנזקים האדירים. נזקי הקרה מצטרפים לפגיעה הקשה בחקלאים בשל הבצורת, שהיא כפי הנראה כבר עובדה מוגמרת.
 
בימים הקרובים יערכו קיבוצי חבל מעון הערכה של היקף הנזקים וזאת לאחר שיסתיים גל הקור. גידולי תפוחי האדמה בנגב המערבי משתרעים על כ-70 אלף דונם. על פי הערכה חלק מהשטחים הושמד לחלוטין ובחלק יהיה יבול קטן ובאיכות נמוכה.
 
רובין אמר שהוא מקווה שמפעלי חבל מעון לא יצטרכו להגיע לצמצומים ופיטורי עובדים כתוצאה מהפגיעה הכלכלית וההערכות החדשה.